Radio för nybörjare som bara vill lyssna. Most bang for the buck?

Jag vill lyssna på radio.
Jag vill lyssna på folk som snackar med varandra på diverse amatörband, flyg och marintrafiks radio och allt annat i luften.
Och så vill jag gärna ratta in radio från andra länder på andra sidan jorden.
Jag vill lyssna på piratradio och så många svenska vanliga sändningar det går.
Jag vill höra morsekod och så vill jag koppla upp radion mot datorn och ta emot data som skickas i digitalt format.

Spelar ingen roll om det är något handhållet litet eller en fet pjäs som tar upp halva skrivbordet.
Måste jag skaffa antenner uppe på taket eller kan man klara sig med något hemmabyggt eller något litet man kan ha inomhus vid fönstret?

Helst av allt vill jag mata in radiosignalerna till datorn och helst styra där vad jag lyssnar på för frekvenser, data om signal och möjlighet att spela in osv, finns det programvara och utrustning för det?

Jag vet att jag ber om mycket, kan naturligtvis nöja mig med en bråkdel av allt.
Det jag undrar är egentligen vad som ger mest för pengarna för att komma in i hobbyn.
Kan man komma någon vart på en femhundring?
Eller måste man öppna börsen och lägga ut en 2-3 tusen på en gång?¨

Jag behöver inte sända någonting nu i början jag vill bara lyssna.

Allt jag har idag är en billig Degen DE13 "world band receiver" med en klassisk köksradio antenn.
FM 87-108 MHz
MW 520-1710 MHz
SW1 5.8-10 MHz
SW2 11.6-18.2 MHz

Vill gärna ha något bättre, får in en hel del på den men tror antennen är för dålig och så är det lite petigt att ratta in frekvenserna på den, den hoppar gärna för långt på minsta rörelsen och man får ratta fram och tillbaks flera gånger.
 
Lite kommentarer:
En RTL-dongel är ett bra alternativ att börja med. De flesta RTL-donglar tar tyvärr emot från som lägst 24 MHz och missar alltså hela kortvågsbandet. Leta efter en som även tar emot lägre frekvenser om du vill höra sändningar från "andra sidan jorden" och det mesta av amatörradiotrafik och morse. Det kan vara bra att börja med något och sedan skaffa fler olika mottagare för de olika områden du är intresserad av. En apparat är inte bäst på allt.

Att ta emot flyg och fartygstrafik mm är inget problem, men om inte radiovågorna når fram så spelar det ingen roll hur dyr radio du har. Är du för långt bort så hör du inget.

Svensk piratradio finns det inte mycket av kan jag säga så du inte blir besviken.

Tänk på att en "vanlig" radio med kortvåg oftast inte har SSB-inställning. SSB behövs för att höra radioamatörer och annan nyttotrafik prata på kortvåg. Även för att höra morse om det inte även finns ett sk CW-läge.

Har du sett den här? : http://websdr.ewi.utwente.nl:8901 Som att ha sin egen RTL-dongel men med bättre mottagning.
 
Last edited:
RTL-SDR är helt klart ett bra alternativ. Själv är jag svag för Tecsun PL (finns massa olika, har själv 365 och 660 - båda med SSB) som klarar av det mesta och är lätta att ta med ut på tur. En krokodilklämma och en radio så kan man höra det mesta (= Koppla till datorn för digitala moder går bra med vilken 3.5mm som helst till mic-in/ljudkort från i princip vilken radio som helst som kan ta emot dem tydligt.

Vad gällande antenner klarar man sig långt på ganska små enkla saker - testa element, gardinstång osv. Problemet inomhus brukar vara störningar, men det kan man klara ut det med (= Som lyssnare är SWR inte ett problem så man kan lyssna genom det mesta - i värsta fall får man jorda.
 
Och här (sidan 4) finns en beskrivning av hur man kan göra för att utöka frekvensområdet nedåt i kortvågsområdet: https://www.ssa.se/download/qtc/2014/QTC-2014-06.pdf
Notera att RTL-SDR V3 redan har det inbyggt! Bara att aktivera direkt sampling och koppla in antenn. RTL2832 samplar med 28,8 MHz, så Nyqvist-frekvensen är 14,4 MHz. Eftersom det i RTL-SDR V3 inte finns filter annat än för att ta bort VHF så behövs filter för att få rimliga prestanda och undvika spegelfrekvenser runt Nyqvist-frekvensen.
/Jan
 
Back
Top