QSL-hantering utanför SSA?

För dom som inte är med i SSA är det faktiskt ganska billigt att för 440:- få skicka hur många QSL-kort man vill för 30 öre per kort.
Alternativet är att skicka direkt. Om man då vill ha ett QSL för t.ex. ett DX så får man betala 12:- för utlandsporto samt 2 USD = 13:- för att betala svarsportot för den andra stationen. Det blir totalt 25:-. Om man skickar mer än 17 direkt-QSL så blir det billigare att betala 440:- för att få tillgång till SSA QSL-byrå och kunna skicka hur många QSL som helst.

Att utnyttja SSA QSL-byrå är i grund och botten en medlemsförmån. Jag ska sticka ut hakan genom att säga att jag tycker att endast SSA-medlemmar ska få utnyttja SSA:s QSL-byrå. Flame suit on....:p

73 Leif SM5KNV
 
För dom som inte är med i SSA är det faktiskt ganska billigt att för 440:- få skicka hur många QSL-kort man vill för 30 öre per kort.
Alternativet är att skicka direkt. Om man då vill ha ett QSL för t.ex. ett DX så får man betala 12:- för utlandsporto samt 2 USD = 13:- för att betala svarsportot för den andra stationen. Det blir totalt 25:-. Om man skickar mer än 17 direkt-QSL så blir det billigare att betala 440:- för att få tillgång till SSA QSL-byrå och kunna skicka hur många QSL som helst.

Att utnyttja SSA QSL-byrå är i grund och botten en medlemsförmån. Jag ska sticka ut hakan genom att säga att jag tycker att endast SSA-medlemmar ska få utnyttja SSA:s QSL-byrå. Flame suit on....:p

73 Leif SM5KNV

Jag avstår hellre QSL-korten helt än att betala pengar till det SSA vi har idag. Genom att betala medlemsavgiften visar man att man står bakom SSA ordförande, styrelse och revisorer i den hemska soppa av lögner och intriger vi fått ta del av senaste tiden.

Det blir digitala eller direkt QSL.
 
SSA:s QSL förmedling fungerar då enligt principen: 5 tusen betalar medlemsavgift för att några hundra skall kunna sända nästan portofritt tusentals kort över hel världen. En sorts kollektiv försäkring som vår kära gamla försäkringskassa var.
Varför bara QSL kort? Varför kan då inte SSA dela ut gratis lödstationer och motståndssatser till de som bygger?
Idag gäller ju att alla betalar vad det kostar för det var och en är intresserad av.
Idag är det test och de som kör test verkar ha investerat själva i en ganska rejäl radiostation, med master antenner etc. Varför får de ingen support av SSA som QSL-kortknuttarna?
När man DX:ar på BC stationer får man skriva brev och betala portot alldeles själv.... Nu finns väl dessa människor inte kvar förstås.

Allt bygger på att organisationen har många medlemmar och kanske ett större antal som jobbar gratis åt ett fåtal som utnyttjar.
Nu var jag lite provokativ, men det brukar sätta fart på debatten i alla fall.

Kanske borde det finnas ett RUT eller ROT system.... inom hobbyn

de
Roy SM4FPD

Pappers-QSL i allmänhet och QSL-byråerna i synnerhet utgör ett anakronistiskt inslag som så mycket annat inom amatörradion.

När kvoterna mellan aktiva och inaktiva samt mellan medlemmar och icke-medlemmar var mycket mindre
så kunde det motiveras på ett helt annat sätt, användningen av tjänsterna var mycket mer spridd i populationen.
Nu är situationen den att grovt räknat 10 - 15% av amatörradiokåren genererar märkbar aktivitet och c:a 40% är SSA-medlemmar.

Detta har förändrat verkligheten totalt, och kartan behöver därför anpassas till situationen där majoriteten av radioamatörerna står utanför de traditionella föreningarna. Många gör det för att de upplever att föreningarna inte längre representerar dem på ett legitimt sätt.

I sin resolution om QSL-hantering för icke-medlemmar pekar IARU i praktiken på det oetiska i att hålla icke-medlemmars inkommande QSL som någon form av gisslan, vilket har en ton av utpressning över sig. Kortens avsändare har faktiskt sänt dem i god tro.

RSGB har tagit konsekvenserna av detta vilket hedrar dem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Men, inget är gratis, så nåt måste ju betalas för en QSL-hantering, oavsett det är genom direktförsändelse eller kollektivt genom SSA ´s försorg. - Stänga ute amatörer, som ej har kollektivavtal med SSA är fel.

/ Sven.
 
Jo men avsändaren har ju faktiskt betalat för att det ska levereras. Ska SSA leka gud och stoppa en betald försändelse?
 
>>> Stänga ute amatörer, som ej har kollektivavtal med SSA är fel.

Kollektivavtal... Say no more
 
Jo men avsändaren har ju faktiskt betalat för att det ska levereras.
OK, jag kanske uttryckte mig otydligt första gången.

Avsändaren har INTE betalat för att kortet ska levereras. Han har betalat för att få lämna in kortet och få det sorterat. Om kortet ska levereras i andra änden måste någon betala mottagande QSL-byrå för detta. Mottagande QSL-byrå får inte ett enda av de 30 öre avsändaren betalat i "porto".

Tänk dig att du kliver på tåget i Stockholm med en biljett till Hallsberg. Du kan då inte förvänta dig att få åka vidare gratis hela vägen från Hallsberg till Göteborg. Du ska vara glad om konduktören sätter dig på ett tåg tillbaka hem till Stockholm, och inte bara dumpar dig på Närkeslätten.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Jonas.
Det står ingenstans på SSA's hemsida att det gäller för att få dom sorterade.

"Alla medlemmar som vill sända kort ut i världen, kan göra det genom att sända dem till SM5DJZ, Jan Hallenberg, Edeby Andersberg 30, 74191 Knivsta, tel. 018-381399.


För närvarande är kostnaden 30 öre per kort och man kan antingen köpa så kallade QSL-märken i kartor om 60 st och klistra på dem bak på kortet, eller betala motsvarande avgift direkt till SSA (Plusgiro 5 22 77-1). Om man betalar på plusgiro skall kvitto eller meddelande om detta "sändas tillsammans med QSL-korten. Ange alltid anropssignal då du betalar på annat sätt än med QSL-märken.
"

Detta gäller om man är medlem.
Vilket jag är.
Betalar jag den summan så förväntar jag mig att mina kort kommer fram.
 
PHU skrev; "Avsändaren har INTE betalat för att kortet ska levereras."

Det låter ungefär som den moderna tågtrafiken. Man har betalt en biljett och sen ställs tåget in.

Alternativt man får åka med tåget till destinationen men sedan betala ytterligare en avgift för att bli utsläppt från stationsområdet.
 
Alternativt man får åka med tåget till destinationen men sedan betala ytterligare en avgift för att bli utsläppt från stationsområdet.

Så blir det när man tar det skattefinansierade pendeltåget till Arlanda. 75 kr extra kostar det att bli utsläppt.
Arlanda är Sveriges största arbetsplats, men det är riktigt besvärligt att åka med SL dit.
Allt iscensatt av maffiapolitiker (en tidigare kommunikationsminister) för att gynna det privata Arlanda Express...

Alla likheter med SSA och QSL-hanteringen är
- tillfälliga...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
PHU skrev; "Bengt, jag tror du förstår vad jag menar om du vill förstå."
----

Jodå jag fattar vad du skriver, men jag tycker ändå att det är rimligt att den som som från ett annan land betalat portot för sitt kort också får det levererat ända fram till mottagaren (läs närmaste lokal QSL-central eller efter annan överenskommelse som förfrankerade kuvert etc). Vi kan ju se att IARU har uttalat ungefär samma synsätt och rekommenderar de nationella medlemsföreningarna (i Sverige SSA) att även ge möjlighet för icke medlemmar att få ut sina kort till en skälig avgift.

Det SSA gör är att stämpla "Non member" och sedan skicka tillbaka korten samma väg till avsändaren. Det är ett merarbete i sig och tillför inget positivt för någon part, inte ens SSA. Snarare blir avsändaren kanske sur och besviken?

QSL-hanteringen i SSA är en av flera medlemsförmåner som föreningen erbjuder och en förening får väl skapa precis vilka regler de vill och även utestänga icke medlemmar från all tänkbar service. Så långt inga konstigheter. Men eftersom SSA nu är den enda föreningen i Sverige som kan och får lov att representera IARU så hamnar vi i ett annat läge där SSA fått någon sorts monopolställning. SSA borde enligt min mening följa IARUs rekommendationer så som RSGB faktiskt gjort. Att ta ut exakt samma avgift för denna service som medlemsavgiften vilken inkluderar QTC tycker jag är oskäligt.

Är det inte kring dessa frågorna diskussionen kretsar?

Det finns sedan länge ett väl fungerande internationellt system för distribution av QSL-kort där någon utnyttjar sin särställning eller monopol för egen ekonomisk vinnings skull .

Har jag fel säg?
 
Så blir det när man tar det skattefinansierade pendeltåget till Arlanda. 75 kr extra kostar det att bli utsläppt.
Stationen där du väljer att kliva av kanske inte är skattefinansierad?

Jag brukar ibland ta bilen ut till Arlanda. Den skattefinansierade vägen leder fram till en parkeringsplats, där en privat markägare kräver mig på en rundlig summa för att jag ska få ställa ifrån mig bilen.

Det har aldrig slagit mig tidigare, att det kanske ligger en konspiration bakom detta.

73,
Jonas/SM5PHU
 
PHU skrev; "Tänk dig att du kliver på tåget i Stockholm med en biljett till Hallsberg. Du kan då inte förvänta dig att få åka vidare gratis hela vägen från Hallsberg till Göteborg. Du ska vara glad om konduktören sätter dig på ett tåg tillbaka hem till Stockholm, och inte bara dumpar dig på Närkeslätten."
----

En sak till Jonas. Om vi översätter tänket enligt ovan till att avsändaren i ett annat land har betalt porto för att få sitt QSL-kort levererat fram till SSAs kansli och få det sorterat där så kan det tänkas att kortet hamnar i högen Non Member. Enligt ditt synsätt så är det här gränsen går och det är vad avsändaren betalat för.

Det som saknas är då bara den sista sträckan från SSA Kansli ut till de lokala QSL-centralerna som med få undantag är klubbar där klubbmedlemmarna vare sig de är medlemmar i SSA eller ej, frivilligt och utan ersättning från SSA sorterar korten ännu en gång. Ponera att dessa lokala QSL-centraler uttryckligen meddelar SSA att de även tar sig på att sortera och distribuera QSL-kort för de som inte är medlemmar i SSA, då skulle problemet vara löst. Avsändaren i ett annat land har betalt port för den första sträckan fram till SSAs kansli och den lokala klubben har utfört ett oavlönat arbete som inkluderar sortering av icke SSA-medlemmars kort. Borde då inte alla vara nöjda?

SSA sitter med makten att avgöra - antingen skicka korten vidare till klubbarna som frivilligt och utan krav på ersättning tar sig på arbetet eller att stämpla Non Member och därefter skicka tillbaka korten till avsändaren i ett annat land.
 
Väl sammanfattat Bengt. Hade lite bords politik här med min XYL och sa det samma till henne som du nu faktiskt uttryckte.
 
Har jag fel säg?
Nej, jag tycker inte du har (helt) fel. Jag tycker inte du har (helt) rätt heller.

Det SSA gör är att stämpla "Non member" och sedan skicka tillbaka korten samma väg till avsändaren.
SSA borde enligt min mening följa IARUs rekommendationer så som RSGB faktiskt gjort.
RSGB tas upp som ett föredöme, och deras variant tycker jag är OK. Men är SSA den enda QSL-byrå i hela världen som hanterar QSL på sitt sätt? Och gör alla andra som RSGB? Eller gör alla som SSA och ingen som RSGB?

Att ta ut exakt samma avgift för denna service som medlemsavgiften vilken inkluderar QTC tycker jag är oskäligt.
Jag vill inte gå så långt som att kalla det oskäligt. Jag tycker inlägget från SM5KNV visar att man får ganska mycket för pengarna.

Men visst kan prissättningen tyckas något märklig:

  • Medlemskap i SSA inklusive QTC och QSL = 440 kronor
  • Endast QTC = 440 kronor
  • Endast QSL = 440 kronor
Om man tycker att SSA utan QSL och utan QTC har ringa värde, kanske skulle man göra såhär i stället:

  • Medlemskap i SSA inklusive QTC och QSL = 440 kronor
  • Endast QTC = 430 kronor
  • Endast QSL = 430 kronor
Eller finns andra förslag på hur nivåerna borde ligga?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det är väl uppbyggt som så att systemet med QSL-hantering ska vara självbärande, dvs kostnaderna ska täckas av de som använder denna service.

För länge länge sedan ingick denna service i medlemsvgiften om jag inte minns fel. Sen tillkom en mindre avgift i form av "frimärken" som fick ny färg när portot ändrades. Detta var ju ett sätt att undvika att belasta medlemmar som inte nyttjade QSL-servicen. Den som är äldre än mig får rätta om jag har fel ;-)

Jag tycket det är rimligt att göra som RSGB, ta ut en skälig avgift, inte en oskälig.

Kanske en lämplig motion till årsmötet för den som känner sig manad.

/Göran
 
Jag kan tänka mig något av de alternativ som diskuterats i tråden. Ett deponerat SASE. Eller betala en mindre summa (100:-?) om året för tjänsten. Men det skulle nog gå back för min del. Jag har varken skickat eller tagit emot QSL-kort på flera år. Jag undanber mig vänligt men bestämt QSL-kortet redan i QSO. Nu kan jag dessutom dra till med "Not member" :)

Fler än en gång har jag hört:
- Vore det inte för QSL-korten skulle jag aldrig vara med i SSA......
 
Tanken är väl ändå att man betalar för att korten skall komma fram till mottagaren. Eventuella kostnader i "mottagaränden" kompenseras ju av att det i regel skickas ett kort på andra hållet. Att få kortet i retur kan ju knappast ingå i avgiften.
Med SM5PHU:s resonemang så borde ju korten till icke medlemmar stoppas när de når SSA (avsändaren har ju betalat för att kortet skall komma dit). Sedan är det upp till mottagaren att bekosta resterande frakt. Om nu inte SSA är intresserade av att åta sig denna (till rimlig kostnad) så borde ju korten hamna i en stor hög där var och en får komma och rota fram sina egna kort. Kanske inte den mest praktiska lösningen, men mer korrekt än att sända korten i retur.

Beträffande jämförelsen med tågresan mellan Stockholm och Göteborg: Om det enda alternativet vore att lösa biljett till Hallsberg och sedan hoppas att någon annan betalar resten av resan så hade det naturligtvis inte fungerat. Nu finns ju faktiskt möjligheten att betala resan hela vägen. Där faller jämförelsen ganska brutalt.....
 
Tanken är väl ändå att man betalar för att korten skall komma fram till mottagaren.
Ja, så fungerar vanlig postbefordran. Men finansieringen av QSL-distribution är inte uppbyggd på samma sätt som internationell postbefordran. Det är viktigt att ha den skillnaden klar för sig.

Edit: Nej förresten, det är inte viktigt. Bara om man ska sitta här och tjafsa.

Eventuella kostnader i "mottagaränden" kompenseras ju av att det i regel skickas ett kort på andra hållet.
Ja, om man höjer "portot" på det kort som går åt andra hållet. Annars kompenseras ingenting annat än just det kort som går på andra hållet.

Att få kortet i retur kan ju knappast ingå i avgiften.
Man skulle kunna vända på resonemanget: Se det som en extra gratistjänst till avsändaren, som får återkoppling på varför hans kort inte nådde mottagaren. I stället för att man bara lägger det i återvinningen.

Om nu inte SSA är intresserade av att åta sig denna (till rimlig kostnad) så borde ju korten hamna i en stor hög där var och en får komma och rota fram sina egna kort. Kanske inte den mest praktiska lösningen, men mer korrekt än att sända korten i retur.
Ja, så kanske man kan se det.

Beträffande jämförelsen med tågresan mellan Stockholm och Göteborg: Om det enda alternativet vore att lösa biljett till Hallsberg och sedan hoppas att någon annan betalar resten av resan så hade det naturligtvis inte fungerat. Nu finns ju faktiskt möjligheten att betala resan hela vägen. Där faller jämförelsen ganska brutalt.....
Möjligheten finns även för QSL-kort, om du klistrar ett vanligt brevfrimärke på kortet och lyckas hitta en gul postlåda som Posten inte tömde redan klockan 13.

Vad som möjligen haltar i jämförelsen är att konduktören faktiskt lär dumpa dig på Närkeslätten, snarare än att bjuda dig på returresan med en stämpel "Not Member" i pannan.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Back
Top