Rackplåt

SM0YDO

Well-Known Member
Nån som vet vart man kan köpa en sån här oborrad rackplåt enligt bilden modellen större

mvh sm0ydo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 31
Tänkte försöka att få ihop Pao frinear steget som jag har alla delar till liggandes sedan ett tag och då
behövs det en rejäl låda som den här racken frågan är om man kan få tag i en eloxerad plåt
eller om man behöver åka till en plåtfirma som klipper till några plåtar i vanlig aluminium plåt
 
Snygg rack. Den bjöd jag också på :)
Eloxerad är ju som bekant dyrare och det behövs nog en del googlande för att hitta. Tänk på att eloxerad plåt inte leder ström så vill man ha hela chassit på samma potential så bör baksidan vara o-eloxerad. Alternativt slipa litet på baksidan där det skall ha kontakt med resten.
Jag hade nog kört vanlig al-plåt och sågat till själv. 2 mm brukar vara bra till frontpanel. Men visst, eloxerat är snyggare :)
 
Snart semester och man får tid för sånt här också jo jag har sett att det finns stora svep med
alumimiumplåt på Bauhaus Mattsons smide i Västberga kanske kan hugga till några plåtbitar
eller Vendelsö Rostfria kanske kan länge sen jag var dit ute i Lyckeby.

Det har tydligen suttit ett slutsteg i racken men det är borta därav den stora fläkten där bak.

taggbrickor kan vara bra om man ska komma igenom eloxeringen och få kontakt.

Annars så brukar jag försöka trolla bort hål om det går som man inte vill ha på ett speciellt ställe
eller täcka över dom på något klurigt sätt.

mvh sm0ydo
 
Okej... om du behöver hjälp att såga så tror jag inte vi bor så långt ifrån varandra. Jag brukar få till det ganska bra med sänksåg och styrskena. :)
 
Jo jag har sågat aluminiumplåt med min skil hand cirkelsåg bara för att testa och det med en hårdmetall
klinga som jag har köpt på Biltema som jag har sågat allt möjligt med som typ MDF men den vart slö
så jag funderar på att köpa en ny på Bauhaus istället men har man en hydrualisk gradsak så går
det att klippa plåt på ett par sekunder om saxen är rätt inställd med vinkeln på skäret mot anhållet.

smoydo
 
Cirkelsåg är svårt...
Men sänksåg och styrskena däremot. Då är du hemma! Jag kör Festool med skena, hakar och klinga för mjuka metaller. Det brukar bli bra - i alla fall så länge man ritar strecket rakt :)
 
@SM0GLD

Visst är det en skön känsla varje gång man kapar och vet att det blir rakt! Jag tittar ibland på min sparad projekt från tonåren där man sågat lådplåtar med bågfil. Litet kurvigt och långt ifrån perfekt , men ändå ganska OK :)
 
@SM0YDO

Jag bygger mina chassin av 20x20-profil. Det är väldigt smidigt när man kan bygga ihop chassit precis som man vill ha det. På bilden ser du en rejäl låda till ett blivande PA. Profilerna är eloxerade, vilket jag inte vill. Men 1-2 minuter i starkt basisk NaOH-lösning, skyddsglasögon och gummihandskar. Sen är all elox väck :).
 

Attachments

  • 20210521_224816.jpg
    20210521_224816.jpg
    4,8 MB · Views: 16
Back
Top