QTH från helvetet?

S3,5 på 20 Meter är fullt användbart, förutsatt att du får upp dipolen lite i höjd , för bättre dx verkan. Eller kanske i annan form som tex inverterad V.
Skulle också rekomendera att du testar en 1:1 choke lindad på lämplig toroidkärna.

- Det blev väl ett hyfsat hoppfullt resultat på 20m. 40m är ngt bättre än 20. Den stora boven är 80meter som fullkomligen dånar av skräp. Där vetti tusan vad jag ska hitta på men ska som sagt testa med någon form av loop också matat på samma sätt och komma ut en bit från huset. Sedan kommer det kluriga: att omsätta allt detta i någon slags antenn. En random wire som jag från början tänkt är bara att slänga i sopen direkt. Gisslet är att matarledningen till något som måste matas från mitten av gården blir ENORMT. Vi talar 75 meter kanske för att nå hela vägen in till schaktet.
 
75 meter är inga problem för en stege, de har nästan inga förluster att tala om.
Det finns rosenclips som Tore SM7CBS säljer - vi får hoppas att han fortfarande har några.
Med dem och med FK-kabel bygger du lätt en en stege med runt 600 Ohm impedans.

Problemet är snarare vad dina grannar kan acceptera :)
 
75 meter är inga problem för en stege, de har nästan inga förluster att tala om.
Det finns rosenclips som Tore SM7CBS säljer - vi får hoppas att han fortfarande har några.
Med dem och med FK-kabel bygger du lätt en en stege med runt 600 Ohm impedans.

Problemet är snarare vad dina grannar kan acceptera :)

Samt problemet att få in en stege genom diverse metaller, väggar och gud vet vad. Men omöjligt är inget förvisso ;) Det där med grannarna är också en faktor som inte bör räknas bort.
 
Vem sade att denna hobbyn skulle vara enkel att pyssla me :D

Så finns denna antenn typen också. Det är en riktig "typ". Den försöker lura oss amatörer att en Dipol inte behöver stå på 2 stadiga ben, utan bara 1 + ett betydligt kortare ben
eller nästan inget alls. Ett riktigt balansstycke i obalans. Bara för att ställa till det... Men den funkar för vissa.

http://www.ham.se/index.php?threads/nån-som-har-erfarenhet-av-hyendfed-antenner.25358/
 
Vem sade att denna hobbyn skulle vara enkel att pyssla me :D

Så finns denna antenn typen också. Det är en riktig "typ". Den försöker lura oss amatörer att en Dipol inte behöver stå på 2 stadiga ben, utan bara 1 + ett betydligt kortare ben
eller nästan inget alls. Ett riktigt balansstycke i obalans. Bara för att ställa till det... Men den funkar för vissa.

http://www.ham.se/index.php?threads/nån-som-har-erfarenhet-av-hyendfed-antenner.25358/

Intressant antenn, men det verkar som att den precis som väntat är ganska duktig på att plocka upp QRM vilket gör den till ett osannolikt val i min miljö. Jag borde förmodligen inrikta mig helt och hållet på balanserade antenner just p.g.a. QRM. Tyvärr så gör ju även det att alla former av vertikaler ryker om det nu inte råkar vara så att man kan komma ovan qrm molnet ovanför taket. Fortsätta klura som gäller här. Tyvärr inte haft så mkt tid ett tag nu. Av någon idiotisk orsak så finns det massa annat som kräver engagemang.
 
Samt problemet att få in en stege genom diverse metaller, väggar och gud vet vad. Men omöjligt är inget förvisso ;) Det där med grannarna är också en faktor som inte bör räknas bort.

En stege klämmer man lätt i ett fönster förutsatt att fönsterkarm och ram inte är av metall. Det är klart svårare att få in en koax. Dock erinrar jag mig en episod där tätningslisten började ryka eftersom den var färgad svart med kimrök :)
 
En stege klämmer man lätt i ett fönster förutsatt att fönsterkarm och ram inte är av metall. Det är klart svårare att få in en koax. Dock erinrar jag mig en episod där tätningslisten började ryka eftersom den var färgad svart med kimrök :)

Just det steget är lättare. När den ska igenom 3 betongväggar blir det lite bökigare. Samma sak när den ska dras längst med en kant klädd med metall. Kanske går att dock att kontra dessa problem som om man är klurig. Betong vägg, två små hål istället för ett stort och skarva med plintar etc.
 
En kortare sträcka kan du använda 2 parallella koaxer, du får då dubbla koax impedansen
och du kan ha hur mycket metall som helst intill.
 
En kortare sträcka kan du använda 2 parallella koaxer, du får då dubbla koax impedansen
och du kan ha hur mycket metall som helst intill.

Som enda matarledning eller som en sektion på en stege / bandkabel? Sektionen där koax krävs är lång. Kanske 20-30 meter runt hörnet på en struktur.
 
Du behåller balansen men du har kvar koaxens högre dämpning så 20 - 30m är kanske
lite väl långt men någon meter kan man tänka sig.
 
Du behåller balansen men du har kvar koaxens högre dämpning så 20 - 30m är kanske
lite väl långt men någon meter kan man tänka sig.

Var väl det jag tänkte. Nej ska det funka med stege el dyl måste jag hitta på något riktigt kreativt.
 
Du har ju en AH4, du kan montera den så att du har koax fram till den och ansluter en stege den
sista biten till din antenn. Koax är Ok om du inte har SWR, det är då förlusterna ökar drastiskt.
 
Last edited:
Du har ju en AH4, du kan montera den så att du har koax fram till den och ansluter en stege den
sista biten till din antenn. Koax är Ok om du inte har SWR, det är då förlusterna ökar drastiskt.

Det ligger faktiskt som en idé här. Finns en bod på gården där den ev skulle kunna sitta.
 
Har du en AH-4 låter det som en tänkbar lösning att sätta denna på tak, grannbalkong eller i bod. RG58+styrkabel (ferriter i båda ändar) och en stege till en delta-loop. Dipol kan du glömma pga den höga brusnivån i omgivningen.
 
Ja loopar (av olika slag) kan i vissa lägen plocka upp mindre störningar än dipoler. Eftersom loopar i första hand plockar upp H-fätet, och störningar närmast källan normalt sett domineras av E-fält så kan loopen få ett bättre S/N-förhållande än ed dipol om antennen sitter nära störkällan. Fenomenet avtar dock snabbt (när närfält övergår i fjärrfält) och är knappast märkbart vid 1 våglängds avstånd.

En annan anledning att loopar kan verka "tystare" (utan att egentligen vara det) är att en stor del av loopen placeras ganska nära mark och därför fungerar ganska dåligt som antenn. Signalnivån blir då totalt sett lägre än från motsvarande dipol (som hänger på samma höjd som loopens högsta punkt). Höga signalnivåer, speciellt från starka störningar inom eller nära bandet, kan ge starka IMD-produkter i lite sämre mottagare. Speciellt SDR-mottagare (direct sampling) är känsliga eftersom dom ofta sett saknar bra preselector-filter, och dessutom oftast har rätt dålig dynamik. Men detta har SA4TGR redan koll på och kompenserar med manuell justering av RF-gain m.m. :)
 
Har du en AH-4 låter det som en tänkbar lösning att sätta denna på tak, grannbalkong eller i bod. RG58+styrkabel (ferriter i båda ändar) och en stege till en delta-loop. Dipol kan du glömma pga den höga brusnivån i omgivningen.

Ja loopar (av olika slag) kan i vissa lägen plocka upp mindre störningar än dipoler. Eftersom loopar i första hand plockar upp H-fätet, och störningar närmast källan normalt sett domineras av E-fält så kan loopen få ett bättre S/N-förhållande än ed dipol om antennen sitter nära störkällan. Fenomenet avtar dock snabbt (när närfält övergår i fjärrfält) och är knappast märkbart vid 1 våglängds avstånd.

En annan anledning att loopar kan verka "tystare" (utan att egentligen vara det) är att en stor del av loopen placeras ganska nära mark och därför fungerar ganska dåligt som antenn. Signalnivån blir då totalt sett lägre än från motsvarande dipol (som hänger på samma höjd som loopens högsta punkt). Höga signalnivåer, speciellt från starka störningar inom eller nära bandet, kan ge starka IMD-produkter i lite sämre mottagare. Speciellt SDR-mottagare (direct sampling) är känsliga eftersom dom ofta sett saknar bra preselector-filter, och dessutom oftast har rätt dålig dynamik. Men detta har SA4TGR redan koll på och kompenserar med manuell justering av RF-gain m.m. :)


Jag insåg snabbt att enbart bruanivå säger föga, man måste ha en signal att jämföra med för att på så vis få fram ett signal brus förhållande. Detta gör det i sig till lite av en utmaning att snabbt avgöra hur väl en antenn fungerar. Ingen antenn alls ger ju det lägsta bruset annars :)

En delta loop som genom ah-4 blir multibandig är ju en möjlighet men en mycket bökig sådan som blir svårare att gömma runt träden än en ändmatad tråd. Intressant är dock lösningen definitivt. Är intresserad av en lösning som även klarar 80m hjälpligt och frågan är vad måtten blir för att klara detta hjälpligt.

Det här med att loopar tar in mindre närliggande störningar, har en magnetisk loop samma egenskaper gällande detta som tex en delta loop eller är den magnetiska ännu bättre i denna bemärkelse?
 
Ja en (avstämd) magnetisk loop har samma egenskap. Ju mindre antennen plockar upp E-fältet, ju okänsligare blir den för störkällor i närfältet (generellt sett, men inte alltid). Så en liten magnetisk loop med låg resistans (= tjockt koppar eller aluminiumrör) plockar upp väldigt lite av E-fältet.
Men är din nuvarande antenn 80 meter bort från närmaste hus så kommer nog inte störningarna att dämpas tillräckligt för att kompensera den sämre mottagningen av nyttosignalen. Sen fungerar inte en magnetisk loop speciellt bra för sändning (höga förluster p.g.a. de höga strömmarna). De förlusterna spelar inte lika stor roll vid mottagning, så länge brusnivån in fortfarande ligger över mottagarens brusgolv (det gör den nästan alltid på de lägre banden).
 
Så här kan en sådan ( Magloop) se ut. Böjda kopparrör i en lustig form för att precis gå igenom det lilla badrumsfönstret. Vakumkondensator med
motorstyrning för att stämma av 30M till 10M
Ikväll räckte 15 W SSB för att få en snabb kontakt med IZ8NVV. Fast jag tror hans Yaggi och 300W drog det tyngsta lasset...:D

tmp_3328-2017-04-02 18.51.431653472431.jpg

Annars är MFJs magloopar värda att undersöka..
 
Last edited:
Gott då vet jag. De loopar jag testat än så länge är helvågsloopar för 20m gjord av isolerad tråd. Kanske är en magloop då ännu mer effektiv på att ignorera störningar.

Har även börjat titta igen på störningarna och gjort en del upptäckter. Upptäckt något som tycks komma från andra gården på 13560. Det är en ism frekvens. Det intressanta är att signalen pulserar på samma sätt som hela Brusmattan pulserar mellan ca 11-16mhz. Bruanivån på 20m ökar när man närmar sig området. Ett samband är inte otänkbart. Brusmattor ca 500khz breda ligger med centrum på 3600 och 1250 utöver den mellan 11-16. 40 metern klarar dig därmed ganska fint och lika så 17m och uppåt med undantag för en del skräp på dessa frekvenser från den egna routern. Ska ut och jaga lite, finns en del motorvärmare och annat spännande som siktats över staketet.
 
Upptäckt något som tycks komma från andra gården på 13560. Det är en ism frekvens. Det intressanta är att signalen pulserar på samma sätt som hela Brusmattan
Detta är ett nyckellöst dörrlås troligtvis.
Jag har samma situation hos mig. Dörrlåset pollar hela tiden för att kunna upptäcka en nyckel-tag.

13,56MHz används för s.k. NFC.
 
Back
Top