Racal RA 117

SA0BLI

Well-Known Member
Någon som har ett omdöme om Racal RA 117:
Hur många finns i Sverige och var har de använts?
Känslighet och andra egenskaper?

73 Fredrik / SA0BLI

Tack,
Vet du var mottagarna hamnade efter att de ersatts av solid-state mottagare?

73 Fredrik / SA0BLI

Någon som har ett omdöme om Racal RA 117:
Hur många finns i Sverige och var har de använts?
Känslighet och andra egenskaper?

73 Fredrik / SA0BLI

Racal RA117 fanns i flera svenska system, FRA använde dem som spaningsmottagare, de fanns på några av u-båtarna med en långvågstillsats, samt på statsisbrytarna som mottagare för att ta emot väderkartor.

En RA-117 är en på 60-talsvis väldigt känslig mottagare, och har en brusfaktor av c:a 5 dB vilket är litet för en HF-mottagare.
För en mer ingående beskrivning se spalten "Månadens Mottagare" i ESR Resonans 3/2011
http://esr.se/old/resonans/ESR Resonans 3 2011.pdf

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Stort tack Karl-Arne, för välskriven historik!
Mycket trevlig läsning. Historien om Wadley loopen är fascinerande!
Som en liten krumelur kan jag nämna att jag har under min englands-tid varit stationerad i Bracknell, Berkshire, där Racal hade sin huvudfabrik. Även min arbetsgivare hade huvudkontoret där. Strax intill, 10-15 min med bil, ligger en liten by, Binfield. Där finns fortfarande en fantastisk genuin landsortspub, "The Victoria Arms" med 400 ölsorter från alla möjliga mikrobryggerier och klassiskt god pubmat. Rekommenderas!

Kanske du känner till var man kan få tag på LF-tillsatsen, Pre-selector, samt kanske
till och med en SSB-del till RA117?

73 Fredrik / SA0BLI

Last edited:
Du skulle kunna ta kontakt med en som har samlat på sig en del Racal, SM3MTQ/Dan i Delsbo. En trevlig prick som är en genuin båtankar-samlare. Hälsa från mig..

Stort tack Karl-Arne, för välskriven historik!
Mycket trevlig läsning. Historien om Wadley loopen är fascinerande!
Som en liten krumelur kan jag nämna att jag har under min englands-tid varit stationerad i Bracknell, Berkshire, där Racal hade sin huvudfabrik. Även min arbetsgivare hade huvudkontoret där. Strax intill, 10-15 min med bil, ligger en liten by, Binfield. Där finns fortfarande en fantastisk genuin landsortspub, "The Victoria Arms" med 400 ölsorter från alla möjliga mikrobryggerier och klassiskt god pubmat. Rekommenderas!

Kanske du känner till var man kan få tag på LF-tillsatsen, Pre-selector, samt kanske
till och med en SSB-del till RA117?

73 Fredrik / SA0BLI

Långvågskonvertern fanns i ett par tiotal exemplar i Marinen. Är dock väldigt länge sedan som jag såg en sådan.
De andra enheterna har veterligen inte sålts i Sverige. Ingen här använde RA-117 för fast trafik där ISB-tillsatsen var en
nödvändig komponent för att kunna köra tontelegrafisystem på HF.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Back