Quagi för HF

SM7PXS

Well-Known Member
Med risk för att bli idiotförklarad och visa min fullständiga okunskap om antenner vill jag ändå ställa frågan.

Den trädkonfiguration som finns på baksidan av vårt hus skulle kunna härbärgera en horisontell loop för 20 meter. Det blir svårt att få dit 2 loopar för att på så sätt få dit en 2 el fast quad. Däremot ska det nog gå att få dit en horisontell tråd ett antal meter framför loopen. På detta sätt erhålls då en quadloop med en direktor eller med ev förlängning en reflektor.

Det finns ju snarlika typer av konstruktioner för vhf och uhf men vinner jag något med att göra denna typ an kontruktion på 20 m jämfört med att bara ha en singel loop?

Bara en stilla undran.

73 de SM7PXS Örjan
 
Jodå, det fungerar.

Det blir ingen dramatiskt bra antenn, men några dB i framriktningen blir det.
Skulle rekommendera att du först gör några simuleringar för att se varåt det lutar,
och sedan provar med att rigga en tråd som du kan variera längden och avståndet
från det drivna elementet på.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för snabbt svar!

Räknar inte heller med någon fantastisk antenn men jag inbillar mig i alla fall att det skulle kunna generera lite bättre signaler mot staterna (blir rätt riktning dit) än vad min markmonterade 3-bands vertikal gör idag.

73 de PXS
 
Det kan du nog räkna med att den gör, vilken höjd kan du få upp den på?
Vet att det finns amerikanska antenner av detta slag för 10/11m med 2 och även 4 element som enligt uppgift skall vara ganksa bra antenner.

73 de Magnus
 
Hej Örjan, du skriver HORISONTELL LOOP men du menar väl VERTIKAL !
Horisontell typ tysk quad är ju en bra antenn för SM på 40/80m när den är lågt monterad....
Vertikal 40m quad provade jag när jag bodde i SM0, knepig att få upp men lyckades tom
med ett element till och som AOM skriver så kan man ju variera längden på andra elementet för att få det som reflektor eller direktor. Enligt beskrivning i HAM RADIO, numera nedlagd, så hade jag en stub som kunde kortslutas med ett relä för att variera längden.
Trimmade mot tyska BC-stationer för bästa F/B men ett flyttbil kom in på tomten och rev ner alltihopa. Det är inte lätt att få en så stor vertikal antenn att dessutom sitta högt upp !
20m blir klart mindre.... / 73 Tommy SM6NZB.
 
Hmmm...
Vertikal eller horisontell - Min första tanke när jag såg den här tråden var en horisontalpolariserad loop med ytan vertikalt, så som det normalt är i en Quagi. Jag har inte simulerat, men jag tror att en 2el quad är bättre än ett quadelement med en dipol som passivt element - reflektor eller direktor.
Ju längre antenn och fler element, desto mindre skillnad mellan quad och yagi. Om man ser quaden som två yagi med stackningsavståndet en kvarts våglängd så kanske det klarnar. En eller två dipoler på en kvartsvågs avstånd ger mycket större skillnad än 1 eller 2 st 4-elementare på en kvartsvågs avstånd. Strålningen från de vertikala delanrna tar ju till stor del ut varandra, de är bara stackningskablage mellan övre och nedre dipolen.
Sitter loopen nära marken är det nog bättre att ha den vertikalpolariserad, i alla fall för DX. Strålningsvinkeln blir då lägre än med en horisontalpolariserad loop. Jag körde för över 10 år sen en del DX på 40 med ett par såna i snubbelhöjd som jag fasade ihop, gick kanon! Huvudriktning NO/SV, dvs min mot USA, men är ju fler DXCC i Syd- och Mellanamerika. Looben var tillräckligt bred för att köra några W6 långa vägen, kul! Fast fönstret var öppet ganska kort tid har jag för mig.

Högst blir, som Tommy säger, strålningsvinkeln med en horisontell loop, som ju alltid är horisontalpolariserad :)

73! /Jan
 
Hej alla

Naturligtvis som Tommy påpekade är det en vertikalt hängande loop som hängs upp mellan 2 träd och som jag tänkte mata för horisontell polarisation. Tyvärr står inte dom andra träden tillräckligt bra till för att sätta en loop till utan jag får nöja mig med ett horisontellt element. Men som du påpekar Jan kanske det är bättre att mata loopen för vertikal pol. och hänga direktor vertikalt.

Jag ränkar med att få upp övre delen 11 m dvs dom lägsta delarna kommer att hamna i 5-6 meters nivån.
Gissar att du tänker på gamla hederliga Moonraker 4 Magnus.. 3el x-yagi med quad reflektor.. på den gamla goda tiden (nu får man väl skit).
Blev lite nostalgisk och kikade runt lite. Hittade denna antennen

http://www.signalengineering.com/lightning_8.html

Min tomt räcker inte riktigt till för dylika antenner. Fanns även moonraker på den siten.

Vad säger du Jan, ska jag satsa på vert matning i stället och även montera direktorn vert. Det gör det ju oxo lite lättare att hänga på förlängning så jag kan köra den som reflektor i stället.
riktningen blir NV SO. Inte heltoptimal för staterna men bra nära.

Tommy, tack för hälsningen till årsmötet. Den får nog sitta ifred för bilar, men värre med folk som kliver omkring..Men hoppas att jag ska få upp den tillräckligt.

73 de Örjan
 
Last edited:
Back
Top