Radialer

sa6aqp

Well-Known Member
Ska fortsätta mitt projekt med radialer idag är det tänkt.

Men kommer inte ihåg hur jag ska räkna ut det.
Har för mig att det var typ 300/28,5/4*0,96 för att få ett värde för 10 meter.
Kommer jag ihåg fel?

73 de Christer (SA6AQP)
 
Ska fortsätta mitt projekt med radialer idag är det tänkt.

Men kommer inte ihåg hur jag ska räkna ut det.
Har för mig att det var typ 300/28,5/4*0,96 för att få ett värde för 10 meter.
Kommer jag ihåg fel?

73 de Christer (SA6AQP)

Det är rätt då man räknar ut radiatorlängden för kvartsvågsantenn.
Har för mig att radialer ska vara aningen längre, så kanske du ska slopa
den sista multipliceringen. Tror inte det är så petnoga ändå.
Vi ser om det blir "protester":p
73!
/Ingvar
 
Last edited:
Jag vet inte alls. Ska iallafall sätta upp för en GPM-1500 multibands antenn.
Om det sen gör nytta eller inte. Ja det får tiden utvisa.
Men nog vore det kul om man fick ordning på höga delen av 80 meters bandet.
 
Jag vet inte alls. Ska iallafall sätta upp för en GPM-1500 multibands antenn.
Om det sen gör nytta eller inte. Ja det får tiden utvisa.
Men nog vore det kul om man fick ordning på höga delen av 80 meters bandet.
Radialer gör alltid nytta. Från 0 till 4 st. (per band) märks det störst skillnad, sedan avtar effekten påstår de som studerat ämnet.
På tal om vertikal på 80 så är dessa bättre på DX än skaninavisk trafik, men det har du säkert hört innan.
/Ingvar
 
Jo prexis. Vet inte vad som är bäst egentligen. Bor ju i lägenhet så är lite begränsad känns det som.
Kasta upp 2 radialer till på lite drygt 10 meter idag. Antingen inbildning, bra konds eller så har det gjort nytta. För första gången sen september förra året hör jag Japan på 40 meter. Ska fortsätta exprimentera fram och tillbaka här. Men det stora projektet nu är att få det till att bli rätt med rotorn på 2 meters beamen med.

/Christer
 
Det här med jordplan till en vertikal kan nog diskuteras mycket.
Många saker är nog okända.

Några av mina erafrenheter och frågetecken är att:

1. En kvartsvågspinne på ett biltak är väl att betrakta som en vertikal GP, men den står på ett jordplan som är mycket större än en kvartsvåg i radie. (vi talar om 145 MHz nu och där kvartvågen är c:a 50 cm).
Så då kan man tänka sig att jordplanets storlek är inte så vikitgt.

2. En annan erfaring är när jag byggde en vertikal för 3800 kHz, nsätan 20 meter rör, och till att börja med 2 st jordplanstrådar på c:a 20 meter och 2 meter över marken, man hörde bra DX och det funkade.
Med 4 st jordplanstrådar, hörde jag verkligen skillnad, så klart är att jordplanet är viktgt, och givetvis blir skillanderna störst i början, dvs från en till fyra trådar. När man börjar bygga 100 jordplan a 20 meter skulle jag tro att det knappast hörs skillnad, möjligen om man ökar från 50 till 100.

3. Varför heter jordplanen radialer på en GP, och jordplan på en bilantenn ?

4. Att med spolar förkorta jordplanstrådarna verkar vara helt ok, men ändå är det viktigt att det finns flera.
Att få upp 10 eller 20 meter vertikalt på ett hustak är möjlgt, men att få dit 4 eller fler jordplanstrådar på 20 meter är svårt, varför inte göra förkortade jordplanstrådar då med spolar? Därmed kunde en DX antenn för 3800 eller 7000 kHz var möjlig på ett tak.

5. Skulle man inte kunna kalla en GP med en eller två jordplan för en vertikal dipol med nedere benet vinklat?

6. Att använda markens jordskikt som jordplan ger stora förluster då jord inte leder HF så bra. Därför är det bättre med bara några meter upp och ett trådjordplan.

Några synpunkter och frågetecken att gå vidare med.


de
Roy,SM4FPD
 
Hej Christer!

Roy ställde frågan vad det är för skillnad på radialer och jordplan. Well, radialer är oftast avstämda eller klippta för ett visst band (eller nära). Jordplan är mer random (man tager vad man haver) - vilket kan vara minst lika bra.

Någon nämnde att vertikalt på 80m är mer för DX, så bra eller hur. Det går utmärkt att jaga DX på 80m mellan skymning och gryning men så fort det är ljust så blir det ett lokalband. De med dipol på 80m brukar köra runt sitt landskap och grannlandskapen mest, du med vertikal kommer att märka att det går också, men inte alls lika bra som för dipolkillarna. Däremot kanske du kommer höra SM3 och SM2, OZ, DL, LA och OH betydlige bättre. Så är iallafall min erfarenhet. Nu är ju din antenn i kortaste laget för att köra sådär jättemycket DX på 80m men passa på i gråzonen (skymning/gryning) du kan bli väldigt förvånad.

Du bor ju i lägenhet med ett tak av asfaltsmatta ca13-14m upp i luften. Du har en bra bit ifrån jordjorden vid din antennmatning varpå din beräkning av radialer stämmer bra.
Man brukar säga om de "radialer" som ligger på backen att man ska göra dem 10% längre. Jag tror däremot att du skall hålla dig till ¼-vågsberäkningen x 0,96.

Att du nu hört jappar kan delvis bero på att du fick bättre jord för 40m men också så tycker jag att 40m har börjat att värma upp sista veckan. Det är väl förmodligen så att Ionosfären börjar göra sig redo för CQWW - jag hoppas det iallafall *s*

73 de Magnus
 
Att du nu hört jappar kan delvis bero på att du fick bättre jord för 40m men också så tycker jag att 40m har börjat att värma upp sista veckan. Det är väl förmodligen så att Ionosfären börjar göra sig redo för CQWW - jag hoppas det iallafall

Ibland verkar det gå att höra "jappar" på litet vad som helst på 40 m. För sådär 14 dar se'n hörde jag en stark japan på CW - med en inomhus ramantenn av simplaste modell, inkopplad till en (av bl a Roy) erkänt skruttig Trio JR-599 utan CW-filter. Alltihop i närheten av min dator med flat skärm, anslutna till samma vägguttag via en skarvdosa med glimlampa i strömbrytaren. Tala om att göra det svårt för sig, men japanen hördes utmärkt och det var märkbar pileup nere i mellaneuropa.

73

/ Göstha
 
Inte för att det handlar om radialer men bara en fråga som en som har allt, inklusive flatskärm inkopplad på grenuttag - har du problem från den? Tappade massor i brus o störningar igenom att gå från djupskärm till flatskärm.

Nä, det måste vara Ionosfären som laddar inför helgens CQWW.

73 de Magnus
 
Inte för att det handlar om radialer men bara en fråga som en som har allt, inklusive flatskärm inkopplad på grenuttag - har du problem från den? Tappade massor i brus o störningar igenom att gå från djupskärm till flatskärm.
Jo, bildskärmen stör alldeles gräsligt. Det är störningar som upprepas med jämna frekvensmellanrum, var 50:e kHz eller något i den stilen. När jag stänger av skärmen försvinner åtminstone dom störningarna, men det finns andra; bl a en brusmatta inom begränsade frekvensområden. Den kommer och går med oregelbundna tidsmellanrum.

Jag tänker rensa bort en potentiell störkälla i taget och notera resultatet. Slutligen skall jag sätta upp en utomhus longwire och ansluta den via en RF systems Magnetic Longwire Balun®. Rapporten kommer här på Ham.se.

För att återgå till ämnet, så har jag i mina samlingar en kopia av en artikel, troligen ur QST, från 70-talet om hur man genom att göra vertikalantennen längre än en ¼-våg (och anpassa den med ett LC-nät) får betydligt lägre markdämpning trots ett begränsat antal radialer. Det rörde sig om en trapförsedd flerbands-GP, vill jag minnas, och ber att få återkomma med närmare uppgifter.

73 / Göstha
 
Back
Top