Radialer

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag har i dagsläget en vertikal med en totallängd av 16.0 m med basen/matningspunkten 2 meter över mark. 11,7 meter upp sitter en 38 uH spole lindad med 6 mm kopparrör.
Ursprunget, som GLD hjälpte mig att räkna ut var 17,5 m totallängd med spolen 13,2 m upp från basen och matningspunkten befanns sig då i marknivå.
Jag tog bort 1,5 meter på bottenröret för att få upp radialerna från marken.

En SG230 sitter direkt under vertikalen.

Nu till funderingen runt radialerna!

Idag har jag 2 radialer a' 1/4 vl per band där alla 9 radiallängderna är buntade ihop.
Dessa 2 buntarna är lokaliserade 180 grader från varandra dock inte eleverade utan spända ca 2 meter över markytan

Läsande http://www.steppir.com/wp-content/uploads/2013/07/Radial-Systems-for-Verticals-Rev2.1.pdf om eleverade radialer så anges det att man skall sprida radialer, inte bunta ihop dom som jag gjort!

Kan det kanske vara enklare som beskrivs i artikeln att i mitt fall klippa till 25 - 30 st 40 meter långa trådar och försöka sprida ut dessa.
Dock blir det svårt att sprida ut dom runt om även problem med att dra alla rakt ut, vissa kan behöva vinklas efter 25 - 30 meter!

Prioriteten för vertikalen är för 160/80 meter men det är ju alltid trevligt om den är användbar även för de andra banden!

Kan jag få lite kött på benen vad som är lämpligt och att jag tar gärna emot förklaringar varför. Vill få mer kunskap till livs i ämnet!
 
Om man buntar ihop alla radialer av olika längd så kopplar hårt till varandra och kan ses som en gemensam ledare med avsmalnande ledararea.
Kom ihåg att eleverade radialer skall vara resonanta annars kan du lika gärna lägga dom på backen.
En Fan-dipol är ett exempel där en flertrådig antenn som bara fungerar bra när alla trådarna är väl separerade, det blir likadant med dina radialer.


nte eleverade utan spända ca 2 meter över markytan
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Om radialerna är spända 2m över mark då är dom ju eleverade, inte liggande på mark.
 
Felaktigt uttryck, jag menar att dom lutar inte ner utan går parallellt med backen!
 
Hej!

Vad jag kan påminna mig om är regeln : "Bättre med flera korta radialer än få långa". Jag har alltid haft mina verikaler med matningspunkten i marknivå och den regeln har funkat bra för mig. Försök att sprida dem jämt under matningspunkten eftersom de precis som GLD skriver kan koppla till varandra.

73´s es gl de Sm2vki
 
Likväl sägs det att redan vid 2 avstämda radialer når man 90% effektivitet, liggande på marken krävs många för att komma upp i samma effektivitet och ju fler ju längre skall dom väl vara eller har jag fattat detta fel!
Antennen fungerar väldigt bra trots att jag haft radialerna buntade, men det är nog lämpligt att inrikta sig på ett par band, ex 160/80 m och testa sig fram så får resten av banden bli var dom blir.
 
Eleverade resonanta radialer är effektivare. Sitter dom på 2m så skulle jag använda dom isf dito liggande på mark.
Kör med dom långa radialerna men sprid gärna ut dom för att minska kopplingen mellan dom.
Häng sedan på flera kortare för respektive band och kolla vad som händer med impedansen (kräver en analysator av nå't slag)
Syns dom "nya" radialerna vid en impedanskoll så finns dom ju där och gör sitt jobb.
Resonanta radialer på 2m höjd är lite lurigt, det är ju fortfarande ganska lågt. Bengt EQL kollade först upp resonansen på radialerna genom att köra dom som en lågt sittande dipol.
Ganska smart anser jag eftersom höjden starkt påverkar resonansfrekvensen.
 
Back
Top