QRM QRN Q-förkortningar

SM4FPD

Well-Known Member
Radioamtöer använder fortfarande Q-förkortningar, men de tyx ha bytt betydelse i vissa fall.
Så vitt jag förstår betyder QRM, "jag har störningar från andra stationer", eller med frågetecken: "har du störningar från andra stationer".
QRN handlar om atmosfäriska stömningar, exvis fading, aurora backskatter, soleruptioner som förstör vågutbredningen etc.

När man ser en apparat som kallas QRM-bortagare, dvs som skall fasa bort störningar, blir man förvånad, den kan ju knappst fasa bort andra stationer.
Vad den jobbar med är lokala elektriska störningar som det inte finns någon Q-kod för.

Att QRN används för "oljud" som skulle kunna komma från rymden eller atmosfären är förstås en myt, dessa oljud är oftast någon form av telegrafi, (radiofjärrskirft) eller störsändare. Som det fanns gott om förr.

Klart att när Q-förkortningarna kom till fanns ju knappst lokala elektriska störningar som idag.
Men när bilarna och mopederna störde med tändstörningar kunde de kallas för QRM, konstigt har jag alltid tyckt.

Dags för en ny Q-kod för störningar från datorn, hackade nätaggrgat etc.

Eller kanske med AI går det att få en QRM-borttagare att reagera på ett valt språk, dvs ta bort störningar från andra stationer med ett obegeripligt språk, eller Morse om man inte läser det.

Eller är det helt enkelt så att QRM numera betyder alla störningar? Då behövs ju inte QRN.


Vad lär man sig i de senaste kunskapskraven för att bli radioamatör?


SM4FPD
 
Du är nog inte ensam i din tankegång...


//QRP
 
Enligt Televerkts skrift A 042 0125 från 1976, "Q-koden samt diverse förkortningar att användas i mobil sjöradiotrafik" är:

QRM? = "Är min sändning störd?"
QRN? = "Besväras Du av atmosfäriska störningar?"

Jag minns lite vagt att man försökte skilja mellan om sändningen (QRM) var störd, dvs av teknisk undermålighet i sändarutrustningen eller av en annan sändare nära i frekvens, eller om mottagningen (QRN) stördes av "atmosfäriska störningar". Idag borde man väl kunna tänka sig att även nätskräp och IT-systemdimma kvalar in under QRN-uttrycket, eftersom det är nåt som mest drabbar mottagaren. Men detta är ju antika (1980-tal) synpunkter och kanske inte aktuella för dagens läge.
 
QRM eliminator, ja det var det jag tyckte var konstigt att en låda med kranar skall kunna ta bort störningar från andra stationer.
QRN atmosfäriska störningar kan knappast var störningar från elektronik, de är ju inte i atmosfären, eller skapas av atmosfären, där bör man mena fading, tillfälliga problem med vågutbredningen, black out, möjligen solbrus.

En bra Q-förkortning är QWC, betyder: vänta jag måste gå på dass. Den spar in många tecken och ord.

Tydligen används fortfarande Q-förkortningar, men troligen endast av radioamtörer numera, kanske avsikten är att få ner antal tecken. Men vid telefoni bör man kunna använda klartext.

SM4FPD
 
Back
Top