QRO 9:1 balun

SM2DNR

Well-Known Member
Hittar ingen info om hur många varv trifilärt man ska linda på två stackade T300-2 toroider! Någon som kan hjälpa mig?
 
Uschäkta, glömde säga att den ska vara för kortvågen, mellan koaxen ut genom väggen och 450 ohms stegen.
 
Nej, inte unun, en balun för att anpassa till den balanserade V-beamen. Och för att klara effekten tänkte jag stacka de två T300-2 som jag har liggande. OK om varvtalet för en toroid T300 men blir det samma antal varv om man stackar dem?
 
Hur hade du tänkt linda?
Varför vill du använda T300-2?

9to1_Guanella.jpg
Med 3 st mindre ringkärnor kan du tillverka en 9:1 strömbalun.
 
Jag har två st T300-2 toroider liggande här på bordet. Men jag kan tänka mig att köpa ferrittoroider, vad föreslår du?
 
En stege eller vilken som helst matarledning i ett bredbandssystem som en
kortvågsantenn utgör är troligtvis inte en rent resistiv last, den har troligtvis
inte heller rätt värde.

Om du vill ha en sådan antenn får du bygga dig en T2FD antenn eller liknande
strålande konstlaster :)

Det har diskuterats rätt högljutt bl.a här på forumet om det lämpliga i att använda
en balun för att mata en stege, de rättrogna hävdar att endast en balanserad "äkta"
anpassningsenhet ska användas.

Andra hävdar att man endast ska använda en "choke", för egen del så håller jag med
Micke(GLD) att strömbalunen gör ett bra jobb. Man kan se den som två chokar som
man i ena änden parallellkopplar (lågohmiga sidan) och i andra änden seriekopplar.

Du får då nominellt 200 Ohm ut till stegen men som jag skrev i början av inlägget
så kommer du antagligen i alla fall inte ha 450 Ohm resistivt vid matningspunkten.
Vad du istället får göra är att experimentera fram en "lagom" längd på din stege
så att du kan få rimlig chans till anpassning på de band du vill köra på din rigg.

En stege har så låga förluster att du inte tappar så mycket om du kör den i ett system
med hög SWR, ju högre impedans du har på stegen desto lägre förluster.

Jag med flera använder just 4:1 strömbaluner för att mata stegar utan några som
helst problem, själv har jag en 600 Ohms stege.

Micke har dessutom kommit på en design där man använder ferrit-rör istället.
Om du använder 16 sådana (8 per choke) så kan du kräma på rejält utan att det
går för varmt.
 
Last edited:
En stege eller vilken som helst matarledning i ett bredbandssystem som en
kortvågsantenn utgör är troligtvis inte en rent resistiv last, den har troligtvis
inte heller rätt värde.
Jag undvek att gå in på det eftersom frågan var ju bara "hur många varv på en T300-2" men om trådskaparen vill så kan vi försöka analysera hela antennsystemet.
 
Jag undvek att gå in på det eftersom frågan var ju bara "hur många varv på en T300-2" men om trådskaparen vill så kan vi försöka analysera hela antennsystemet.

Jag tror att vi måste göra det då ett bredbandigt system av denna typ antagligen inte kommer ha perfekt anpassning på alla band.

Det är nödvändigt att veta antennens, eller rättare, matningspunktens egenskaper när man väljer balun och dess utformning.
 
Last edited:
Nu börjar ni bli kitsliga, mina vänner! Kör just nu med 100W till en liten autotuner som matar min 450 ohm stege via en 9:1 balun. Får under 1:1,3 i SWR och allt är frid o fröjd. Men nu ville jag hänga på ett PA efter trx och behöver en större balun - möjligen att stacka de 2 st T300-2 som fanns i jboxen. Blir nog så att jag lindar upp dem och provar mig fram, någon färdig lösning med mina surpluskärnor verkar inte finnas...
Antennen består av två st 85 meters trådar med 30 graders vinkel emellan. På 12 m höjd lutande ner mot 6 meters pinnar.
Nån som vet om det numera finns någon s.k. APP för antennberäkningar till iOs?
 
Hos ARRL använder man ju ofta järnpulver till baluner, ex T200-2.
Jag provade en gång en väldig massa kärnor, dock få som jag kunde få fram data på, all tänkbara färger.
De som var bland de bästa var då 4C65, Philips violetta ferrit, men den är ju för liten för din höga effekt DNR.
Det talades om "dödsynden" att mata stege (balanserad antenn) med balun efter avstämningsenheten.
Det har pratas om mycket här på forumet, men alla gör det ju....Drake, Eddystone, Hammarlund, Daiwa........
Själv gjorde jag ett försök en dag för länge sen, med en väldig massa baluner med olika omsättning, i rent blindo.
Med 1:1, 1:4 och mer av olika typer, hemgjorda köpta etc. Dvs med båda olika omsättning olika kärnor.
Resultatet var att det var väldigt lite skillnad, och skillnaden bestod mest i att avstämningen ändrades lite bara.
Ingen kärna blev varm på någon frekvens inom 1,8 - 30 MHz med 100 W.
Klart att med all tänkbar vetenskap och teori, beräkningar och mätmöjligheter kan man givetvis få fram skillnader. Och för många består ju hobbyn av just det.
För andra spelar någon bråkdel av en dB hit eller dit ingen betydelse. Det finns andra viktigare saker av hobbyn.
Eller alla saker är viktiga beroende på vem.....
Es, nu har jag en IR termometer och kan mäta noga på avstånd, (noga = relativt) så vi får se om proverna blir upptagna igen....
Ett instrument många borde ha faktiskt, finns på Biltema eller i Kina.

Vad det var jag ville komma till egentligen var frågan varför man använder järnpulver till baluner i USA hos ARRL?
Kanske någon på ARRL, har en svåger som tillverkar järnpulverkärnor.....

Våra riggar är fulla med små baluner, RF-transformaorer, ex i blandare, HF-steg, i slutstegen. Där är det aldrig tal om järnpulver.
Däremot i LP, HP och bandpassfilter.

Jag har sett i slutsteg, med rör, att järnpulvertoroider kan användas som spolar i pi filtret på de lägsta banden, dvs där man behöver kompakta induktanser.

de
Roy SM4FPD
 
Däremot i LP, HP och bandpassfilter.
Helt rätt.

Om vi trifilär-lindar en 9:1 balun så avser man nog att seriekoppla dessa lindningar och mata in rf över en av lindningarna.
Detta blir då en spartransformator eller unun.
För att denna primärlindning inte ska belasta sändaren eller ATU så bör den induktiva reaktansen vara så hög att den blir i det närmaste osynlig.
Om man får en alltför låg reaktans så kommer denna att ligga parallellt med antennsystemet och i någon mån ingå i antennanpassningen vilket kan vara ok om det är det man vill och har räknat med.

Tillräckligt hög reaktans brukar anges som Z0 x 5.
Somliga vill ha högre reaktans och andra nöjer sig med lägre.

50 ohm x 3 = 150 ohm = 7uH@3.5MHz vilket kräver 25varv på en T300-2 alltså 3 x 25 varv totalt.
50 ohm x 5 = 250 ohm = 11uH@3.5MHz vilket kräver 31varv på en T300-2 alltså 3 x 31 varv totalt.

Använd gärna järnpulver i resonanta kretsar och filter men inte i transformatorer på låga frekvenser.
 
Med så pass många varv får man antagligen problem med strökapacitanser och därmed
en låg övre gränsfrekvens. Förespråkar fortfrande en strömbalun :)

DNR - det är precis samma setup som vi andra har fast med strömbalun.
 
Antennen består av två st 85 meters trådar med 30 graders vinkel emellan. På 12 m höjd lutande ner mot 6 meters pinnar.
Och hur lång är 450 ohms stegen?
Kanske är den 8m som du nämnde tidigare.
Jag har ju din antenn uppbyggd i simulatorn.......sen gammalt:)
 
Back
Top