qrz.com -- kan någon lägga till mig där?

SA0CLI

Well-Known Member
Jag har skapat ett konto på qrz.com, och tydligen måste det verifieras av någon redan verifierad radioamatör.

Enligt APRS Sweden måste jag vara verifierad radioamatör på qrz.com innan jag kan registrera mig på t ex 73s.com, vilket i sin tur krävs för att kunna använda APRS till Twitter.

Med tanke på hur pilligt det är att skriva på radion jämfört med på mobilen vet jag inte hur användbart det är, men intresserad av datorer och teknik som jag är vill jag gärna ha möjligheten att testa.

Skulle någon av er som redan är verifierad på qrz.com kunna kontrollera mitt callsign på SM Callbook och därefter bekräfta på qrz.com att jag är behörig radioamatör?

(På HamQTH kunde jag registrera mig och det behövdes inget ytterligare för att jag skall anses vara radioamatör. Mitt loggprogram, CQRLOG för Linux, kan visst använda antingen qrz.com eller hamqth.com för att slå upp anropssignaler. Jag förstår att t ex 73s.com väljer qrz.com som har ett mer strikt förfarande.)
 
Skumt, jag kan fortfarande inte redigera min profil. Din länk tar mig till en sida som bekräftar att jag finns, men i övrigt verkar sajten inte acceptera mig. Kanske databasen behöver uppdateras, får kolla igen imorgon.

Men jag lyckades i alla fall registrera mig på 73s.com och min första tweet från radion har blivit synlig på Twitter. :)

Kanske mer meningsfullt om man har en burlk som kollar vädret, om posten har kommit eller något sådant, och utan mänsklig inblandning kan meddela via Twitter. Kanske något som fuktmätare för krukväxtjord som det ju redan finns Twtter-kopplade projekt för.
 
skicka mig ett PM med din mejladress så lägger jag till den i din "profil" då kanske det blir lättare att komma åt din profil.
 
OK, jag loggade ut och sedan in igen, nu ser det bättre ut. Lite taskig programmering på deras sida. ;-)
 
Back
Top