Hos ARRL använder man ju ofta järnpulver till baluner, ex T200-2.
Jag provade en gång en väldig massa kärnor, dock få som jag kunde få fram data på, all tänkbara färger.
De som var bland de bästa var då 4C65, Philips violetta ferrit, men den är ju för liten för din höga effekt DNR.
Det talades om "dödsynden" att mata stege (balanserad antenn) med balun efter avstämningsenheten.
Det har pratas om mycket här på forumet, men alla gör det ju....Drake, Eddystone, Hammarlund, Daiwa........
Själv gjorde jag ett försök en dag för länge sen, med en väldig massa baluner med olika omsättning, i rent blindo.
Med 1:1, 1:4 och mer av olika typer, hemgjorda köpta etc. Dvs med båda olika omsättning olika kärnor.
Resultatet var att det var väldigt lite skillnad, och skillnaden bestod mest i att avstämningen ändrades lite bara.
Ingen kärna blev varm på någon frekvens inom 1,8 - 30 MHz med 100 W.
Klart att med all tänkbar vetenskap och teori, beräkningar och mätmöjligheter kan man givetvis få fram skillnader. Och för många består ju hobbyn av just det.
För andra spelar någon bråkdel av en dB hit eller dit ingen betydelse. Det finns andra viktigare saker av hobbyn.
Eller alla saker är viktiga beroende på vem.....
Es, nu har jag en IR termometer och kan mäta noga på avstånd, (noga = relativt) så vi får se om proverna blir upptagna igen....
Ett instrument många borde ha faktiskt, finns på Biltema eller i Kina.
Vad det var jag ville komma till egentligen var frågan varför man använder järnpulver till baluner i USA hos ARRL?
Kanske någon på ARRL, har en svåger som tillverkar järnpulverkärnor.....
Våra riggar är fulla med små baluner, RF-transformaorer, ex i blandare, HF-steg, i slutstegen. Där är det aldrig tal om järnpulver.
Däremot i LP, HP och bandpassfilter.
Jag har sett i slutsteg, med rör, att järnpulvertoroider kan användas som spolar i pi filtret på de lägsta banden, dvs där man behöver kompakta induktanser.
de
Roy SM4FPD