RA-105

SM4FPD

Well-Known Member
Såg en RA-105 till salu på TRADERA.
Kom på (inspirerades) att jag har en sådan stående, och fick för mig att kanske man skulle ta försöka få igång den. Har inget batteri, ingen omformare, men tänkte bygga ett nätagg.
Fanns alla scheman etc på http://gronradio.sm7dlf.se/ra105.htm så den delen är OK.
Tänkte höra med forumet om någon kört igång en sådan radio?
Kanske finns någon bygge av nätdel att ta del av? 12 V eller 230 v.
Brum vid drift från 230 V AC nätdel?
Den tränger en del olika spänningar, 67,5 V 135 V 6 V 1,5 V Men det bör väl gå att fixa.
den täcker ju vårt 50 - 52 MHz band och där får vi ju köa FM, man kanske inte +-15 kHz deviation, men det går ju att justera.

Klart man skall int förvänta sig några superprestanda, men just för sakens skull.

Någon som har något att tillföra och diskutera????

e
Roy SM4FPD
 
Såg en RA-105 till salu på TRADERA.
Kom på (inspirerades) att jag har en sådan stående, och fick för mig att kanske man skulle ta försöka få igång den. Har inget batteri, ingen omformare, men tänkte bygga ett nätagg.
Fanns alla scheman etc på http://gronradio.sm7dlf.se/ra105.htm så den delen är OK.
Tänkte höra med forumet om någon kört igång en sådan radio?
Kanske finns någon bygge av nätdel att ta del av? 12 V eller 230 v.
Brum vid drift från 230 V AC nätdel?
Den tränger en del olika spänningar, 67,5 V 135 V 6 V 1,5 V Men det bör väl gå att fixa.
den täcker ju vårt 50 - 52 MHz band och där får vi ju köa FM, man kanske inte +-15 kHz deviation, men det går ju att justera.

Klart man skall int förvänta sig några superprestanda, men just för sakens skull.

Någon som har något att tillföra och diskutera????

e
Roy SM4FPD
Jag har en sådan med DC omvandlare inbygd i batteribehållaren. Den funkar men frekvensinställningen är ju helt analog och inte särskilt noggrann så jag skulle rekommendera dig att behålla 50kHz bandbredden. Även om du kunde bygga om sändare och mottagare för smal bands FM så kommer det inte gå att justera in en mottstation med VFOn.

//Harry
 
SM3ZBB, är det inte RA-200 du talar om? ( jo jag har en sådan oxo me gris o allt)

SM7PNV jo jag kan tänka mig att noggrannheten är låg, en VFO på så hög frekvens blir ju lite.....ostabil.
Nu tänkte jag dock på sändarens deviation, vi får ju bara sända 8k0F3, dvs omkring +-2,5 kHz deviation.
Och om man ställer ner deviationen kan den ju avlyssnas på andra mottagare, exvis en IC-706all i Fm.
Mottagaren däremot i RA-105 får ju fortsatt var ladugårdsdörr.
Ja man får planera lite bygge av nätdelen med 12 V drift.

De
Roy SM4FPD
 
Jo det är klart att det är RA-200 jag menar, ursäkta dyslexin :) Nå, undrar om inte SM7MCD har idéer för RA-105. Han har ju samlat på sig ett helt billass med grönt radioskrot :)
 
Back
Top