QTH från helvetet?

Detta är ett nyckellöst dörrlås troligtvis.
Jag har samma situation hos mig. Dörrlåset pollar hela tiden för att kunna upptäcka en nyckel-tag.

13,56MHz används för s.k. NFC.

Hur lång räckvidd har du på detta? Här når det flera hundra meter med ett hus i vägen.

Jag har varit och snokat lite närmare nu. Det visade sig att källan inte var den jag trodde. Orsaken till att signalen förstärks runt det område jag misstänkte var att det finns ett stort plåttak som agerar antenn och därmed saboterar min medvetet lilla antenn på radion. Jag promenerade vidare och fann på andra sidan gården en ingång till ett okänt rum där signalen spikar upp till maxnivå. Med 2dm antenn och 25db dämpning påslaget så skriker radion. Någonting betydande måste finnas innanför dörren då det är tämligen väl larmat med ett gassläckningssystem installerat och ett rejält apparatskåp på utsidan med text om reservkraft. En kraftig jordningskabel kommer också ut från byggnaden som leder till ett jordspett. Denna jordningskabel strålar ut signalen ännu kraftigare. Det handlade inte om att den fungerar som antenn då skillnaden mot andra kablar på väggen var mycket stor.

En nyfiken medarbetare från Sveriges radio kom ut och berättade att halva P4 Örebro satt där inne och fikade och funderade över vad jag höll på med. Han trodde att amatörradio sedan länge var försvunnet och blev mäkta förvånad när jag berättade att vi har två klubbar i Örebro. Han berättar att SR har ett stort dieselaggregat i källaren för att kunna sända radio under en katastrof el dyl. Källaringången låg dock separat och tycktes inte ha någon anslutning till ingången där störningarna kommer ut. Föga finns att gå på om vem som huserar innanför dörren men det sitter en skylt med texten TELE2. På taket finns några microvågsantenner men det tycks inte vara fråga om någon basstation för mobiltele. Kanske kan det röra sig om någon annan form av kopplingspunkt för mobilnätet.

Ja just, utöver att ISM-frekvensen dånar ut från lokalen så ökar också brusmattan på hela 20 metersbandet redan på tiotals meters avstånd. Min misstanke om ett samband består. Blir till att kontakta fastighetsägaren och nysta vidare i vem som har sin utrustning i lokalen.

Några bilder nedan.

EfIHIDVPuiI_ZHSgTwG3r4TZySsTJ0iqr1Btx5wKvUiFbxtTF27HNDtCl9bJULmjs560gpJiirRKC2h6oV3L6EoNBr2kJVZFT_G-cMx_cWsho4DB9otH3URbGAlhIe0Y_L07Hf8KSYmwl6clByK_E4iiKKlyeXIuG27pkGLvnSfLT3z7Dz5kLCAsPaGqV0DEy7jELqIOh7sFipt1AMvzDYpkdxaJfJ9IsWRHQhnUOoucHlv08wwEy72G57m-OboODcNtLBAjBbKSnxy8iTyMx8pEUhJAeLA9Q0vxrIFcGdWGEhWnZxdMG6ONvIs_CodFl6SPqnpMj-KzAmS946TZepevMjaBtRX2SJ93iNcsEGWyzZm42W1jYDksV_N6SKDRCZxQ8y6Bmth4dSpkpUQLDitjt1E65ZyTszBtXM373RPWOesIKTN5sCpcheKqprNVzjl874z34V6sqW55hi55BzQ1EUNZl80EPuPzW9RJqy-5mwApok7GaObo0LncHE4Kisd1O2Z9DKm_qzygY-kNRdNQ2hKqgRz1_gfTiBm9LJ-aqvs6IeR7ZNvaW2qhOOpK-SFO5J_7VavrFYA-eAI1VD-Zck8SUU21HP8zdCt6R9U00MKwcPkRFmyrJfmPNghUrJH_MTBYMxdD7QrsTIO6o44gIxWKBsxn19QNkVYkY6I=w603-h803-no


coJ9ejqRAHvGGTNdCiO5ueoeiedM3fCnyCz3m86lst6xeja6zuDOLDjxjCcdjC4kX27RUFFbG-al6tQtdqKcmbkE7sncd5YYYWfYiFSO1OGs48B6s7fH5bL0BCJG3YKRkFmvr05-EREfejHbtuYuWhnM00FOhLLOk6qNxESWB_XVAsYU_zQAe3CLwJUYQbJpORpwSLX5HM0pUMz4UZA1Z75Fa9Q7O4QAW4nryrfeedtG5irQkoemRK-Iofcd-dxu-yoKPzCDUY15uCXgiUhZd8YfTYX1EQ-fQ2uVIwJ9HJQCKE7wqvrfMh0K9VIjTY1fkuvbhvfsjki80KV3GUfG7hjTXs0i2jdpv2JTgf6bgn0Ilum0sEjggNYPKSpr7SGWbMOnDuLKpNsLU6RPtu33CocdhOYhDPCiNLYt_DXHwBS1ileLZIxc6-TDqwfrxn9eX5Cg7lW87vE2NwVeQvAQ_zPd0DeKtHXXU-JzWyLq2CjF-zxBIzOwy9UIrdZrbi8uckYWMqgsqFY6pCQ4zD4NJP1Qu-UN_-ySmTHlbmgNbUaipc9ikZuTsyjKRDVnWcMkClX11tgNQcmHthjeI27KsE-o84U9v1G0C-WXJYacm5wyj6oayfIuyvQwiJUw0fRTK4ImgIfXkXgTlJ7eJ4reU5q7ezB9oLBbf5tN8jJVW40=w603-h803-no

yKa0rIktzfdvi5rKufakaWdSS5nZkToFVO95zN6mgRlJEdvSmvfsr7UfP_iLDbD2bMxJvCaWKNPt1jClUeTNDq2kuY5j11MAwDExWL7x3ac7n024Bmo3VBrQagikY_gQc1Jgk8N8OKrx0CUED_PmJMWG7lOdGJcNDG1bHrNWbvnf2ijj04ogRauUCrTJg58yNImVvcSwle75jd1ubWpFmltszndC0pHlGoIFha5vi94RqaUU1KrRR2qpDG3fRkEtU7nEIIBFXcRFwC-n42BDR0aRiqMIqb1h-G_4QhxebzZS0wSy8QtLe9paenzQ5YqyOqhT0CLdsxi28ZRc038vc0d7PLI-HptTFSOnnxp2eR-ML0fXvu_L4_1-Jmhbk3QmRMEGa4QSAeX4puYVOX8BZfhwDNQ431KoAPiVaisETaNqPEApcpROe7-UqmnM9rNteqHZFs-_nru2bUyuvbl0avtb2mL9Hz8Lrq19O_iPJTW4n_PO1LT3BehnALS5QQZ88T6RHArsA3OpPl6ZS-rKfdSoP2CgFZmlE459iDSXm_qSrQ6zjHwGDi9PTHMnNJ0tkf-Ak7XnOsMd7CyE1kXD9e0Gu3N2nuXvar_8Mt6CYszVoQbxxFIh50I-4Ajx2ZIHTy0wQXZnPXOyBdFsETTZ2bl54m2oLk3SgC6BG54Ye7k=w603-h803-no
 
Last edited:
Hur lång räckvidd har du på detta? Här når det flera hundra meter med ett hus i vägen.
Svårt att veta något om räckvidden då alla portar i förreningen har ett "RCO" lås och det är ca 10 portar i närområdet.
Trots detta får jag en känsla av att jag bara hör vår egen port.

Även garage brukar ha dylika lås.
 
Svårt att veta något om räckvidden då alla portar i förreningen har ett "RCO" lås och det är ca 10 portar i närområdet.
Trots detta får jag en känsla av att jag bara hör vår egen port.

Även garage brukar ha dylika lås.

Man tycker ju att nfc inte ska kunna nå så speciellt långt. Åtminstone inte 9+30db på 100 meters avstånd.
 
Man tycker ju att nfc inte ska kunna nå så speciellt långt. Åtminstone inte 9+30db på 100 meters avstånd.
Det har du rätt i om det verkligen rör sig om NFC, Near Field Communication.
Mina lås pulserar konstant precis som du säger så det tyder på ett låssystem.
Kanske kan det finnas liknande system för larm, inte vet jag.
Jag har väl ca 10m avstånd till antennen och signalen är grym, en billig sdr-rx klarar inte detta utan en ordentlig preselector.
Kanske skulle man försöka med ett notchfilter på antenningången.
 
Det låter inte lika som mitt lås.
Jag har inte det surrande ljudet i bakgrunden.
När jag kollar med min analysator så ser jag tydligt endast en frekvens som pulserar med några få Hz.
Det du hör kan vara en larmbåge i en affär e.dyl.
 
Spännande!

Så det är det kanske SR's reservkraft eller Tele2's hemliga rum som orsakar 'Helvetes' störningarna..
Dags för PTS/Elsäkerhetsverket att åka ut och mäta i området ? De hade ju en jättefin mätbil såg jag i nån artikel.
( Eller är det helt ok enligt gällande föreskrifter ?)
 
Last edited:
Det har du rätt i om det verkligen rör sig om NFC, Near Field Communication.
Mina lås pulserar konstant precis som du säger så det tyder på ett låssystem.
Kanske kan det finnas liknande system för larm, inte vet jag.
Jag har väl ca 10m avstånd till antennen och signalen är grym, en billig sdr-rx klarar inte detta utan en ordentlig preselector.
Kanske skulle man försöka med ett notchfilter på antenningången.

Jag har en IC-7300, de har väl ganska rejäla filter som skiftas beroende på band vad jag vet. Avstånd mellan antenn och störning här är kanske 150 meter.

Det låter inte lika som mitt lås.
Jag har inte det surrande ljudet i bakgrunden.
När jag kollar med min analysator så ser jag tydligt endast en frekvens som pulserar med några få Hz.
Det du hör kan vara en larmbåge i en affär e.dyl.

Då är det nog inte samma sak vi hör. Inga affärer med larmbågar i närheten här.

Kom att tänka på......är ljudfilen i AM-läge?

Filen är i AM ja.

Så där lät grannens blinkande julgransbelysning han hade på balkongen en vinter.

Trevligt... finns dock inga julgransbelysningar uppe, i synnerlighet inte i närheten av det "hemliga rummet".

Spännande!

Så det är det kanske SR's reservkraft eller Tele2's hemliga rum som orsakar 'Helvetes' störningarna..
Dags för PTS/Elsäkerhetsverket att åka ut och mäta i området ? De hade ju en jättefin mätbil såg jag i nån artikel.
( Eller är det helt ok enligt gällande föreskrifter ?)

Jag skulle tro att så är fallet. Klart är att de dånar ut något starkt på ISM frekvensen, om de sen även förstör flera mhz med hög brusmatta är inte helt hundraprocentigt säkert men styrkan på bruset för hela 20 metern ökar med närheten till "hemliga rummet" så det är inte alls otänkbart. Det blir till att kolla med fastighetsägaren om man kan komma någonstans. Att få ut PTS lär inte bli en lätt sak dock så kör ju den här störningen över mer än bara amatörradion. Den ligger mellan 11-16mhz c:a.

Skulle behöva lite mer exakta möjligheter att spåra problemet. Optimalt vore att kunna gå runt med ic-7300'an med vattenfallet och en riktantenn. Lycka till med det ;)
 
Jag har en Funcube Pro+ SDR usb dongle. Med en enkel tråd antenn och laptop kan man vandra runt och se störningar i vattenfallet.
Är du intresserad så skicka ett PM så lånar jag gärna ut den till dig. Borde gå att posta i ett vanligt brev

http://www.funcubedongle.com/
 
Optimalt vore att kunna gå runt med ic-7300'an med vattenfallet och en riktantenn
En batterihållare och vanliga torrbatterier funkar väl.
Som antenn använder du en liten tråd-loop-antenn med ca 15-20cm diameter.
En sådan antenn är väldigt riktningskänslig så den funkar bra att pejla med.

DF_loop.jpg
 
Tjenare!

Jag är imponerad av allas optimism att kunna fixa till HF-mottagning i centrala stan. Ferriter i all ära... De hjälper men i detta fall kommer du inte kunna komma åt alla 10 000 ställen som behöver ferriter...

Mitt råd är: Skaffa ett fjärr-QTH; sommarstuga eller någon släkting/bekant ute på landet. Antingen enbart för RX eller ännu bättre både för TX och RX. Muta, betala för el etc, vad som helst för att blidka släktingen/bekanten. Lite är det väl värt? Att köra sin station fjärrstyrd på detta sätt ger många fördelar som att även kunna köra sin station när man är mobilt. För att inte tala om att kunna sitta var du vill hemma ,med en liten fjärrstyrningsväska eller varför inte via telefonen eller en bärbar dator? -Och kontroll över störnivån!

Fjärrstyrning kan man göra på många sätt som tagits upp i QTC, bland annat. Microbits (Remoterig.com) RRC1258 är en trevlig lösning t ex, som inte kräver datorer i drift. Annars finns det diverse lösningar med dator och mobiltelefoner med fjärrskrivbordsklient t ex. Vissa radio-tillverkare har egna fjärrstyrningsprogram som t ex Icoms RS-BA1 som dock kräver datorer och nog mer lämpligt om man har radion hemma och vill kunna köra den från andra platser. Datorer brukar behöva lite underhåll då och då... Ja du kanske redan är insatt i detta men hursomhelst är detta mitt råd med att fjärrstyra och komma från stan.

Tänk på vad ett bra QTH är värt och snåla inte med att välja rätt fjärrstyrning. Kanske du kan använda stationen mycket oftare om du kan köra från där du befinner dig för det mesta.

I mitt eget fall kör jag alla varianter av fjärrstyrning parallellt på samma radio, IC-7100. Dels via en väska med 7100-frontpanelen och batteri för 20 timmars driftstid och dels via telefonen via Microbits app; Nano. För att styra rotor och ström-reläer använder jag en host-dator med fjärrskrivbord och kommer åt detta från min bärbara dator eller mobiltelefon via en fjärrskrivbordsklient.

Se väskan på sista bilden på min QRZ.com www.qrz.com/db/sm7yes Där står även en iPad i väskan, med fjärrskrivbordsklienten Microsoft RDP, med karta uppe för rotorstyrningsprogrammet (pst-rotator)

(Sen finns det en och annan som nu säger att det är "fusk" att fjärrstyra en radio på ett annat QTH, än där man själv bor, men faktum är ju att det är din EGEN station som du byggd upp, och det är väl det som räknas; att du inte kör på någon annans station, utan din egen station som du själv äger?)

Hälsningar
/Per
 
Sen finns det de som är intresserade av att lösa tekniska problem är intresserade av mätteknik, oönskad utstålning och sånt....
 
Det ena utesluter inte det andra...

Håller med YES till punkt och pricka!

Om någon mot all förmodan och i strid med sunt förnuft, lyckas "rensa" den störda mottagningsmiljön i stan... finns det inga som helst garantier för att denna åtgärd håller mer än ett par veckor.

Folk i dagens samhälle köper så otroligt mycket ny skitelektronik och datakommunikationsutrustning från Asien att det i längden är helt orealistiskt att tro man kan permanent lösa situationen i ett tättbebyggt område.

Resultatet blir att folk agerar som i Don Quijote och slåss mot väderkvarnar i evighet. Slutresultatet blir att de sannoligt slutar med hobbyn i all förtvivlan...

Det finns för de flesta i tättbebott område, endast EN LÖSNING - sätt upp en remoteutrustning på mindre stört ställe. Eller flytta dit... Allt annat är bogus på högsta nivå.

73 de RM2D, Mats

PS Det finns givetvis de som tycker det "är ok" att fortfarande lyckas köra ett par italienare som lyckas komma in starkare än brusmattan på S9... men de som önskar njuta av hobbyn fullt ut bör kanske tänka om.
 
Last edited:
Glöm inte att tekniken kring själva fjärrstyrningen är väldigt kul och lärorik att hålla på med i sig :)
-Att använda dagens informationsteknologi för att nyttja sin hobby och göra radion mer tillgänglig i olika situationer är en stor grej i sig dessutom! Just nu sitter jag i kökssoffan med morronkaffet och lyssnar på 2m-repeatrar i mälardalen och hörde SM5YZE ropa in på Eskilstuna-repeatern 145.6125. Jag slipper alltså gå upp och sätta mig i radioshacket :) Nu testar jag med en MP3-stream, vilket är en trevlig komplettering när man bara vill lyssna lite, t ex via en internet-radio-app i telefonen. Här kan jag bjuda på lite lyssning för den som vill: http://80.251.203.138:8000/listen.m3u (ofta en scanner men kan vara rundradio-DX också eller när jag kör HF: Detta är antingen ljudet från SDR mottagaren eller IC-7100)
Att dessutom kunna vinna ett bättre QTH genom att fjärrstyra från stan är ju en ännu större bonus. Det ena utesluter inte det andra, sa ju nån :)
 
Last edited:
Tjenare!

Jag är imponerad av allas optimism att kunna fixa till HF-mottagning i centrala stan. Ferriter i all ära... De hjälper men i detta fall kommer du inte kunna komma åt alla 10 000 ställen som behöver ferriter...

Hm nja.. Visserligen bör man räkna med ett högre eller tom högt bakgrundsbrus i städerna, pga invånarnas förkärlek till billig elektronik från Asien för att citera RM2D.
Så är det.. MEN om det nu visar sig att det är statsradion eller privata telekom operatörer som sänder ut skit i etern, jämte ordinarie program.

Då kommer frågan i lite annan dager.

Kan det vara tecken på utrustning som åldrats och håller på att fallera ? Hm reservkraft.. Ingår inte där normalt ett nätverk av laddare, inverters, brytare
och en hel drös av bly alternativt NIFE batterier ?? Hur mår den privata operatörens data-switchar och mikrovågs utrustning egentligen ??

Vore jag dem skulle jag vara tacksam om en liten radioamatör med pejl-antenn ringde på dörren och visade intresse i frågan...

Om inte annat för ett gott samtal och kanske ( förhoppningsvis) bevisa motsatsen.
 
Last edited:
Dags att blanda sig in diskussionen även om jag inte har mycket att tillägga.

HF RFID... jodå, det kan gå långt även om det är tänkt att det bara skall gå ett par centimeter. Experimenterade och mätte en hel del med detta förra året och mätte upp bl.a. bussarna i Skåne på 190 meter håll, ASSA lås (hemmodell) på 90 meter, kommersiella 130 meter osv.

Är dock lite osäker på att det är detta som stör (såvida ni inte lägger er på 13.56) då dessa kör med mycket smalbandiga loop antenner. Visserligen kan elektroniken runtomkring störa, men alla de tester och mätningar jag gjorde på olika tillverkare, modeller, applikationer etc. var det inte en enda som störde ham banden. Syftet med dessa mätningar var just att se störnivån inom RFID tekniken, och då passade jag på kolla 10/20/40/80m. Dock kan det ju vara så att de har gjort nån galen gigantiskt felkoppling, något har gått sönder etc. men.. nja.. Tror mer på att det är nått annat som stör.

Den filmen med det tickande ljudet är med stor sannolikhet från ett RFID passagesystem, ASSA lås eller liknande. Det kan även va en mobil med NFC påslaget alt. en dator med NFC i sig. Börjar bli vanligt på bärbara workstations. Men är den stark och ren, så källan bör inte vara långt ifrån! Med god/stor/avstämd antenn så skulle jag tippa på max 20-40 meter till källan med den ljudnivå om det är RFID (vilket frekvensen tyder på, om inget stör den frekvensen). Vad körde du med för antenn i denna inspelning?
Du sitter inte och leker med Arduino? Eller har du katt med kattlucka? :)
Även bilar har RFID (tänker inte på aRFID UHF nu), många från mitten av 90-talet har RFID nycklar, från 2000 typ alla. Dock kör de inte med HF RFID.. men vem vet, nån har kanske flippat ut på golvet?


Tjenare!
Jag är imponerad av allas ...
Hmm... Per.. som vanligt får du mig en tankeställare med remote-QTH. Mitt nya i stan är helt värdelöst. Fullt med störningar, inga antenner går att få upp. Men varför tänkte jag inte på detta.. Kanske dags att byta strategi i stället för att "försöka få till det" här.
 
Back
Top