QRM från Värmepanna?

sm0cuh

Well-Known Member
Måste byta värmepanna. Nya värmepannor har kompressor med frekvensstyrd varvtalsreglering. Finns dåliga erfarenheter med QRM så är jag intresserad av modell och tillverkare. Blir troligen en Bosch, IVT eller Nibe.
Typ Frånluft / Vatten.
Her redan en Bosch diskmaskin som stör, så denna gång får inte mor bestämma.
/OLa
 
Inte precis någon tröst för dig -CUH, men själv råkade jag ut för det motsatta problemet - värmepannan lade av så snart jag sände på 40 m-bandet.
Fixade sig när jag bytte till en bättre antenn.
 
Pratar ni om värmepumpar?
Min värmepump stör inte, förutom en svag CW på 145,6 MHz.
Men den är ju en 15 år gammal och inte varvtalsreglerad.
Varvtalsreglering innebär en kraftig inverter som frekvensomvandlar trefas för drift av kompressorn, och sådan kan förstås ge bredbandig störning, knappast QRM då det betyder störningar från andra stationer, men ett brusband dock.
Att det går att bygga sådana system störningsfria vet jag, men det krävs en del filter i apparaten. Filter är dyra och kraven på EMC kontrolleras dåligt, och är låga under 30 MHz.

Kanske skulle det hjälpa med en kostnad för att sända bredbandigt, ofta är en sådan sändning till större problem än en radioamatör som vill sända smalrandigt och mer än 200 W, så varför inte.

SM4FPD
 
Hej jag har hållit på med stora strömriktare för likströmsdrifter typ ABB Tyrak Siemens Simoreg etc
På industrin och i varje strömriktare skåp brukar det vara en trefas strömdrossel på matningen som
Skyddar bakvägen ut på nätet men det är kraftiga grejjer som sitter där i skåpet .

Mvh sm0ydo
 
Alltid nervöst med ny elektronik i hemmet men nu är en ny värmepanna installerad. Det blev Bosch Compress 3000 EW.
Jag har kollat brusnivån på 80 och 40m och ser inga tillkommande störningar. På 80m CW med bw 1.2kHz ligger bruset på S3 mitt på dagen -som tidigare.
Återstår att se om utomhusgivaren för temp störs med mina 100w. Har bara kollat på 80 och 40 men vissa frekvenser kan ju hamna i resonans.
Lägg alltså en Bosch Compress 3000 EW på önskelistan. God Jul /OLa
 
Back
Top