Radialer på marksten

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Halloj!

Är det någon som har nån känsla för hur marksten påverkar radialernas funktion? Jag har googlat på frågeställningen men inte hittat någon som funderat över detta. Jag har en ganska liten villa-tomt så här handlar det inte om några ideala radialer, utan bara att få ut vad som kan fås ut. I en av riktningarna, ca 45 grader brett, så har jag en gammal stenläggning med marksten utlagda direkt på jorden. Över detta är det byggt en altan i trä. Jag har mödosamt lyckats peta in ett tiotal 3-4 meter långa radialer med hjälp av ett metspö. De ligger nu alltså direkt ovanpå markstenen. De resterande 315 graderna är gräsmatta där jag petat ned ytterligare ett 30-tal radialer mellan 8 och 15 meter.

Är det någon som vet om markstenen påverkar kopplingen till marken för radialerna i denna rikting?

73's

Ulf
 
Man bör så långt möjligt undvika att gräva ner antennen eller delar av antennen under mark.

Ur effektivitetssynpunkt är det bättre att lägga "radialerna" ovanpå markstenen än att gräva ner dom i gräsmattan. Genom att spänna ut trådarna en bit ovan mark eller lägga dom på din träaltan minskar du förlusterna ytterligare.

/Bengt
 
Enligt en simulering som Cebik gjort av en vertikal för 80m med 20 radialer (http://cebik.com/content/a10/wire/ltv.html) så är radialer liggande på mark och eleverade 1 fot ganska likvärdiga, medan radialer nedgrävda en fot ger ca 0.5dB lägre gain.

Som sagt det är simulerade egenskaper (NEC-4), men det kan kanske ge en "hint".

/Arne
 
Jag tror inte att det har någon som helst betydelse om dom ligger på marksten eller inte. Om du höjer upp dom en bit eller lägger dom på altangolvet så springer folk bara och snubblar på dom.

73 Leif SM5KNV
 
Back
Top