Racal RA-17L mystiskt glapp

SA0BLI

Well-Known Member
Efter ca 1 timme när min Racal RA-17L gått en stund, försvinner plötsligt all mottagning över alla band, och ersätts av jämnt brus.
Misstänker glapp i preselektorn eller någon komponent som går ur spec när den blivit varm.
Har någon annan haft liknande problem?

Vad kan det vara?

73 Fredrik / SA0BLI
 
Något i Wadley-loopen.
Blandare eller övertonsgenerator.
Även när någon av VFO:erna slutar svänga kan det ge sådana symptom.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för snabbt svar K-A,
Låter som övertonsgeneratorn (på schemat harmonic generator, V2). Det står så här beskrivet:
"Harmonic Generator
The 1 Mc/s signal is fed through the coupling capacitor C8 to the control grid of the harmonic genarator (V2).
Megacycle harmonics are produced in this stage by by operatint the valve in a non-linear state. A suitable bias
potential is produced due to the time constant of C8 and R13. The screen grid is not decoupled.

Låter som R13 inte är frisk...

73 Fredrik / SA0BLI
 
Tack för snabbt svar K-A,
Låter som övertonsgeneratorn (på schemat harmonic generator, V2). Det står så här beskrivet:
"Harmonic Generator
The 1 Mc/s signal is fed through the coupling capacitor C8 to the control grid of the harmonic genarator (V2).
Megacycle harmonics are produced in this stage by by operatint the valve in a non-linear state. A suitable bias
potential is produced due to the time constant of C8 and R13. The screen grid is not decoupled.

Låter som R13 inte är frisk...

73 Fredrik / SA0BLI

Alla steg i Wadley-loopen hänger ihop.
Man måste isolera ett problem steg för steg m.h.a. uteslutningsmetoden.
Ett bra ställe att kontrollera är med en spektrumanalysator på utgången av 37,5 MHz-filtret.
Det ska komma en "topp" på 37,5 MHz för varje heltals MHz från den första VFO:n.
Finns det ingen övertonsgenerering eller första VFO så uteblir 37,5 MHz-signalen.

Ibland kan det även bli "kortis" i kondensatorerna i 37,5 MHz-filtret, men då brukar det komma igenom
åtminstone lite signal.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har tidigare hört av min kompis Dan Andersson SM3MTQ, som är ägare till några sådana mottagare, att ett vanligt problem är oxid i rörhållarna, eller om det är stiften på rören.
 
K-A & GUJ,

Tack för svar från er båda, då har jag två vägar att pröva mig fram på!
Det blir metodisk felsökning.
Har turligt nog en HP spektrumanalysator, som jag enligt K-A:s anvisning kopplar upp mot utgången på 37,5 - mhz filtret för att se om övertonsgeneratorn fungerar eller ej.
Betr rörsocklarna så får jag gå igenom samtliga. Kan ju vara någon lödning som släppt i sockeln till V2 t.ex eller oxid.

73 Fredrik / SA0BLI
 
Då har jag dragit ut Racalen ur kabinettet och tagit bort bottenplåten. Fann två papperskondingar i 1:a IF ampen, som såg klart misstänkta ut.
Det är C159A på 0,1 mikroF 350v +80 / -20%, samt C176 på samma värde men 150 V 25%. En har en länggående spricka som efter ett genomslag och den andra har ett mer punktformigt hål. Luktade huggorm.
Så nu återstår bortlödning, och anskaffning av två friska kondingar!

Tacksam för tips om Var jag lämpligast kan handla dem i kungliga huvudstaden, och till rimligt pris?

73 de SA0BLI
 
Back
Top