Ra-200

SM4FPD

Well-Known Member
Finns någon som vet allt eller något om RA-200?
Jag har en RA-200 och ett 220 Volt PS, men sist jag körde den krävdes att man ändå har batteriet, 7,2 Volt. Då gick allt och med hög effekt. PS:et lämnar 8 Volt och 300 Volt och borde räcka ensamt.
Frågan är om det inte skall gå att köra den med bara 220 Volt nätagget?
Jag använde en sladd som körs med trampgeneratorn, dvs med 10 polig i båda ändar.
Frågan är om det skall vara en sladd med 10 polig till PS och 12 polig till RA-200 ?????
Kanske skall det byglas i den 12 poliga kontakten.

Jag har i alla fall letat fram schemat och skall studera det kommande kvällar, så kanske jag finner lösningen. Men med dessa frågor kan det ju gå snabbare.

Lyssna på 1993 - 1997 kHz kvällstid och med AM skall ni se att det är en del trafik med RA-200, och det går väldigt bra kl 21 - 23 med dessa 10 Watt. Dock har man lite länge antennern än de som följer RA-200. riggen täcker ner till 2 MHz men det går att komma några kHz under bandkanten, därav vald frekvens.
 
Finns någon som vet allt eller något om RA-200?
Jag har en RA-200 och ett 220 Volt PS, men sist jag körde den krävdes att man ändå har batteriet, 7,2 Volt. Då gick allt och med hög effekt. PS:et lämnar 8 Volt och 300 Volt och borde räcka ensamt.
Frågan är om det inte skall gå att köra den med bara 220 Volt nätagget?
Det skall gå alldeles utmärkt! Det minns jag tydligt från lumpen som telegrafist på I20 (SL2AO). Det måste vara ett fel någonstans att det inte fungerar för dig, och det hittar du nog snart med hjälp av schemat.

Det finns en egenhet hos RA200 som nog fortfarande (såhär 45 år senare) är obekant för många: När man sänder med högeffekt, alltså med batteriet och trampgeneratorn, drar man mer ström ur batteriet än när man sänder med lågeffekt, dvs utan trampgenerator! I sändning med högeffekt levererar nämligen generatorn endast anodspänningen till slutsteget medan batteriet svarar för resten, nu dessutom glödmatningen till slutsteget. Batteriet laddas endast vid mottagning när man trampar, men då står de flesta inte ut med det vinande ljudet i hörlurarna och slutar trampa. Alltså tar batteriet snart slut = QRT om man inte orkat kånka med sig fler batterier ut i "busken".

Mina befäl på I20 lät sig inte utan vidare övertygas, men gav naturligtvis med sig när jag citerade direkt ur handboken, som de välvilligt hade ställt till mitt förfogande.

/ Göstha
 
Last edited:
  • Like
Reaktioner: QRP
Jag är imponerad av hur mycket ni kan om Ra-200! Jag minns att denna radio var splitter ny då jag låg i lumpen på SignS i Uppsala 1960. Vi hade felsökning (fejkade fel) på denna radio under min värnplikt. Trots det är det mesta bortglömt nu, och jag gissar att mössen käkat upp hela pärmen i förrådet vid detta laget. :eek:

/Ingvar
 
sist jag körde den krävdes att man ändå har batteriet, 7,2 Volt. Då gick allt och med hög effekt. PS:et lämnar 8 Volt och 300 Volt och borde räcka ensamt.
Frågan är om det inte skall gå att köra den med bara 220 Volt nätagget?
Jag använde en sladd som körs med trampgeneratorn, dvs med 10 polig i båda ändar.
Frågan är om det skall vara en sladd med 10 polig till PS och 12 polig till RA-200 ?????
Kanske skall det byglas i den 12 poliga kontakten.

Det finns två olika typer av nätagg till Ra200, ett som har uttag för både 7.2 volt och 300 volt, detta kan användas som ersättning för både batteri och generator, och kan driva hela stationen.

Den andra varianten har bara en anslutning och levererar 300 volt och 8 volt, den senare spänningen är för laddning av ackumulatorn. Alltså skall ackumulatorlådan vara ansluten i det senare exemplet. Detta aggregat är tänkt som ersättning för generatorn endast.

Vid laddning av ackumulatorn kopplar man in ett motstånd i Ra200 för att hindra att den förhöjda ackumulatorspänningen belastar glödkedjorna extra mycket.

Har inte funderat om det går att bygla för att slippa ha ackumulatorlådan.
 
OK SM7MCD jag har hört rykten om olika PS. Jag har ett schema som visar att det innehåller en 8 Volt stab, och en 300 Volt likriktare. Frågan är då om det övernstämmer med innehållet i det PS jag har, men det går ju att kolla. Då borde ju ett PS med stabiliserad 8 Volt vara det som kan driva stn utan att batteri är med.
Trampgeneratorn har jag schema på och den verkar lämna 12 Volt, och det är väl den spänningen som BARA skall gå via motståndet och ladda accen. Så med tramgenerator måste man då ha batteri med. Skillanden borde då vara vilka stift i den 10 poliga kontakten som är kopplade till stabil 8 Volt och vilka evetuella byglingar som finns i PS:et.

Sakta kommer vi hemligheten närmare. Tack för seriösa svar och välviljan att hjälpa till som ju är ett sådant här forums hjärta.
En stor mängd kunsap kommer fram i olika ämnen.
 
OK SM7MCD jag har hört rykten om olika PS. Jag har ett schema som visar att det innehåller en 8 Volt stab, och en 300 Volt likriktare. Frågan är då om det övernstämmer med innehållet i det PS jag har, men det går ju att kolla. Då borde ju ett PS med stabiliserad 8 Volt vara det som kan driva stn utan att batteri är med.
Trampgeneratorn har jag schema på och den verkar lämna 12 Volt, och det är väl den spänningen som BARA skall gå via motståndet och ladda accen. Så med tramgenerator måste man då ha batteri med. Skillanden borde då vara vilka stift i den 10 poliga kontakten som är kopplade till stabil 8 Volt och vilka evetuella byglingar som finns i PS:et.

Sakta kommer vi hemligheten närmare. Tack för seriösa svar och välviljan att hjälpa till som ju är ett sådant här forums hjärta.
En stor mängd kunsap kommer fram i olika ämnen.

När jag hade en RA-200 (gav bort den innan flytt) hade jag en DC-DC omvandlare i "grönt utförande" som matades från 12 eller om det möjligen var 24 V och gav alla spänningar jag behövde. En 3.e variant eller en modifierad?
 
Det är rikitigt SM5KRI att det finns en "omformare", en tung grön grej med 12 - 24 Volt in och alla utspänningar som behövs. den är mest för bilbruk, jag har en till min bil som syns på avataren.

Jo det finns då tre strömforsyningar, 220 volt och med accar, 220 volt utan accar och 12-24 Volt DC utan accar.

Med hjälp av länken som SM7MCD hade ser jag att mitt PS nog är det som laddar accar och ger 300 volt, dvs ostabbat. det krävs accar trots PS:et
Läge att stabba till 8 volt i den då så kanske jag får det jag behöver.

Skall vi byta schema?

Jag har schema på det PS som driver RA-200 utan batteri om någon vill ha.

Men skulle gärna vilja ha schemat på det PS som kräver accarna samt för Omformaren för bilbruk. den som KRI besrkiver.
 
Jag har schema på det PS som driver RA-200 utan batteri om någon vill ha.

Men skulle gärna vilja ha schemat på det PS som kräver accarna samt för Omformaren för bilbruk. den som KRI besrkiver.

Jag hade nog ingen dokumentation just på DC-DC omvandlaren, resten följde med riggen när jag gav bort den. Den var inte riktigt frisk, hade problem med självsvängning m.m. Det var tänkt som ett renoveringsobjekt bl.a byta dåliga kondingar m.m. Reservrör hade jag några av. Men jag fick aldrig tid till det projektet och här i Västerås har jag ändå inte plats för den någonstans, (YL hade nog blivit vansinnig) annars hade jag haft den kvar..
 
Ojdå, då måste jag ju värma på rören i min gammla Ra200 och köra igång lite gränsvåg här i vår också då :)
 
Den tiden är inga problem SM4WII, rören blir varma på nollitd, och de värms ju på i TX när man trycker PTT, och de i RX värms på vid PTT release.
Så tiden som krävs är nog att få ur tummen och släpa fram gejerna istället. Vi får se om vi hinner till helgen......eller före Påsk, men Påsk är ju en bra tid att släpa fram den gamla RA-200:an
Hi hi
Ja nog inspireras man av att höra gubbarna som kör riggen, på 1993-1997 kHz, och på 3780 kHz söndagar, och det är väl en kul del av hobbyn.
 
Vill minnas att när man använde trampgeneratorn (grisen)
var det ett visst motstånd under trampandet/vevandet som
upphörde när man tryckte in sändningstangenten (A3) på
telefonluren. När denna trycktes in gick generatorn upp i varv.
Minns att vi på detta sätt lyckades bränna sönder någon
rörfunktion i Ra200:an så att sändaren sedan endast fungerade
på lågeffekt.
Det fanns även en klurig grej under avstämningen som kunde
få ens trumhinnor spräckta. Tryckte man på avstämningsknappen
kom en kraftig ton ur hörlurarna som kunde få en stendöv.
Det gällde att se till att lurarna var avtagna under avstämmningen.

//QRP
 
Efter att igår kväll ha studerat schemat verkar det finnas en väldig massa mycekt underliga kretslösningar.
Exvis kopplas det in ett motstånd om man vevar, för då blir spänningen högre, allt med en massa relän.
Små transforamtorer till oändlighet för att balansera telefopnluten och telefonlinje.
Men trots allt lite nostalgi att få igång på.
Tydligen går det att veva upp till 12 Volt för barnen lycakes trampa elle veva så att en H3 lampa lyste med fullkraft. Så tramspar man för fort lär det gå sönder saker.
 
Back
Top