Radialer

JOL

Active Member
Bor i radhus med pyttetomt och försöker att få till det med olika antenner. Största problemet är ju såklart lägre frekvenser. Jag har några olika antenner;

Diamond WD330S, bara 10 meter lång men det är vad som ryms. Bredbandig och terminerad med motstånd som eldar 30% ab strålad effekt till kråkorna.

COBWEB som funkar fint ned till 20 meter.

Sandpiper MV10 som jag inte blir riktigt klok på. Står i backen och är jordad med ett (jo, jag vet kopparspjut och gud vet vad är bättre) maströr som är nedslaget 1,2m i lerjord. Får ner SWR strax vid 2 på de flesta band som det ser ut nu.

Jag kan inte ha vertikalen mitt i trädgården, så den står vid sidan på kanten till en granne och där förblir den. Så nästa steg blir att använda radialer.

Sökte på nätet och fann att somliga lägger radialerna direkt på backen och en del antenntillverkare rekommenderar att man gräver ned dem cirka 10 cm. Radialerna ska fördelas runt själva masten 360 grader och om man har ont om yta kan de läggas i Z-liknande mönster (ej korsvis) runt om och åtminstone 2 radialer per band.

Kan man kompromissa och lägga dessa i 180 grader och hur påverkar detta stålningsmönstret?

Mvh Jann
 
Kan du ha 2st 1/4 vågs radialer / band en bit upp i luften så får du bättre prestanda.
Radialer på mark eller nergrävda ger ungefär samma resultat och dessa radialer kan i ditt fall vara många korta utspridda så gott det går.
Prova att lägga ut flera på marken och gör ett prov.
VSWR 2:1 är nog ganska bra för denna antenn. Många rapporterar VSWR upp till 4:1.
 
Hej!
Brukar komma dragandes med dessa två länkar när sådana här frågor ställs:

Den första kommer från Steppir, och är enligt min uppfattning en god sammanställning av vad man kan behöva veta om radialer.
Bekräftar bland annat vad GLD säger ovan om två eleverade radialer.
Den andra länkar till en gammal tidningsartikel som handlar om hur det fungerar med jordplan som utgörs av metallnät.
Man kan alltså skaffa sig någon rulle kycklingnät och rulla ut i trädgården, det fungerar det också.

Det vanliga rådet man brukar få är: Gräv ner så många radialer du har ork, plats och råd till, och var sedan nöjd och glad!
Och kom ihåg: Om du lägger radialerna på backen (alltså icke resonanta) är det bättre med många korta än med några få långa!
Vad gäller symmetrin, så visst påverkar den strålningsdiagrammet, men rådet här brukar bli att man skall bortse från detta, och vara glad ändå!

Kommen så här långt kunde jag inte låta bli att spionera lite på dig med hjälp av Google Maps, och då slog det mig att du kanske skulle kunna använda dig av den lösning jag själv använder, nämligen en OCF-dipol för 40 meter och högre, som är kompletterad med en spole och en extra trådstump på det korta benet, och som medför att antennen även kan användas på 80-meterbandet.

Skulle det vara så att 60- och 30-metersbanden är intressanta är det bara att göra en nedskalad variant för detta.

Om det är möjligt att få upp en koaxialkabel till ventilationstrumman på taket skulle du kunna placera matningspunkten där.
Kollar man med hjälp av den där längdskalan, som ibland dyker upp på skämen, så verkar det som om du har bortåt 11 meter till förrådet, och kanske 15 meter till staketet på andra sidan huset. Detta bör räcka, eftersom måtten på en sådan här antenn blir knappt 14 meter på långa benet, och 10 - 11 meter på korta benet, inklusive spole och extra trådstump.

Länk till en beskrivning av den här typen av antenn: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/FD4/fd4eng.htm
Leta efter "FD3(+80)" en bit ner på sidan.

Bistår gärna med mera information om du skulle vara intresserad.

Vad tyx?/Jan
 
Provat som hastigast att slänga ut två radialer om 10 meter för att prova. Dessa ligger åt nord eftersom antennen sitter på baksidan och mot min södra granne. Noterade att jag fick lite fler kontakter åt norr än tidigare. Hönsnät osv går bort eftersom jag måste gräva ner radialerna ett par centimeter till sommaren. Det får bli någon kombination av jordspett och randomradialer i marken till våren. Antar att man kan kombinera dessa.

Visst har jag tänkt att dra en trådantenn över taket och fästa respektive ändar på framsidan och baksidan men just nu är det bara en tanke eftersom det blir att klättra på stege från grannens gavel för att komma upp på taket då vi inte har någon taklucka. Ligger som framtidsplan att sätta en lucka, samt en mindre mast. Diamondantennen sitter mellan husväggen och en glasfibermast (VKC,s NATO-glasfiberrör). Stagad bara åt mitt håll så att den inte drar i backen och vidare in i grannens inglasade uterum.

FD4 +80 passar ganska exakt även om den inte blir helt rak utan får slutta litet så den är faktiskt ett mycket bra förslag.

Tack för tipsen! / Jann
 
Om du har tålamod behöver du inte gräva ner radialerna. Du lägger dom bara på gräsmattan och fäster dom med sådana pinnar som man använder för kanttråden till robotgräsklippare. Efter ett tag har radialerna försvunnit ner i gräset.

Nackdelen med FD3(+80) är att den är smalbandig på 80-metersbandet. Med hjälp av den interna tunern i min Yaesu FT-450 klarar den drygt halva bandet. Det har jag löst med en stump i ändan på korta benet, en halv meter lång. Viker jag den bakåt längs antenntråden funkar antennen på övre delen av bandet. Låter jag den dingla rakt ner eller hänger upp den på linan som är ansluten i ändan av antennen funkar den på nedre delen av bandet.
Antennen är även känslig för regn och snöbeläggning, men sådant är du väl redan van vid eftersom du har en cobweb?
 
Just ja, det hade jag glömt bort med märlor för att trycka ner. Har också en FT450 som jag är mycket nöjd med. Cobben sitter inte uppe just nu, plockade ned den tillfälligt för att lättare få upp trådantennen, men den ska strax upp igen. Jag har inte haft några som helst problem med cobben. En del snö kan tynga ned den litet, men med spöna jag har är rätt grova ändå. Suttit uppe sedan hösten 2016, plockade ned den tillfälligt för nån dryg månad sedan, men den är snart uppe igen.
 
Det jag menade med ”känslig för regn och snöbeläggning” var att resonansfrekvens ändras (sjunker) när antennen blir belagd. Cobwebben är ju känd för det, och min numera sönderblåsta d:eek: uppförde sig så.
För FD3(+80) gäller detta endas 80-metersbandet. I övrigt är den ju en fullstor antenn, en halv våglängd lång, eller mera på de högre frekvenserna.
 
  • Like
Reaktioner: JOL
Om jag utgår från de som har betydligt mer erfarenhet av radialer på marken
Tydligen så är MINST 90 grader ganska nödvändigt och då blir den ganska direktiv , kan man lägga 180 grader så fortfarande en aning direktiv , men tydligen ganska liten skillnad mot 360 , de kanske är oerhört mycket lättare att nå vettig längd så kanske de är bättre att sikta på 180 grader och sätta den vid tomtgränsen.
 
Sandpipern gör sig i alla fall, oavsett antal radialer och längder på dessa, sig förtjänt av att stå i backen snarare än i en papptub på vinden. Det har blivit några kontakter som tidigare inte var möjliga. Får se hur många plus det blir i jorden så att man kan driva ner dessa plastmärlor i backen nu när det ska regna i veckan.
 
Rätt så! Antenner skall byggas i snöblask! All tillgänglig erfarenhet visar detta!
 
Med risk för att hamna i blåsväder har jag en undran.

Vad händer med en vertikal antenn för kortvåg om man tänker lite utanför de vanliga banorna när det gäller jordplan?

Tänk om man där strömmen är som störst skulle elevera jordplanen bara lite grand.

Säg att man fäster jordlinorna på fästet/maströret som bär vertikalen 0,45 meter över marken och låter dom nå marken 0,5 meter ut från fästet?
Från denna punkt skulle de kunna fortsätta till resonant eller oavstämd längd ovanpå marken eller vara nedgrävda en liten bit under gräsmattan.

Om vi tänker oss likheten med en 1/4 GP av standardmodell "fyra ledsna och en rak" så råkar en lämplig vinkel för jordplanen ligga i närheten av 42 grader för en matning med 50 ohm koaxialkabel.

Borde inte detta om utfört med till exempel 8 st jordplan förbättra situationen märkbart?

Vem testar eller simulerar det hela?

73 de SM7NTJ Lorentz
 
SM7NTJ
Hittar genast ett praktiskt "problem" eller rättare sagt "fråga".
Nackdelen som jag ser med detta är de kan ge ett utslag vid barmark, och ett helt annat vid snö :)

MVH
SA7PGB
 
Det krävs NEC4 för att simulera radialer på eller i marken.
Dom vanliga gratis eller billiga simulatorerna använder NEC2.
Usch då.
Då får jag titta hur mycket vildsvinen har bökat upp bortåt masten innan jag börjar fundera på praktiska prov.
Häromdagen, innan det kom mer snö, hade de bökat upp vattenröret för sommarvatten till trädgårdslandet:mad:
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Ja, om man kunde kanalisera och styra vildsvinens energi, så kunde man nog tjäna pengar. Och sedan äter man upp dem.
 
Back
Top