RA-200 Nostalgi

Tyvärr så stämmer nog inte ljudet med hur det hade låtit i en RA200 utan trafiken låter mera som om den kommer från en FM radio typ RA422 eller liknande med vass högtalare.

Annars så är repmånad en av mina favoritfilmer och man känner igen sig i mycket även om jag var radiolänkare i Boden istället.
 
Nej, du har helt rätt, det finns ingen brusspärr i RA-200 men visst är det roligt att se den i "fält".
 
Det var plågsamt, inte minst för öronen, att ha radiobevakning med en Ra200. En timmes nattpass med bevakning för eventuellt ett inkommande meddelande frestade på både psyket och hörselorganen. Eftersom det inte fanns någon brusspärr fick man stå ut med QRM och bruset. Drog man ner volymen var det en stor risk att man skulle missa ett inkommande meddelande.
//QRP
 
Precis! Av just det skälet tog jag vid en långdistansövning över nattpassen från mina stackars lumparkompisar. Vi satt uppe på Ersmarksberget i Umeå, så QRM-nivån var milt sagt öronbedövande.

/ Göstha
 
När jag gjorde mina repövningar så var vi överens om att vi skulle ligga på Radio Luxemburgs KV-frekvens (~6Mhz). När någon skulle sända ett QSO så anropade kan på denna frekvens och då gick den anropade över till "anbefalld frekvens" och svarade :)

Vi var intelligenta radioamatörer redan då ;)
 
En händelse med Ra200:an som jag aldrig mer vill uppleva var när någon tryckte på knappen för intoningen när lurarna var på. Det var säkert utan överdrift 120dB ljud rakt in i hörselgången. Kändes som om någon kört in en skruvmejsel in i örat. En mycket obehaglig upplevelse.
Smart idé, XYY, med att ha anropsfrekvensen liggandes på en station med skön musik.
//QRP
 
Back
Top