QSL statistik

AdamStockholm

Well-Known Member
Vad är den normala svarsprocenten på de QSL man sänder via byrå resp direkt?
För mig verkar den skrämmande låg. Ca 20% via byrå där tiden från avsändandet av mitt QSL är mer än 1 år.
 
Vad är den normala svarsprocenten på de QSL man sänder via byrå resp direkt?
För mig verkar den skrämmande låg. Ca 20% via byrå där tiden från avsändandet av mitt QSL är mer än 1 år.

Svarsprocenten verkar stämma ganska bra tycker jag.

Jag får fortfarande enstaka QSL på QSO:n gjorda 5-6 år tillbaka om inte mer, så det kan ta tid ibland. Många kanske bara svarar på inkommande kort och skickar själv inte ut kort på alla kontakter i sina loggar.

Själv skickar jag inte QSL på alla kontakter som är gjorda under contest, men besvarar alltid inkommande contest-QSL och skickar alltid QSL på övriga "vanliga" kontakter. Man har inte så stort lager av kort att plocka ur.
 
Kollade över min egen svarsstatistik med direkt och byrå.
Får ta det lite år för år för vissa länder tar ganska lång tid. Tex vissa länder i SA kan det ta 2 år till stationen, sen kanske stationen ligger på kortet 1 år innan de behagar svara och sen tar det ytterligare något år eller 2.

Jag räknade med ca 11000 QSO.
Totalt har jag skickat:
Byrå: 65,1%
Direkt: 6,5%
Totalt fått svar:
Byrå: 23,7%
Direkt: 5,26%
Med dessa siffror får man förutsätta att jag nyligen har skickat ganska mycket kort.

Jag gjorde en sökning på QSL för QSO gjorde från 1 Jan till 31 Dec 2006:
Totalt har jag skickat:
Byrå: 51,52%
Direkt: 5,73%
Totalt fått svar:
Byrå: 16,04%
Direkt: 4,35%

Samma för 2005:
Totalt har jag skickat:
Byrå: 74,92%
Direkt: 7,42%
Totalt fått svar:
Byrå: 27,97%
Direkt: 6,07%

Samma för 2004:
Totalt har jag skickat:
Byrå: 77,75%
Direkt: 12,02%
Totalt fått svar:
Byrå: 34,66% (Nu närmar vi oss hälften tillbaka)
Direkt: 10,69%


Samma från att jag blev amatör 1996 till 31 Dec 2003:
Totalt har jag skickat:
Byrå: 93,48%
Direkt: 0,69%
Totalt fått svar:
Byrå: 56,41%
Direkt: 1,03%

Så på 10 år kan man iallafall räkna med mer än 50% svar.
 
Man kan spinna vidare på det här, visst är det så att vissa länder är bättre på QSL än andra.
Dels har det med byrå-systemet och organisationen i det landet att göra, sen går det långsammare eller inte alls i andra länder.

Några exempel från 1996-2006 (2007 är för nära för bra resultat). Betänk att jag inte gav mig ut på HF förrän senvåren 2004 och det verkar som om VHF QSL är lättare än HF för de QSO jag kört tidigare mest på 6m.

Sökte bara byrå. Svarsprocenten är inte procent svar utan inkommna kort kontra antalet QSO med det landet.

Monaco
Skickat: 43%
Mottagit: 14%

Tunisien:
Skickat: 23%
Mottagit: 15%

Azerbaijan:
Skickat: 57%
Mottagit: 29%

Georgien: (Inte lika bra som grannlandet)
Skickat: 57%
Mottagit: Inga alls via byrå.

Israel:
Skickat: 88%
Mottagit: 46%

Cypern:
Skickat: 55%
Mottagit: 38%

Kroatien:
Skickat: 71%
Mottagit: 29%

Malta:
Skickat 44%
Mottagit: 11%

Portugal:
Skickat: 72%
Mottagit: 25%

Uruguay:
Skickat: 50%
Mottagit: 0%

Tyskland:
Skickat: 74%
Mottagit: 54% (Tyskarna hör till de bästa QSLarna och deras byrå är väldigt snabb).

Spanien:
Skickat: 92%
Mottagit: 44%

Irland:
Skickat: 89%
Mottagit: 15%

Moldavien:
Skickat: 60%
Mottagit: knappt 4%

Estland:
Skickat: 91%
Mottagit: 23%

Frankrike:
Skickat 87%
Mottagit: 33%

England:
Skickat: 78%
Mottagit: 33%

Isle of Man:
Skickat: 46%
Mottagit: 15%

Nordirland:
Skickat: 82%
Mottagit: 35%

Jersey:
Skickat: 75%
Mottagit: 25%

Scotland:
Skickat: 90%
Mottagit: 24%

Guernsey:
Skickat: 43%
Mottagit: 22%

Whales:
Skickat: 71%
Mottagit: 27%

Ungern:
Skickat: 75%
Mottagit: 8%

Sweitz:
Skickat: 90%
Mottagit: 60%

Colombia:
Skickat: 33%
Mottagit: 17%

Sydkorea:
Skickat: 100%
Mottagit: 25%

Thailand:
Skickat: 40%
Mottagit: 40% (Bra resultat men baseras på ca 15 QSO)

Italien:
Skickat: 84%
Mottagit: 44%

Japan:
Skickat: 85%
Mottagit: 35% (Tror att Japparna är bättre men det tar tid)

USA:
Skickat: 70%
Mottagit: 16% (Tror även jänkarna är bättre men där kan mottagandet av QSL ta väldigt lång tid för många stationer måste skicka sin QSL-hanterare frankerade svarskuvert som inte skickas förrän de är på gränsen till portot).

Norge:
Skickat: 68%
Mottagit: 28%

Argentina:
Skickat: 88%
Mottagit: 0%

Slovakien:
Skickat: 81%
Mottagit: 47%

Danmark:
Skickat: 38%
Mottagit: 13%

Holland:
Skickat: 91%
Mottagit: 57%

Sverige:
Skickat: 46%
Mottagit: 19%

Ryssland:
Skickat: 80%
Mottagit: 31%

Asiatiska Ryssland:
Skickat: 74%
Mottagit: 17%

Kaliningrad:
Skickat: 41%
Mottagit: 0%

Kazakstan:
Skickat: 60%
Mottagit: 11%

Canada:
Skickat: 68%
Mottagit: 16%

Australien:
Skickat: 85%
Mottagit: 20%

Indien:
Skickat: 50%
Mottagit: 12%

Serbien:
Skickat: 78%
Mottagit: 5%

Ja, det var några exempel.
Andra personer kan ju givetvis ha helt andra erfarenheter.

73 de Magnus
 
Tackar

Tack SM6WET för denna statistik. Gör att jag känner mig rätt nöjd ändå med den svarsprocent som jag angav. Men man undrar ju trots det om hur det står till med ärligheten hos världens amatörer för det är ju nästan regel vid DX att motstationen säger 100% QSL svar. För det kan väl inte vara så att byrårerna försnillar kort ? :rolleyes:
 
Tack SM6WET för denna statistik. Gör att jag känner mig rätt nöjd ändå med den svarsprocent som jag angav. Men man undrar ju trots det om hur det står till med ärligheten hos världens amatörer för det är ju nästan regel vid DX att motstationen säger 100% QSL svar. För det kan väl inte vara så att byrårerna försnillar kort ? :rolleyes:


Jo men man får ändå räkna med att det ibland tar tid, en del vill helst inte svara /skicka via byrån, och hanterar endast direkt-QSL, ibland via sin manager. Eller så har man inga kort tryckta. Eller också skickar DX:et kanske sina buntar 2-3 gånger per år. Byrån där DX:et huserar kanske bara skickar i sin tur en gång per år till SM, SSA:s qslbyra skickar till vissa endast 2 ggr per år, medans andra får oftare - varje månad eller så.
 
Ja, och sen händer det tyvärr också att även post mellan buråerna kommer bort.

Sen är det min statistik, andra kan ha annan statistik.
Det finns de som säger att man får bättre svarsstatistik på 4-färgs foto QSL än med enkla enfärgstryck, jag vet inte om det är så.

De stationer som brukar svara att de QSL 100% via buron ljuger oftast inte, det tar bara lite tid. Det är värre med dem som inte svarar hur de QSLar för de har oftast tröttnat på det.

73 de Magnus
 
Ja, och sen händer det tyvärr också att även post mellan buråerna kommer bort.

Sen är det min statistik, andra kan ha annan statistik.
Det finns de som säger att man får bättre svarsstatistik på 4-färgs foto QSL än med enkla enfärgstryck, jag vet inte om det är så.

De stationer som brukar svara att de QSL 100% via buron ljuger oftast inte, det tar bara lite tid. Det är värre med dem som inte svarar hur de QSLar för de har oftast tröttnat på det.

73 de Magnus

Det finns ett utmärkt alternativ, eQSL. Inget strul med att skicka kort, inga utgifter för porto etc.
 
Back
Top