Radarkrig på 40m?

SM0BRF

Well-Known Member
CW-delen är totalt oanvändbar på morgnarna sedan ett par dagar. En OTHR i 70 (eller 250) grader ligger centrerad runt 7015 och en annan i 90 (eller 270) grader ligger runt 7028.
Må dom brinna upp!

/Roland
PS
Efter konsultationer med HAMs i ZL kan konstateras att dom inte är kinesiska utan dom finns betydligt närmre oss.
 
Last edited:
Du har en fin störsändare på 6,998 som sträcker sig långt in på 7, blir fina störningar i qrss bandpasset.

Det är den välkända UVB-76, också känd som '"the Buzzer" som fått sin syskon sändare, dom är bägge perfekt tidssynkade.

 
Ja risken är ju att the Buzzer ligger kvar några decennier. Den skvätter in ca 1,5 kHz på 40m-bandet. Jag har den i ca 100 grader.

/Roland
 
Det dyker under oregelbundna mellanrum upp en 15-25 kHz bred matta med center runt 3780 på kvällstid,
S9+40 dB här ute på Djurö. Signaturen exakt som en OTHR i mina öron (möjlighet till visualisering med
vattefall och spektrumanalys saknas f.n.) och dödar allt inom sitt frekvensområde. Kan hålla på i allt mellan
2 minuter upp till en halvtimme. En ny anläggning som är under prov månne ?

Den är definitivt ny för min del, har inte hört den tidigare.
 
Skulle inte tro att det är en OTHR ifall den inte har en tydlig periodicitet av 50 eller 100 Hz i signalen.
OTHR brukar dessutom inte gärna användas i frekvensband som är kapabla till NVIS-utbredning, p.g.a. att
flervägsutbredningen påverkar upplösningen hos ekona synnerligen negativt.

I stället tror jag mer på att det är någon form bredbandig dataöverföring på HF som hörs.

Alla de stora aktörerna inom militära HF-system erbjuder numera någon form av aggregering av 3 eller 6 kHz kanaler där man delar upp dataflödet mellan många skilda kanaler vilka t.o.m. kan sändas över olika sändare och antenner.

Det som du beskriver passar in på Thales realisering av ett HF-system med hög kapacitet.
Sådana håller på att införas inom NATO hörde jag på förra årets HFIA-möte.

80 meter är delat mellan amatörradio och fast/mobil trafik så NATO har full rätt att använda frekvenserna.
Amatörradioaktiviteten har avtagit så mycket att bandet antagligen betraktas som ganska outnyttjat av militärerna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
AOM

Ja det är mycket möjligt, det jag med öronen däremot med säkerhet kan detektera är en sågtandsform med flera olika
"nollsvävningar" inom det sagda spektrat. Dessa sågtandspulser är asynkrona inbördes och ger i sina gränspunkter
upphov till kraftiga audiofenomen vilka i min tidigare branch helt enkelt kallades fasfel (lite att likna vid ett så kallat
Leslie kopplat till en riktig Hammondorgel eller en Phaser för en gitarrist). I noderna uppnås både utsläckning och
superpositionering, men det är alltid svävande då pulstågen inte är synkrona, om du förstår hur jag menar.

Jag skall vid tillfälle spela in hela signalen bredbandigt via min SDR, kanske för senare analys av dig om du är intresserad
och har tid ? Jag är ju alltid nyfiken och vill lära mer om det jag hör ute i den berömda "etern" ;)
 
Gissar på att man har behov av en dagfrekvens, dom flesta andra nät har en dagfrekvens. Efter flytten av sändarsite från Moskva till St Petersburg så kanske det behövdes till sist.

S32 (squeky wheel) har länge kört med 3828 natt/5473 dag och körde även 7009 dag ett tag, vet ej om den fortfarande är aktiv där.
S30 (The pip) kör 3756 natt och 5448 dag.
 
Kanske "The buzzer" håller kanalen fri. Ibland ersätts den av någon sorts bredbandig dataöverföring. Bärvågen på 6998 ligger dock kvar.
Angående 80-metersstörningar så är det ofta OTHR, antingen nära övre bandkanten eller på CW-delen. Det är korta pulser (50 Hz? Har inte mätt) och flera tiotals kHz brett. Undrar om OTHR är OK som tjänst enligt ITU?

/Roland
 
Jag har noterat en ökad aktivitet av vad jag förmodar är OTHR-aktiviteter men med smalare bandbredder och fler och snabbare frekvensbyten än förr. Dessa sändare förekommer över stora delar av kortvågen inkl på amatörbanden. De är i allmänhet väldigt starka och stör ut all annan kommunikation under tiden de hörs men ger kanske inte så allvarliga störningar ändå med tanke på att sändningsperioderna på varje frekvenssegment är relativt korta och pauserna långa.

Det finns för övrigt en hel del andra typer av frekvenshoppande sändare som bäst syns på spektrumdisplayen i SDR-mottagare men i princip aldrig genererar skadliga störningar mer än ytterst kortvarigt med långa pauser emellan.

Jag noterade igår att Kaliningrad "P" på 3593.8 kHz hade bytt teckengenerator och sände med släpande stil och med lite brum på bärvågen. Lite udda för det har jag aldrig hört förr.

UVB-76 på 6998 kHz hörs sällan särskilt starkt i jämförelse med sändaren på 4625 kHz som allt som oftast är vrålstark. Kanske olika stationsplatser/antenner. Någon som vet?

Enklast är kanske att konstatera att det ibland blir störningar i våra mottagare liksom det ibland blir orkan som fäller våra master och antenner. Har svårt att se att det går att påverka de kommersiella och militära aktörerna. Det vet nog vad de gör och gör det som gagnar deras egna syften?

Jämfört med störsituationen under kalla krigets dagar så är ju banden nuförtiden otroligt ostörda. DX-delarna på 40- och 80 m låter nästan som 2 m där knappt några stationer från närområdet Europa hörs. Svaga DX i den mån de förekommer är superlätta att upptäcka om man spanar med SDR-radio och snabbt klickar på signalerna allt eftersom de dyker upp.
 
Jo banden är otroligt tysta och fina mot hur det var förr, men det är nu en markant ökning av diverse "tjänster". Från massiva OTHR-signaler, korta hoppande OTHR-liknande signaler, breda starka dataöverföringar av olika typer, som kommer och går, jonosonder som sveper kortvågen hela tiden och knorrande bärvågor som långsamt förflyttar sig över banden. En del, vad jag förmodar är en typ av dataöverföringar, hörs bara som en brusökning, men det är över ett begränsat område på kanske 10-20 kHz. Öht är det mycket skit som åker hit o dit. Troligtvis är det en mätare på den politiska temperaturen i omvärlden.

/Roland
 
Back
Top