QSK med IC-7400 och slutsteg

SM5DFF

Well-Known Member
Jag kan inte använda IC-7400 med full break-in tillsammans med mitt KV-slutsteg. Även om det har snabba reläer hinner de inte slå om innan drivningen kommer. Med min Kenwood TS-930S som är optimerad för telegrafi är det inga problem eftersom den stationen har inbyggt fördröjning 6 ms, tillräckligt för slutstegsreläerna. Det borde gå att modifiera Icom med en eller två CMOS-kretsar vid nycklingsjacket så att S/M-kontrollen till PA:t ges ett försprång. Är det någon som har förslag på kretslösning eller har sett någon artikel om det?

Lennart

Hej Lennart!

Jag har för mig att IC-7400 även har en open-collector utgång, som då blir tillräckligt snabb att nyckla ett slutsteg med full break-in.

För några år sedan modifierade jag ett slutsteg till QSK, åt en kompis som hade just IC-7400 och jag vill minnas att jag använde mig av den utgången istället för reläutgången. Roy kan säkert bringa klarhet i detta.

73/Lasse

Jag använder kollektoranslutningen, det är den som är kopplad till ACC-pluggen, men det fungerar ändå inte. Att jag inte har använt reläutgången beror på att bruksanvisningen sätter gränsen vid 16 V DC och 0,5 A medan mitt slutsteg har 33 V och 38 mA.
Idag letade jag på webben efter info och fann följande: Relätillverkaren Omron specificerar det använda relät i IC-746 (vilket jag antar är detsamma som i 7400) för max 60 V DC, 1 A, 50 W. Därför provade jag nyss att köra full break-in via det och se på tusan, det fungerar!

Webbkällan (http://www.skysdaughter.com/icom746-faq.pdf) berättar också att "The send relay in the IC-746 (and others) closes 10 to 11 milliseconds before the start of the RF and opens about 7 milliseconds after the end of the RF." Frågan är varför ACC-kontaktens stift har en slöare funktion, den kanske -FPD kan besvara.

Lennart

Last edited:
Det är SEND, dvs ACC konataktens slutning mot jord som triggar reläet, som du nu använder.
Ja releät tål säkert högre spänning än vad man skriver.
Så send borde jorda före reläet.

Men lennart hur använder du SEND på ACC kontaken? via ett annat relä?
Inte plågar du väl den stackars transitorn med sutestegets relä direkt?? eller gjorde.

Om något går sönder på moderna radiostationer så är dennna transistor en typsikt kandidat. Ofta krävs garantireparation... hi hi, ingen har ju gjort något själv det bara blev så av sig själv. Dvs en transistr med öppen collektor mot acc kontakten går hädan.

Relän är oftast snabbare än man tror. Att man i många konstruktioner valt bort relän beror på att omkopplingen mellan säöndning och mottagning sker tystare, det blir billigare med några transistoer och det håller längre.

När man började med transitorer för omkoppling var det långsammare än gamla tiders relän, ne avsikten var då att det skulle ske en mjuk tyst omkoppling. detta uppdagades när AMTOR blev populärt.

Numera är den eleketroniska omkopplingen snabbare än relän.

Nu drar jag snart mot Växjö med lastad buss.

de
SM4FPD

Tack för kommentaren, Roy. Jag har läst kopplingsschemat så långt att jag ser att det inte är ACC-SEND som aktiverar relät, det handlar alltså om olika tidskonstanter. Visst är det slutstegsreläerna som går med de data jag uppgav, inte ska det vara en "plåga" för en PTT-transistor att hantera 33 V, den jag satte in i TS-930 klarar 250 V. Först nu har jag sett att den aktuella transistorn 2SD1619 tål max 25 V, så jag får väl vara glad att den överlevde provperioden.
Eftersom ACC-kontaktens anslutning har DC på sig i mottagningsläge, den har även funktionen att aktivera sändningsläge när den jordas, satte jag en diod i serie med ledningen till slutsteget. Nu blir det emellertid reläfunktionen som används i fortsättningen.

Lennart

Last edited:
Back