QRN

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Jag har länge varit fri från störningar bortsett från lite brus från mina egna prylar, men nu har det blivit värre.
Störningen ni ser på bilden uppmärksammades för första gången för någon dryg vecka sedan.
Den är ca. 50 kHz bred, men den flyttar sig och i morse låg den mitt i 144-bandet, lite senare runt 143, nu 144.0.

Uteslutningsmetoden har tagit mig till att det verkar vara solpanelerna, inte MPPT-laddaren, utan själva panelerna.
På mitt QTH är det verkligen bara jag själv som kan orsaka störningar, så med allt avstängt, fanns störningen kvar.
Nu är det mörkt och spänningen är nästan 0 men störningen finns kvar och är lika stark.
Panelerna har inte några optimerare då dom har några år på nacken.
https://cdn.enfsolar.com/Product/pd...554.785657130.1596475888-493608873.1596475888

Jag funderar på att klämma på ferriter vid respektive + och - på varje panels utgång, men tror knappast att det hjälper.

I morgon tisdag kommer störningen ligga mitt i CW-delen, var så säkra.

Tips och ideér?

73 Kricke

QRN.jpg
 
Hej
Desto mindre sol desto mer får MPPT-laddaren jobba i sina försök att leverera utspänning.

Kan du isolera felet på något sätt?
Kan du koppla in en belastning på utgången från solpanelen/solpanelerna i stället för MPPT-laddaren?
Du behöver något resistivt som belastar med uppemot 10A och tål spänningen som du får från panelerna.
(Systemspänningen styr val av belastning, låt fantasin flöda, från parallellkopplade 24 volts glödlampor till brödrost eller värmeelement)

Försvinner störningen är solpanelerna oskyldiga och du får leta vidare inåt huset via MPPT-laddaren.
Finns den kvar är det dags att kolla alla snabbkopplingar till panelerna.

Du behöver inte vänta till natt, det går att ofta att täcka panelerna med filt, wellpapp eller presenning för att få mörker under dagtid om du vill se vad som händer i mörker när panelerna producerar lägre ström.

Lycka till
de SM7NTJ Lorentz
 
Hej
Desto mindre sol desto mer får MPPT-laddaren jobba i sina försök att leverera utspänning.

Kan du isolera felet på något sätt?
Kan du koppla in en belastning på utgången från solpanelen/solpanelerna i stället för MPPT-laddaren?
Du behöver något resistivt som belastar med uppemot 10A och tål spänningen som du får från panelerna.
(Systemspänningen styr val av belastning, låt fantasin flöda, från parallellkopplade 24 volts glödlampor till brödrost eller värmeelement)

Försvinner störningen är solpanelerna oskyldiga och du får leta vidare inåt huset via MPPT-laddaren.
Finns den kvar är det dags att kolla alla snabbkopplingar till panelerna.

Du behöver inte vänta till natt, det går att ofta att täcka panelerna med filt, wellpapp eller presenning för att få mörker under dagtid om du vill se vad som händer i mörker när panelerna producerar lägre ström.

Lycka till
de SM7NTJ Lorentz

Tack!

Även MPPT-regulatorn har varit avstängd (kopplat bort spänningen från batteriet) under felsökningen men störningen är kvar och är lika stark.

Jo jag vet att man kan täcka, men det blir ingen skillnad tyvärr, att koppla på någon annan last kan bli spännande.

Vill även tillägga att jag är helt off grid.

73 Kricke
 
Hej igen!

I skrivande stund är störningen borta, låg mitt i CW-delen för någon timme sedan.
Tittar flera MHz både nedanför och ovanför 145 MHz, men hittar den inte.

Troligtvis tillbaka kl. 19.

Edit; kom tillbaka nu, ~kl. 12:15.
Den är nu ~100 kHz bred, rör sig några kHz upp och ner.
MPPT-regulatorn har underhållsladdat sedan den syntes i morse, tills den försvann och sedan återkom.

Edit; nu (kl. 13) flyttade sig störningen plötsligt 500 kHz, jag såg hur den bara drog iväg.
Provar att belasta regulatorn för att se om störningen flyttar sig, men den är just nu stabil.

Helt otroligt!

73 Kricke
 
Last edited:
Hej!

Jag klarade mig ganska bra från störningen igår under testen förutom på slutet.
Nu ligger den utanför bandet, runt 143 MHz...

Igår försökte jag hitta bäringen igen på störningen och märker nu att den inte längre är som starkast när jag beamar rakt över mina paneler utan mer väster ut.
Jag är 100 % säker på att den var starkast rakt söder ut (över mina paneler) men det är den inte längre, det som är närmast i den riktningen är ett vindkraftverk ca. 500 m bort.
Störningen knastrar rejält och det blir något bättre med NB på (den är inte på i filmen)

Jag kan inte höra störningen från bostadshuset, avstånd ca. 1000 m.

https://photos.app.goo.gl/J6UAHfrd76B59VHx9

73 Kricke
 
Hej!

Ni som har haft problem med fläktsystem som har stört, hur har det betett sig?
I länken kan ni lyssna och se hur störningen beter sig.
https://photos.app.goo.gl/J6UAHfrd76B59VHx9 (filmat igår 5/8)

Jag vet att vindkraftverket 500 m bort har ett stort fläktsystem.
Jag har tittat ca. 30 min. på störningen nu, men fläktarna är reglerade så dom borde ha stängt ner under dessa 30 min., men störningen är kvar.
Dock har den drivit upp i frekvens med ca. 20 kHz och börjar nu att närma sig 144 MHz.
Nu när jag tittar igen är den väldigt ostabil och flyttar sig snabbt fram och tillbaka ca. 50 kHz.

Tanken är att pejla någon dag men jag behöver först ett nytt batteri till min laptop.

73 Kricke
 
Last edited:
Om du vet az vinkeln för första minima på din 144 antennanläggning har du en hyfsad pejlmöjlighet.
 
7F01BF63-D4AD-4B75-84A5-CBFC561A47D1.jpeg
Om du vet az vinkeln för första minima på din 144 antennanläggning har du en hyfsad pejlmöjlighet.
Hej!

Har nu kommit fram till att det är två olika störningar med två olika bäringar, 240 grader och 190 grader, så den första jag hittade när tråden skapades var alltså i syd, dom verkar oberoende av varandra, se bild.
Bilden är tagen igår kväll när det var mörkt, nu på morgonen hittar jag bara ena störningen som är i sydlig riktning.

Den ena är ca. 50 kHz bred, den andra ca. 120 kHz.

73 Kricke
 
Last edited:
Välkommen till "klubben". Hade man bara haft två störningar hade allt varit frid och fröjd :). Nåväl tråkigt men har du koll på de egna grejorna så kommer de väl en bit bort. Med tanke på att du har ett "tyst" QTH så kan det vara ganska långt bort. Behövs inte många uW tyvärr...Tyvärr är det svårt att pejla (egen erfarenhet) då man närmar sig nåt finns ett otal andra störningar så det är svårt att identifiera just "den" störningen man har problem med (hemma)...Och det är ännu värre när det bara är ett bredbandigt brus...Men lycka till, och hoppas du hittar nåt...
 
Välkommen till "klubben". Hade man bara haft två störningar hade allt varit frid och fröjd :). Nåväl tråkigt men har du koll på de egna grejorna så kommer de väl en bit bort. Med tanke på att du har ett "tyst" QTH så kan det vara ganska långt bort. Behövs inte många uW tyvärr...Tyvärr är det svårt att pejla (egen erfarenhet) då man närmar sig nåt finns ett otal andra störningar så det är svårt att identifiera just "den" störningen man har problem med (hemma)...Och det är ännu värre när det bara är ett bredbandigt brus...Men lycka till, och hoppas du hittar nåt...
Mellan dessa störningar är det väldigt brusfritt så jag har en ganska stor förhoppning att jag hittar källorna, men först behöver jag ett nytt och fräscht batteri till min laptop.

Återkommer när detta är gjort, men det kommer att dröja då jag målar om och renoverar huset.

73 Kricke
 
Nu är denna störning kanske orsakad av något som har gått eller håller på att gå sönder
eller naturligtvis något som nyss installerats. På annan tråd länkas till undersökningen
angående totalförsvarets oro för störningar från exvis solceller eller stora reklamskyltar.

Som "Legitimerad cyniker (*)" kan jag bara uppgivet konstatera att de flesta brukare
av radiofrekvenser för kommunikation redan verkar vara sekundära.
De primära användarna är switchade nätagg, solcellsoptimerare,
USB-laddare, nätverksswitchar, home-plugs, fläktstyrningar osv.

(* En person som ser åt båda hållen innan han går över en enkelriktad gata...)

:(
 
På månens baksida borde det vara tyst ? På mitt förra företag ingick intergalaktisk kommunikation i roadmappen för kommande xG system. Oups hoppas jag inte avslöjade nåt nu...Så länk för remote borde gå att fixa framöver...Så frågan är bara var man hittar sina motstationer ?
 
Hej alla!

Störningen/störningarna har nu varit borta i ca. två veckor. Troligtvis något fel i ett närliggande verk som nu är åtgärdat, jag håller tummarna för att dom inte återkommer.

73 Kricke
 
Back
Top