QRP, skräpantenner, stadsbo - vilka band är bäst?

Ballz

Well-Known Member
Halloj!

Jag har en Elecraft K1:a som innehåller kort för 80m och 20m.
Inget av banden är så smart att ha om man bor i stan. 80m för att det är rätt utstört och behöver stora/långa antenner och 20m för att det behövs en del effekt och låg strålningsvinkel för att kunna köra DX med nån reda.

Funderar därför på att köpa till ytterligare 2 band. Vilka?

Så här dags i solcykeln känns ju både 17 och 15 meter som kul dagtidsband, och roligare blir det framåt sommaren.

Sen är väl 40m ett givet QRP-band. Men är det körbart i stan?

10m är inte intressant, f ö.

Jag kommer köra enbart CW, f ö. Riggen tillåter inga andra trafiksätt. Max 5W.

Synpunkter?

Nu har jag beställt extrakort för 30m och 15m till min K1:a. Time will tell om det var ett bra val. Min forskning på nätet indikerar att det är bra band för dx och för små effekter o enkla antenner. Och åttahundra spänn inkl frakt är ett par kvällar på krogen. Tull o moms lär man ju slippa. Förhoppningsvis.

Läste inte ditt inlägg förrän nu, men tänkte direkt på 30m och 15m. 30m är ett spännande dygnet runt, året runt och cykeln runt-band och det är ingen större trängsel eller hets. 15m öppnar betydligt oftare än 10m och har gott om plats och inte i närheten så många krokodiler som 20m.

Så det blir nog bra det där. Lycka till!

Tror jag också. Synd bara att man inte kan piggy-backa in extrakortet i K1:an, utan måste byta kort. Jaja. Blir bra.

Hej!

I början av min karriär (C-cert) så var det 15 m som gällde för CW, då 10 m öppnade blev det lite SSB. 40 m användes i liten skala.
15 m tycker jag är ett bra band!

Jag kommer ihåg hur man som liten C-certyngel längtade efter att få komma loss på 20 m. Idag tycker jag att 20 m är inget att sträva emot, 17, 15 och ev 12 m är nog mer intressanta, kanske i synnerhet 17 m?

Att ge någon ett absolut råd är svårt, allt hänger på vad mottagaren av råden finner betydelsefullt och roligt!

Japp. Jag får bygga det här kortet, se om det är kul på dom banden. Kanske byter jag rigg så jag får alla banden i QRP-format så småningom. Måste väl finnas nåt modernt och hyfsat smått därute med alla band och enkel inbyggd ATU. Men: first things first. Nu ska det byggas o köras nya band ett slag.

En fördel med WARC-banden är att du slipper testerna även om väldigt många QSO:n har karaktären av test. Med min K2:a så är jag klädd när jag ger mig ut på /P på sommaren.

Lycka till!

Ja, inte stör det mej att köra korta QSO:n i contest style när det är DX i faggorna. Man får ju vara glad att ha kommit igenom alls. Skonummer och väder går ju bra att ha i QSL:et :-)
Men: skönt att slippa rena contests (där man ofta inte vet vad som begärs av en, förutom rapport) där operatörerna ändå i regel är rätt stressade=halvdöva för små signaler.

Hej!

Jag kan flika in, under en lååång period bodde i en kåk där jag inte kunde få till några antenner värda namnet. Jag körde med en tråd på 7 meter som jag trixat upp bakom taklisten i sovrummet. Vid bodde på 6:e våningen.
Med denna, milt sagt, urusla antenn kördes t.ex. sydeuropéer på 40 m, lite varierad skörd på 20, 17 och 15 m. Inga direkta DX, vill minnas att jag körde några NA på 15 m CW. Effekten handlade om enstaka watt, man fick verkligen kämpa för varje QSO. Under dessa förhållanden är QRP inte speciellt roligt.

Okej. Nu har 30/15m-kortet kommit, blivit byggt och installerat i K1:an. 4 timmar byggtid, totalt.
RX trimmad på atmosfärbrus (inga signaler hörbara på nåt av banden kl 22)
Väntar bara på dagsljus nu, så det börjar ramla in signaler. Kanske kan man t o m kalibrera VFO:n om man hör nåt som nån annan lägger på clustret.

Verkar som om min trådantenn låter sej stämmas av även på 30/15m. Najs.

Hej!

Jag kan flika in, under en lååång period bodde i en kåk där jag inte kunde få till några antenner värda namnet. Jag körde med en tråd på 7 meter som jag trixat upp bakom taklisten i sovrummet. Vid bodde på 6:e våningen.
Med denna, milt sagt, urusla antenn kördes t.ex. sydeuropéer på 40 m, lite varierad skörd på 20, 17 och 15 m. Inga direkta DX, vill minnas att jag körde några NA på 15 m CW. Effekten handlade om enstaka watt, man fick verkligen kämpa för varje QSO. Under dessa förhållanden är QRP inte speciellt roligt.

Jag har ställt upp portabelradion (Yaesu 857) i sovrummet, kopplad till en 2x10m dipol som löper runt taklisten så att ändarna nästan möts på motsatta väggen, som lyssningsradio och för att köra enstaka digital-qson.

I måndags natt (14/1) hördes FY/F5UII väldigt bra på ssb!

Japp, kortet funkar fint! UA3 och EA6 på 30m lagom till morronkaffet, sen iväg till jobbet.

- DYZ:

Ja, du säger det. :-) En sak i taget, tror jag. Nu ska kortet optimeras i RX:en, sen ska vi labba lite med trådantenner. SEN...kommer magnetloopar och annat kul :-)

BTW: magnetloopen kommer få bekymmer med balkongräcket. Nästan halva loopen skyms i så fall av räcket, som är i plåt och plattjärn....

Last edited:
Magnetloopen kan du hänga på väggen inne i rummet,inga problem.Eller lägg den på golvet.

Stig SM7DYZ

Last edited:
Grannens platt tv hörs nog bra på golvet :-) Eller så blir vi lite irriterade på mitt jobb om du bor i ett hus där du har TV och bredband från com hem..

:-) ja...jag bor i ett comhem-hus...

Men: jag tror inte det blir nån loop. Jag har smällt ihop en likadan 1/4vågspinne som jag har till 20m portabelt. 3,57m tråd uppåt längs metspöt, tre lika långa radialer plus balkongräcket, metspöt snett ut från balkongen med matningspunkten ovanför räcket.

Roade mej kungligt idag, och nu finns följande stationer i loggen på 21MHz:
N2ED K9NW K8GL UC7A UN9GD UX0HO UA6EED UC0A UA9FGJ RT8O RU9AZ UA3DCW F6HKA RN4HFJ UK8AR F5UKL RT9A RC4HAA AA3B K3RA
På drygt en dag, alltså. Hyfsat långt borta, en del av dom där filurerna.

Kul att se hur bra denna skräpantenn fungerar. Med en bra operatör i andra änden kan jag i princip köra allt som är S3 eller bättre. Uteffekten idag har legat mellan 0,5 och 2W p g a antennmeck och ATU:n i K1:an som drar ner effekten vid dålig SWR. Mer antenntrimning följer i veckan.

Blir kul när första riktiga öppningen kommer mot USA. Har ju tidigare hört ända bort till Arizona och NM, men nu ska det köras W7 också! Mest västerut-QSO just nu i USA är Illinois, än så länge.

Från sydamerika har det däremot inte hörts ett smack här än. Condsens fel antagligen.

</bandrapport>

Grattis! Med CW når man det mesta. Jag har kört många som har samma radio som du.
Bara tut å kör

Richard,
din (vertikal-)antenn är ingen skräpantenn
de som hävdar det på allvar har noll koll --- en antenn behöver inte vara stor för att vara bra, bara tillräckligt stor ...

73&DX Janne/SM0AQW

Back