QRP station med 2m

SM7UDB

Well-Known Member
Hej, har letat en del efter en QRP-station för portabelt bruk med HF upp till 2 m och CW/SSB. De som finns verkar vara KX3:an och FT817/8.
Finns det någon som har andra förslag?

73 de SM7UDB Micke
 
Var går gränsen mellan QRP och QRO?
Jag har en FT857D...….man kan ju dra ner uteffekten om man så måste.
Liten rackare med många band.
 
Hej GLD

Jag köpte för några år sedan storebror till den, FT897d för att man kunde stoppa batterier i den samt med en ATAS120a så skulle man få en enkelt medtagbar utrustning.
Men den är i min mening alldeles för stor o tung att ta med ut ”på tur”.
QRP - för mig - är väl max 10-20W.

Har tittat på lillebror FT817/8 och det är ju lite samma utformning som både dess storasyskon. Men samtidigt tycker jag att det var synd att Yaesu valde en sådan ”enkel” uppgradering av 817 när man släppte 818. Det hade varit intressant med en SDR baserad radio med mer möjligheter. Till exempel QRP Labs planerade QSX är ju väldigt intressant men saknar 2m.

73/SM7UDB
 
Om du är sugen på lite hembygge så kanske en Ubitx med en 2m transverter kan vara något?
 
Om man kör digi moder och har dator med sig ändå kanske SunSdr2 Pro kan vara ett alternativ.
 
Om man kör digi moder och har dator med sig ändå kanske SunSdr2 Pro kan vara ett alternativ.
Kul förslag. Digimoder är kul. En del radios tillåter att köra tex WSPR, PSK31 mfl från själva radion och då slipper man ha med ev dator.
Tanken är i första hand bli vän med cw sen kanske digimoder blir aktuella. Fins en del program för iOS / Android för detta istället för dator.
 
Back
Top