QRV NAC, igen

SM7SJR

Administrator
Staff member
Godafton.
Även om undertecknad inte är en inbiten contestare så tycker jag det är lite småkul. I denna månads 2m test kom jag igång igen efter att ha varit QRT i 2 år pga andra icke radiorelarade "måsten". Hur som helst, det var lite skoj att komma igång igen även om typ inget funkade som det skulle, "det är ingen ordning på allting" som Pippi sade.
Mest elände var det väl med datorn som är nyinstallerad. innan allt funkade där... suck. Trots att jag bara kör CW och SSB i testerna så är man beroende av datorn.
SM0 stnen som var igång ifrån JO96 var ruggigt stark här. Kul.
Det dök upp någon (okänt vem) på FT8-frekvensen ett tag som störde ut hela bandet men den stationen försvann efter en stund som tur var.

Jag kör som vanligt med att switcha mellan 8x3el norrut och 8x3el riktning SV. Jag ska försöka få upp "snurrantenner" för 2m och 70cm under sommaren, det ska bli riktigt kul.
 
Last edited:
Jättekul! Har själv efter mer än 20 års uppehåll kommit i gång på kortvågen och ska innan hösten hiva upp en stack med två 15 elements Tonna-Yagis för 2 meter och det ska bli väldans kul. Körde själv också en del contest men också hyfsat mycket ms då det begav sig. Nu har jag också planer på att åter sno ihop en av mina slutstegskonstruktioner med ett vätskekylt 4CX250B-pa som jag förmodligen var först med att bygga under 80-talet. Radion jag körde med då och förmodligen kommer att köra då jag kommer i gång är en IC-211:a med Mutek front end.
 
Apropå QRV så står du som 2:a på Månadstesten SSB, inte CW….
Japps du menar SSA MT på 40/80m antar jag. Jag körde SSB delen där, tycker jag har lite strul med att få igång alla programvarorna, så jag hoppade över CW delen.
Fenomenet som inträffade på SSB testen var att efter varje loggat QSO så körde N1MM igång txen, kanske i tune läget vad vet jag. Himla irriterande i alla fall. Och så funkar min winkeyer som är en gammal RS232 keyer, lite när den vill. Kanske ska köpa mig en USB variant dito...
Små problem men lite irriterande. Helst ska allt bara funka, typ, :)
 
OK, N1NM tyckte det var dags att sända igen !
Jag kör med papper och penna och en "handpump", kan strula ibland men lätt fixat. Igår på 1296 testen så saknades "BRK-IN" precis när LA2Z kom med ett CW-anrop. Kollade först kabel o anslutningar innan jag såg detta men sen kom de aldrig mer…
 
Japps du menar SSA MT på 40/80m antar jag. Jag körde SSB delen där, tycker jag har lite strul med att få igång alla programvarorna, så jag hoppade över CW delen.
Fenomenet som inträffade på SSB testen var att efter varje loggat QSO så körde N1MM igång txen, kanske i tune läget vad vet jag. Himla irriterande i alla fall. Och så funkar min winkeyer som är en gammal RS232 keyer, lite när den vill. Kanske ska köpa mig en USB variant dito...
Små problem men lite irriterande. Helst ska allt bara funka, typ, :)
Tror ditt problem är att N1MM har en funktion som heter ESM, Enter Send Message, påslagen. Den är till för att automatiskt starta ett CQ meddelande när du loggar och trycker på enter. Undrar om inte default inställning är att den är påslagen.

Kolla i menyerna, eller ännu hellre kolla i manualen för N1MM på nätet. Jag hade samma problem några år sedan .. Vansinnigt irriterande och väldigt lätt åtgärdat.

73, Johan
 
Tror ditt problem är att N1MM har en funktion som heter ESM, Enter Send Message, påslagen. Den är till för att automatiskt starta ett CQ meddelande när du loggar och trycker på enter. Undrar om inte default inställning är att den är påslagen.

Kolla i menyerna, eller ännu hellre kolla i manualen för N1MM på nätet. Jag hade samma problem några år sedan .. Vansinnigt irriterande och väldigt lätt åtgärdat.

73, Johan
Hej, tack för info. Det är säkert det som va problemet.

Manualen är ju bra att kolla om man ger sig tid till det. :)
 
Jo betraktas ju allmänt som lite omanligt att läsa manualer. Har dock genom åren funnit att det är rätt effektivt om man nu verkligen vill lösa ett problem.
 
Back
Top