QRO 9:1 balun

Med så pass många varv får man antagligen problem med strökapacitanser och därmed
en låg övre gränsfrekvens. Förespråkar fortfrande en strömbalun :)

DNR - det är precis samma setup som vi andra har fast med strömbalun.

Har du ett schema och spec på toroid (ferrit?) och lindningens antal varv?
 
Och hur lång är 450 ohms stegen?
Kanske är den 8m som du nämnde tidigare.
Jag har ju din antenn uppbyggd i simulatorn.......sen gammalt:)

Har skarvat på stegen en meter sedan dess - nio meter numera. Jomenvisst, vi har pratat antenn tidigare!
 
Från simuleringarna framgår att antennen inte utnyttjar sina naturliga resonanser på amatörbanden.
Detta betyder att impedansen är hög och 9:1 är inte helt fel men på vissa band blir det lite för mycket.
Jag skulle prova med 4:1 som en lämplig medelväg.
Bäst vore förståss att mäta upp antennen och därefter välja omsättning i balunen.
 
Om du drar en koax genom väggen, varför inte två? Jag borrade upp två hål, fodrade med vp-rör och drog igenom två stumpar RG-213 som ansluter till två bananhonor på en plexiskiva. På utsidan väggen sitter en plastbox. I den hade jag tänkt bygga in ett par tändstift och dra ner i jord men det har inte blivit av.
Genomföring.jpg
 
Om du drar en koax genom väggen, varför inte två? Jag borrade upp två hål, fodrade med vp-rör och drog igenom två stumpar RG-213 som ansluter till två bananhonor på en plexiskiva. På utsidan väggen sitter en plastbox. I den hade jag tänkt bygga in ett par tändstift och dra ner i jord men det har inte blivit av.
View attachment 4977

Blir lite osäker på impedanserna med den här lösningen. Tror jag håller mig till koaxen så länge. :)
 
Det är för att de egentligen är transmission ledningar med en bestämd impedans.
Man kan göra sådana här baluner med hjälp av koaxialkablar.

Om du vill veta mer googla på Transmission-Line-Transformer.
 
En fördel som jag tror inte har nämnts i tråden är att dessa baluner har väldigt bra "Common Mode Rejection".
Det är bra om man har en störig miljö där matningsledningen är dragen.
 
Lite besvärlig konstruktion av lindningen bara, med krav på avståndet mellan ledarna
Detta är inte så heligt men det ger bäst prestanda.

En 4:1 Guanella skall lindas med 100 ohms kabel och 9:1 bör då lindas med 150 ohms kabel.
På primärsidan ligger dessa parallellt, 150 / 3 = 50 ohm.
På sekundärsidan ligger dom i serie, 150 * 3 = 450 ohm.

Du kan försöka linda med så hög impedans som du praktiskt kan få till.
 
Back
Top