QTH från helvetet?

SA4TGR

Well-Known Member
God kväll,

Nybliven amatör och forumanvändare här som bor centralt i Örebro. Kortvåg är vad jag finner störst intresse utav och nu pågår försöken med att försöka få fram någon slags funktion bland alla störningar. Jag kör en IC-7300 med en AH-4 och provar trådar av olika sort. Jag började med en tåt ut genom fönstret till ett plank i närheten och insåg problemet direkt. Jag kör nu på en lång tråd (70 meter c:a) som sträcker sig över hela bakgården mellan en takkant (ej bostadshus) och träden. MAGL varierar mellan 8-10-3 meter över sträckan. Tråden är matad in med en provisorisk bandkabel med jord ned till ett stort stycke plåt.

Nu till situationen. De flesta band har en oerhört hög brusnivå. 80 meter har jag t.ex. 9+10 i och signaler på 9+20 är knappt hörbara. Det tycks alltså handla om någon bredbandig störning utan påtagliga toppar. Det är en aning bättre på 40 meter med kanske s7 för att åter på 20 meter vara uppe på s9 igen. Det blir lite bättre på ännu högre frekvenser men långt ifrån acceptabelt. Här och där finns även klassisk QRM från switchat/plasma. På 20 meter tycks bruset gå i vågor när man kikar på vattenfallet.

Vad jag provat:
- Få ut tråden längre bort från huset, längre tråd. Detta ger en vag förbättring. Samtidigt blir störningarna starkare desto längre tråden blir så något förbättrat signal/brus förhållande uppnås inte.
- Provat en balanserad antenn, nämligen en dipol matad med coax. Detta renderade en förbättring på signal/brus förhållandet på någon enstaka s-enhet. Ingen lösning.
- Labbat med olika typer av motvikt till tråden. Man märker att det sker förändringar men inget som än så länge lett till påtagligt bättre Signal/brus förhållande.

Kvar att prova:
- Slå av hela lägenheten och köra på batteri för att se om skiten är inom lgh/ledningsbundet. Inte kunnat göra detta ännu då jag ej haft något lämpligt batteri tillgängligt.
- Avfasning av oväsnet (har en mfj-enhet på g för att testa detta)
- Magnetisk loop
- Ge upp, sälja av stationen, skaffa någon billig beg transceiver och enbart använda den som sändare och istället ta emot signaler via lämplig websdr.

Har ni några konkreta förslag i övrigt på vad man kan tänkas hitta på?
 
S9+10dB, det var inte så farligt! :)

Jag har haft liknande problem i min förra lägenhet.
Min S-mätare ställde sig på S9+40dB upp till ca 20-25MHz.
Inga stationer alls var tillräckligt starka för att höras.

Jag löste det med att flytta, det alternativet missade du!

Nu är det nästan störningsfritt, runt S5.


Prova att stänga av allt och kör på batteri först.
 
Just, kolla att det inte är du själv som stör. Vad använder du för motvikt till din tråd?
Kopplar du in dig i ett element eller liknande kan du få in störningar den vägen.
Även om du har en tråd som motvikt så kan den plocka upp störningar.

Man kan testa med en magnetisk loop för mottagning, har man tur så går det att nolla ut
störningen.

Har du plats så kan du testa en horisontal loop, en del upplever att de tar upp mindre med
störningar.

Man kan testa att köra PSK31 eller annat smalbandigt "mode" som inte är lika störkänsligt.

Har du en sommarstuga så kanske du ska titta möjligheter att köra remote i stället.
Har själv min station bortom dig, i Laxå trakten och har inga som helst problem med
störningar. Det är lite mindre drastiskt än att flytta, det är oftast inte så lätt idag ens i
städer som Örebro.
 
Last edited:
Precis, för säkerhets skull prova att köra på batteri och bryt strömmen på lägenheten ( helst hela huset ) inte ovanligt att man
har störande signaler som följer skärmen ut till antennen och strålar tillbaka.
 
God morgon,

Flytta är ett lite väl drastiskt alternativ :) jag får försöka köra så gott det går här och funkar det inte alls får jag lägga ned.

Batteri: precis, letar nu efter ett bilbatteri el dyl för att köra detta test så snart som möjligt. Ett perfekt test vore ju att klippa elen till hela huset, 39 lägenheter och sedan slå på dem en och en. Detta skulle nog dock inte uppskattas nämnvärt.

Stor loop: ej provat. Gården är långsmal så det är inte ett helt enkelt företag att sätta upp en sådan. Framförallt inte om man ska hålla tråden borta från huset i möjligaste mån.

Motvikt: nej inget element. Jag tar substitut till bandkabel ut från ah4an till matningspunkten och därifrån går en tåt ned till ett stort stycke plåt. Jag har labbat med lite andra motvikter men det ger bara marginell skillnad.

Magnetisk loop: på listan av alternativ. Måste hitta någon att låna dock för test.

Remote rigg: inga möjligheter tyvärr. Då blir det att lyssna via websdr och enb sända hemifrån.

Det är så svårt att försöka spåra något då problemet är så jäkla bredbandigt.
 
För mottagning behöver du inte någon stor loop. Har provat med runt 20cm diameter som gav goda
signalstyrkor, naturligtvis fick det bli flera varv i den "loopen".

Hur är det med tillgång till taket? Det finns en byggsats, tror jag, som diskuterades för något år sedan.
Det var en liten aktiv loop som man satte upp på taket och sedan anslöt med TP-kabel till sin mottagare.

Någon av de som testade denna borde kunna tala om hur den går och var man får tag på den.

Tillägg
Hittade tråden om en aktiv loop som jag skrev om:
http://active-antenna.eu/

Sök gärna mer i forumet för du är inte den första med dessa problem, det finns flera trådar.
 
Last edited:
Ett perfekt test vore ju att klippa elen till hela huset, 39 lägenheter och sedan slå på dem en och en. Detta skulle nog dock inte uppskattas nämnvärt.
Passa på när det är elavbrott, det gjorde jag. Nu längtar jag efter nästa elavbrott:D

Jag kör med en endmatad trådantenn och även mina störnivåer är galet höga för det mesta.
En ordentlig choke före ATU´n hjälpte något i mitt fall. Även matningsspänningen till ATU´n måste förses med choke.
Ett extra nätfilter före mitt nätagg blockerade även denna i många fall bortglömda common mode väg.

Många filter blir det när man kör med obalanserad antenn.
Helst skulle antennen / matningspunkten flyttas långt från huset.
Har provat med MAG-loop men störnivån i närfältet är så hög att inget hjälper.
Kan man placera sin MAG-loop långt från huset så fungerar det nog.

Avfasning/utfasning provat men det blev väldigt opraktiskt.

Jag har däremot jagat grannar med dåliga och i vissa fall trasiga och störande apparater.
Detta har gjort mest nytta men XYL tycker det är pinsamt.
 
I de flesta fall beror så där höga störnivåer på just asymetriska antenner. Om antennen är asymetrisk så kommer elnät och allt annat prylarna är kopplade till (eller t.o.m. står nära) att bli en del av antennen. En ändmatat antenn existerar inte, det är bara en dipol där man inte vet vad som utgör andra halvan. Oftast utgörs den som sagt av elnätet, och där finns mycket prylar som stör (även om dom klarar reglerna för ledningsbundna störningar). Vad som är än värre, vid sändning blir häften (i fallet ändmatad antenn) av utsänd effekt faktist just ledningsbundna störningar, sånna som så många svär över här. Resultatet av det är att grannarnas TV-apparater m.m. störs, och att direkt farliga fältstyrkor kan uppstå på de mest konstiga ställen.

Balun/choke ska man naturligtvis alltid ha (om man inte har en ATU med riktig balanserad utgång, men då får du nog bygga den själv). Men används antennen på andra frekvenser än sin resonansfrekvens så är choken av begränsad nytta. En normal choke man köper färdig brukar ha en common-mode impedans på kanske 1-2 kOhm. Antennen kan lätt presentera en impedans på 3kOhm. Dvs choken kommer dämpa common-mode-strömmarna med mindre än 2 dB.

Lösningen på dessa problem är naturligtivs att använda sig av ordentliga antenner. Kan du inte få upp en dipol (med lika långa ben) istället? Benen på dipolen måste inte gå 180 grader från varandra, även om det naturligtvis är bäst.
 
För mottagning behöver du inte någon stor loop. Har provat med runt 20cm diameter som gav goda
signalstyrkor, naturligtvis fick det bli flera varv i den "loopen".

Hur är det med tillgång till taket? Det finns en byggsats, tror jag, som diskuterades för något år sedan.
Det var en liten aktiv loop som man satte upp på taket och sedan anslöt med TP-kabel till sin mottagare.

Sök gärna mer i forumet för du är inte den första med dessa problem, det finns flera trådar.

- Jaha, nu var jag inne på vanlig loop-antenn och trodde att du menade det. En magnetisk loop kan jag naturligtvis få plats med. Taket har jag fått rätt att använda mig av men problemet är två: det finns inga skorstenar som går att montera något på utan det blir i.s.f. ett nockfäste som kräver skylift och därmed stora omkostnader. Jag har därför avvaktat med den lösningen. Problem två med taket är att jag mätt upp kraftiga störningar även på vinden, hela vägen upp mot nocken. Det dånar in signaler på en liten reseradio upp till runt 21mhz. Jag är fundersam om huruvida en antenn på taket någon enstaka meter ovanför detta ska ge ett bättre resultat än en antenn i träden som står iaf 10-15 meter från kåken. Annars var den där byggsatsen intressant läsning. Häftigt projekt!

Jag har sökt runt en del innan jag skrev och fått en del idéer från sådant som skrivits innan. Det svåra tycker jag är att lyckas spåra bredbandiga störningar som i princip är brus över flera mhz. Det är betydligt enklare att spåra något som har en tydlig signal, typ switchat.

Passa på när det är elavbrott, det gjorde jag. Nu längtar jag efter nästa elavbrott:D
- Det är oerhört ovanligt här, hänt en enda gång sedan vi flyttade in. Jag lär få vänta LÄNGE.

Jag kör med en endmatad trådantenn och även mina störnivåer är galet höga för det mesta.
En ordentlig choke före ATU´n hjälpte något i mitt fall. Även matningsspänningen till ATU´n måste förses med choke.
Ett extra nätfilter före mitt nätagg blockerade även denna i många fall bortglömda common mode väg.

Många filter blir det när man kör med obalanserad antenn.

- Jag vet ju att ändmatat kan vara ett gissel. Jag har dock experimenterat även med en balanserad och avstämd dipol en bit från huset och det var bara någon enstaka s-enhet bättre i signal/brus förhållandet. Jag har däremot inte gått på med så mkt filter o dyl ännu då jag inte har några i min ägo. Jag ska börja med batteridrift tänkte jag och således frigöra mig från ev. kabelbundna störningar. Ger det en markant skillnad så har jag något nytt att gå på. Det sitter dock redan någon form av filter mellan agg och radio då det numera ingår från Icom på nyare modeller genom EU-direktiv. Det kanske dock inte räcker beroende på hur mkt skit det kommer med kablarna. Jag får dock mer störning desto längre tråden är och det torde ju peka mer mot luftburen än kabelburen störning?

Helst skulle antennen / matningspunkten flyttas långt från huset.
Har provat med MAG-loop men störnivån i närfältet är så hög att inget hjälper.
Kan man placera sin MAG-loop långt från huset så fungerar det nog.
- Jag är nu så långt ut från huset jag kan med tråden i träden. Längre bort kommer jag närmare grannhuset istället. Dock inte provat en mag-loop.

Avfasning/utfasning provat men det blev väldigt opraktiskt.

Jag får hem en test-låda att latja med här i veckan som jag ska prova. Det ser ju onekligen ganska opraktiskt ut när man ser videos på detta men det är iaf värt ett försök. Ska jag ge upp så ska jag i.a.f. ha försökt med alla möjligheter.

Jag har däremot jagat grannar med dåliga och i vissa fall trasiga och störande apparater.
Detta har gjort mest nytta men XYL tycker det är pinsamt.

- Hehe, ja det är väl inte ett helt socialt acceptabelt beteende. Om jag visste vad det som störde här skulle jag nog göra ett försök på det samma men det är så svårt att spåra eländet när det värsta problemet är extremt hög brusnivå.

I de flesta fall beror så där höga störnivåer på just asymetriska antenner. Om antennen är asymetrisk så kommer elnät och allt annat prylarna är kopplade till (eller t.o.m. står nära) att bli en del av antennen.[...]

Balun/choke ska man naturligtvis alltid ha (om man inte har en ATU med riktig balanserad utgång, men då får du nog bygga den själv). Men används antennen på andra frekvenser än sin resonansfrekvens så är choken av begränsad nytta. En normal choke man köper färdig brukar ha en common-mode impedans på kanske 1-2 kOhm. Antennen kan lätt presentera en impedans på 3kOhm. Dvs choken kommer dämpa common-mode-strömmarna med mindre än 2 dB.

Lösningen på dessa problem är naturligtivs att använda sig av ordentliga antenner. Kan du inte få upp en dipol (med lika långa ben) istället? Benen på dipolen måste inte gå 180 grader från varandra, även om det naturligtvis är bäst.

- Jag började experimentera med en dipol direkt när jag insåg hur stora störningarna var just av orsaken du nämner. Hängde ut en dipol avstämd för 20m och kollade läget. Störningarna var nästan exakt lika höga på denna, som bäst uppnådde jag någon s-enhet förbättrat signal/brusförhållande men bättre än så blev det aldrig. Däremot så har jag inte provat med någon choke ännu utan tänkte i första hand prova att köra på batteridrift och ev. kombinera detta med dipolen igen för att se vad detta ger. Funkar inte dipol+batteridrift så torde väl inte heller en choke hjälpa, eller tänker jag fel där? Nu talar jag bara mottagning av störningar i första hand.
 
Utan choke eller balun, och med kraft från eluttaget, så kan man inte prata om balanserad antenn eftersom ena halvan av antennen alltid sitter parallellt med elnätet.
Byter du till batteridrift (och ser till att inte någon del av radio/antenn-systemet går nära några metallföremål) så blir det en helt annan sak. Radion, eventuellt headset, och du själv, kommer naturligtvis att bli en del av antennen också, men det bör inte påverka allt för mycket (om du har en dipol). Har du en ändmatad antenn eller random wire som nästan saknar motvikt kommer impedansen att rusa i taket och du kommer få rätt mycket av uteffekten genom kroppen, när den kapacitivt kommer koppla till alla metallföremål i närheten av dig (stol, bord, armeringsjärn i golvet m.m.).
 
Last edited:
Nu talar jag bara mottagning av störningar i första hand.
Jo jag förstår. Men i nästa steg vill du antagligen sända, och är störningarna du hör ledningsbundna så kommer också du att orsaka ledningsbundna störningar, fast tusenfallt högre.
 
Last edited:
Utan choke eller balun, och med kraft från eluttaget, så kan man inte prata om balanserad antenn eftersom ena halvan av antennen alltid sitter parallellt med elnätet.
Byter du till batteridrift (och ser till att inte någon del av radio/antenn-systemet går nära några metallföremål) så blir det en helt annan sak. Radion, eventuellt headset, och du själv, kommer naturligtvis att bli en del av antennen också, men det bör inte påverka allt för mycket (om du har en dipol). Har du en ändmatad antenn eller random wire som nästan saknar motvikt kommer impedansen att rusa i taket och du kommer få rätt mycket av uteffekten genom kroppen, när den kapacitivt kommer koppla till alla metallföremål i närheten av dig (stol, bord, armeringsjärn i golvet m.m.).

Jo jag förstår. Men i nästa steg vill du antaligen sända, och är störningarna du hör ledningsbundna så kommer också du att orsaka ledningsbundna störningar, fast tusenfallt högre.

- Självklart kommer choke/balun att bli aktuellt i den slutgiltiga lösningen om jag faktiskt når dit. Mitt försök här att utröna vad jag kan uppnå i mottagning så enkelt som möjligt och med så få inköp som möjligt. Jag har varit medveten hela tiden om att det här kanske aldrig kommer att gå vägen med kortvåg mitt i stan. Jag borde ha kört batteridriften tidigare men det har varit svårt att få tag på ett lånebatteri. Ska dock ha ett på gång nu. Testet blir då batteridrift och coaxmatad dipol en bit ut från huset. Den enda påtagliga metallen är balkongen som coaxen måste förbi.

Det kanske är att tänka bakvänt att inte bry sig så mkt om sändningen än så länge och helt snöa in på vad jag kan göra med störningarna men då de är så påtagliga på samtliga band så kändes det som rätt startfokus.
 
Om du matar dipolen med koax så ska balunen/choken sitta i matningspunkten på antennen, efter koaxen, Att mata med bandkabel eller stege är oftast både billigare och bättre (längre dämpning). Den är oftaste enklare att få ut genom fönsterkarmen också. Och så kan balunen sitta inne där bandkabeln börjar.
Du har ingen bärbar radio (en AM-radio räcker), typ IC-R2? Gör i så fall en enkel loop (ett varv EK på t.ex. ett kors av elrör) Den behöver inte vara stor, en halvmeter i diameter räcker. Att den är fyrkantig gör inget. Då kan du gå runt och lyssna och även pejla var störningarna kommer ifrån. Är dom ledningsbundna så kommer det låta som dom kommer från alla ställen där det går elkablar. Är dom utstrålade så bör du ganska lätt kunna pejla in källorna.
 
Förr var det vi radioamatörer som kunde störa grannar, nu är det omvänt förhållande.

Jag håller med om att man inte i första hand planerar för sändning om man ändå inte kan höra något p.g.a. störningar.
 
Håller inte esr.se just på med mätningar av bakgrundsbrus och störningar. Kanske du borde kolla med dem.
 
Jag håller med SA4TGR om att man inte i första hand planerar för sändning om man ändå inte kan höra något p.g.a. störningar.
Nej det håller jag med om. Och löser man det ena så kommer man antagligen lösa det andra automatiskt.
Men man ska fortfarande vara medveten om problemet, så man inte får för sig att t.ex. använda en remote receiver, men sända med sin antenn som till 50% består av elnätet.
 
Om jag fattat det rätt bor du i ett hyreshus. Det gjorde jag också förr och då man bytte till fjärravlästa elmätare i huset fick jag samma störnivåer som dig. Jag byggde en anordning för att leta störningar och fann att elcentralens störningar kvävde det mesta inom en stor radie från hyreshuset.
 
Hej!
I en HSB-kåk vi bodde så orsakade framförallt den "uppdaterade" fläktanläggningen med frekvensomriktare rejäla störningar.
Även fläktanläggningarna i husen runt omkring släppte ut sina radioföroreningar.
 
Om du matar dipolen med koax så ska balunen/choken sitta i matningspunkten på antennen, efter koaxen, Att mata med bandkabel eller stege är oftast både billigare och bättre (längre dämpning). Den är oftaste enklare att få ut genom fönsterkarmen också. Och så kan balunen sitta inne där bandkabeln börjar.

Jag har ju bara kört dipolen som en av många tester så jag har inte funderat så värst mkt över matning utan tagit det som funnits tillgängligt helt enkelt. Har inte heller någon balun sitter på den vilket kan vara ett problem i sig. Visar det sig med batteri att situationen förbättras rejält så blir balun/choke nästa test.

Du har ingen bärbar radio (en AM-radio räcker), typ IC-R2? Gör i så fall en enkel loop (ett varv EK på t.ex. ett kors av elrör) Den behöver inte vara stor, en halvmeter i diameter räcker. Att den är fyrkantig gör inget. Då kan du gå runt och lyssna och även pejla var störningarna kommer ifrån. Är dom ledningsbundna så kommer det låta som dom kommer från alla ställen där det går elkablar. Är dom utstrålade så bör du ganska lätt kunna pejla in källorna.

Visst har jag en gammal s.k. reseradio. En sangean som ändå är ganska okej då den är heltäckande lw-30mhz och har både stöd för ssb och extern antenn i formen av en 3.5 kontakt. Jagat runt en del med den men inte byggt någon loop ännu. Det kunde ju vara en klok idé. Ska jag koppla respektive tåt till skärm/mittledare på denna loop-variant? Endast ett varv rk/fk? Ska se om jag kan hitta någon 3.5 hane.

Förr var det vi radioamatörer som kunde störa grannar, nu är det omvänt förhållande.

Jag håller med om att man inte i första hand planerar för sändning om man ändå inte kan höra något p.g.a. störningar.

- Nej jag känner ju att jag vill veta först om det är möjligt att ens höra något. Om det misslyckas så lägger jag nog antingen ned alternativt säljer av transeivern och köper något äldre, enklare och kör lyssning genom websdr. Det blir naturligtvis inte lika roligt och därav vägen att köra tx på någon äldre, billigare station.

Håller inte esr.se just på med mätningar av bakgrundsbrus och störningar. Kanske du borde kolla med dem.

- Det hade jag ingen aning om, ska jag def. kolla upp!

Men man ska fortfarande vara medveten om problemet, så man inte får för sig att t.ex. använda en remote receiver, men sända med sin antenn som till 50% består av elnätet.

- Nej självklart inte. Har än så länge inte sänt annat än några RTTY toner och korta test-utropp på SSB för att se att jag går ut. RTTY tonen dödar vår wifi någon minut he he. Men det där blir ett senare problem när jag väl vet mer om möjligheterna att höra något på kv.

Om jag fattat det rätt bor du i ett hyreshus. Det gjorde jag också förr och då man bytte till fjärravlästa elmätare i huset fick jag samma störnivåer som dig. Jag byggde en anordning för att leta störningar och fann att elcentralens störningar kvävde det mesta inom en stor radie från hyreshuset.

Det stämmer. Jag är ordförande i föreningen dessutom. Vi har dock inte fjärravlästa mätare men någon slags förberedelse för detta. Vad jag kan se handlar denna förberedelse bara om ett antal kablar som går in till en plint men jag ska forska i detta och ta med am radion ned till centralen.

Hej!
I en HSB-kåk vi bodde så orsakade framförallt den "uppdaterade" fläktanläggningen med frekvensomriktare rejäla störningar.
Även fläktanläggningarna i husen runt omkring släppte ut sina radioföroreningar.

Jag är mycket misstänksam mot fläkten ja, ska försöka mäta lite även kring denna så snart som möjligt.
 
Ska jag koppla respektive tåt till skärm/mittledare på denna loop-variant? Endast ett varv rk/fk?
Ett varv räcker bra. Anslut ena änden på loopen till mittstiftet och andra till skärmen. Jag har använt samma FK som i loopen till antennkabel mellan loopen och radion, fast tvinnat paret för att undvika att plocka upp störningar där. Alltså loop och antennkabel är av ett enda stycke FK. Eftersom loopen är balanserad så ger inte koaxmatning några fördelar.
 
Back
Top