QRM Knatter 10-29 MHz

SM0MDG

Member
Någon som har en susning vad detta är? Störningarna är närmare S9 på en lokal bredbandsvertikal och genereras inte hos mig, men förmodligen hos någon granne i fastigheten.


73 de SM0MDG
 
Jag vet inte jag tycker att det låter som tändstörningar ifrån något fordon
 
Hur vet du att det inte är ifrån ditt hem? Felsökning är skoj!

- Stäng av huvudströmmen och anslut radion till en DC-källa(Batteri) och se om du får samma resultat.

/Sven.
 
Det där är nog PLT. Det har ett knattrande ljud i tomgång. När det sedan är trafik märks det på ett starkt brus.
Tyckte det verkade som det försvann på amatörbanden. PLT ska ha "notchning" på amatörfrekvenser vilket
infördes för att få tyst på de värsta klagomålen. Bilden visar ett spektrum som är sniffat från PLT. Två enheter som "tomsände" mot varandra.
Markörerna visar "notcharna" för amatörbanden. Vit=bakgrundsnivå och gul när skit... eeh PLT-grejerna var igång. Den andra bilden visar hur det ser ut på en viss frekvens, här 23 MHz och den repetitiva signalen ger ett knattrande ljud om man lyssnar.


PLT_KV.png
 

Attachments

  • PLT_23MHz.png
    PLT_23MHz.png
    33,2 KB · Views: 5
Hur vet du att det inte är ifrån ditt hem? Felsökning är skoj!

- Stäng av huvudströmmen och anslut radion till en DC-källa(Batteri) och se om du får samma resultat.

/Sven.
Hej Sven, redan gjort. Därför är jag säker på att det inte är jag som genererar störningarna.
 
Det där är nog PLT. Det har ett knattrande ljud i tomgång.
Du har nog helt rätt. Tog fram en SDR tranceiver och kollade på hela spektrumet, ser ut så här (med en 2,5 meter antenn liggandes på golvet);

Screenshot 2021-02-18 at 18.54.30.png
Screenshot 2021-02-18 at 18.52.29.png
Det ser ju relativt "välnotchat" ut, men bakgrundsbruset är också högt här i stan. Då har jag fått svar på det. Tack!
 
Det hjälper föga med notchar på "våra" band. Man vill ju lyssna på annat också.
PLT är en styggelse men det som ersätter PLT är faktiskt inte så bra det heller.
Min granne har installerat WiFi Mesh-nätverk. Jag får starkare signal från honom än från mitt eget WiFi-nät.
Detta resulterar i att vi nu tappar uppkoppling ganska ofta. Nu måste jag ladda på med mera effekt för att dränka honom.
 
Anledningen till att undertecknad kör trådat i mitt hem är att det inte
är oöverstigligt svårt att "få tillgång" till ett WiFi-nät...

Allt som behövs för att undvika problemet är en arbetsstege.
Några verktyg för att klamma kabel utefter taklisterna.
Några längder CAT6-kabel (skärmad) och en dataswitch...

Men det är ju klart att vad som är "funktionellt" uppskattas
inte alltid av den/dom man delar bostad med.
:rolleyes:
 
Det är aldrig roligt med störningar och jag bor själv i ett miljonprogramsområde, men lyckligtvis utan störningar. Hoppas det ordnar sig med konstiga störningar och till det bättre..

/Sven.
 
Back
Top