QSL-kort, fråga.

Bonazera

Well-Known Member
Jag håller på att göra QSL-kort och efter mycket möda fått det som jag tror blir bra.
Frågan är vad 2-way fältet betyder på baksidan?
Det brukar stå: Confirming 2-way QSO, dessutom kan det ibland vara ett 2-way-fält där det ska skrivas i nåt.
Vad jag förstår så är ett QSO alltid 2-way!
När och med vad skall detta fält fyllas i?

Frågan kanske verkar dum men jag är nybliven amatör och vill gärna veta om jag behöver detta på mina kort.

73
 
Exempel

Här är ett exempel.
Det står 2X. I kolumnen under skriver man t.ex. CW, SSB osv.

/ Ingvar
 

Attachments

  • SK7CE_QSL.jpg
    SK7CE_QSL.jpg
    21,9 KB · Views: 307
Vad jag förstår så är ett QSO alltid 2-way!
73
Normalt är det så men QSL har långa anor och har inte alltid använts av enbart Amatörer.
Även rundradio stationer kunde skicka ut QSL kort om man skickade in en lyssnarrapport till dem.
Det var då inte en 2-vägs kommunikation.
På samma sätt kan man tänka sig att du avlyssnar kommunikation mellan två radio amatörer och rapporterar att du hört deras QSO de kan då skicka ett QSL till dig. Ett tänkbart scenario är att du avlyssnar den Internationella rymdstationen när en astronaut har ett QSO med en amatör på Jorden.
I det fallet kan man tanka sig att ESA eller NASA kan skicka ett QSL till dig med en fin bild på ISS eller så om du rapporterar QSOt.
Det vore i så fall inte heller ett QSL där du har haft ett tvåvägs QSO med motstationen även om QSOs i sig var två vägs.
Så det finns en del fall där man skickar eller erhåller QSL från/till någon man inte har haft ett 2-vägs QSO med.
 
Frågan är vad 2-way fältet betyder på baksidan?
Det brukar stå: Confirming 2-way QSO

73

Det är faktiskt så att om man vill söka ett DXCC-diplom
så MÅSTE det vid CW stå 2 x CW. Annars kan man ju faktiskt köra sk cross-mode, vilket var mycket vanligt förr då nybörjare inte fick köra tex SSB på 80m, utan svarade CQ ropande SSB stationer på CW. Har själv gjort det ett par gånger.

Ibland står det bara mode ovanför rutan där man skriver CW eller vad det nu är för trafiksätt man kört, det duger dock inte i DXCC-sammanhang.
 
Det är faktiskt så att om man vill söka ett DXCC-diplom
så MÅSTE det vid CW stå 2 x CW. Annars kan man ju faktiskt köra sk cross-mode, vilket var mycket vanligt förr då nybörjare inte fick köra tex SSB på 80m, utan svarade CQ ropande SSB stationer på CW. Har själv gjort det ett par gånger.

Ibland står det bara mode ovanför rutan där man skriver CW eller vad det nu är för trafiksätt man kört, det duger dock inte i DXCC-sammanhang.

Va trist å jag som skulle skicka in mina kort för kontroll, men på hälften står det enbart mode.
Innebär det att jag skall lägga dessa kort i kasshögen?
 
Hi fans,

PMFJI, men jag vill minnas att det här med "2-way" tillstötte i samband med att SSB:n gjorde sitt intåg och det blev aktuellt med diplom för det nya trafiksättet. Många QSOn ägde då fortfarande rum på AM vs. SSB. Det gällde alltså snarast att bevisa att båda sidor hade kört SSB, som s a s ansågs som lite finare.

I dessa tider, då CW ev. riskerar att bli mer sällsynt, kanske "2-way" då istället får tjäna det närmast omvända, som FBJ påpekar, d v s att "bevisa" att QSOt verkligen ägt rum på CW. Men i början var det alltså SSB som skulle bevisas! tror alltså jag.

Huruvida det behöver stå "2-way" på QSL-kort får någon annan utreda. Jag har det med på egna mina kort, för säkerhets skull.

73,
Rolf
SM5MX
Medium size Dog Xray
 
Last edited:
Spara dina kort Bosse! Jag glömde....i rutan för mode skriver du bara för hand 2 x SSB eller vad det nu är. Inga problem....här ser du hur mitt eget kort ser ut...hemmasnickrat! Mitt eget QSL som pdf...

(Jag har tyvärr inte kvar mitt gamla publisher 97 som jag gjorde QSL kortet med. Office 2010 har ett publisher program som kan göra pub-filer, jag har dock office 2000 i min PC, gjorde om filen till en pdf innan jag bytte dator.)
 

Attachments

  • qsl.jpg
    qsl.jpg
    26,1 KB · Views: 169
Last edited:
Var hittar man regelverket som säger att det måste stå 2-way under mode och
att det inte räcker med tex SSB eller CW? Hittar inget i DXCC rules men har kanske läst slarvigt?
 
Jag vet faktiskt inte AdamStocholm, mitt DXCC är från 1986 och jag fick nog något kort tillbaka som inte var ifyllt rätt. Reglerna kan ju ha ändrats. Jag har avsiktligt bara skrivit mode på mitt senaste QSL-kort, då det fortfarande händer att jag kör cross-mode.

Den här texten: "2. Written Proof: Except in cases where the rules of Section IV apply, proof of two-way communication (contacts) must be submitted directly to ARRL HQ for all DXCC credits claimed. Photocopies and electronically transmitted confirmations (including, but not limited to fax and email) are not currently acceptable for DXCC purposes. Exception: Confirmations created and delivered by ARRL’s Logbook of the World program are acceptable for DXCC credit."

...kanske de tog bokstavligt...hela regelverket
 
Last edited:
Back
Top