Jag minns för en tid sedan vid konflikterna i Bosnien,, och däromkring, kan inte så mycket om vad som hände egentligen. Men krig och elände var det, liksom etnisk rensning. Kanske på 90 talet?
Men många radioamatörer var engagerae med radiokommunikation med likasinnade där, på så vis kom information ut från konflikten.
Det må ju ha varit före Internet, eller åtminstone före möjligheten till sattelit-internet, och med all möjligheter för mydnigheter att stäng telefon för att förhindra informationsutbyte.
Möjligen fick man egna kortvågsfrekvenser för ändamålet, men där är jag inte säker.
Minns mest hur radioamatörer överförde massor av information den vägen.
Jag tänker på hur radioamatörer kan preppa sig, dvs de som oftast sker i vårt land, då radioamatörer, försöker se till att ha möjlighet till radio, även vid strömavbrott, och andra problem. det kan handla om en batteibank, solcell, portabelt elverk, möjlighet att kör amatörradio från bilen.
Dvs preppningen kommer efter att man blivit radioamatör, och som en följd av ökad krisrisk.
Inte tvärs om som man lever på i den andra tråden, och liknar USA med, och ser ner på.
Att preppa sig som "vanlig" tekniskt intresserad radioamatör den här vägen, dvs med batteribank, elverk, bör ju istället för att nedvärderas ses som en teknisk utveckling av radioamatören, man lär sig saker helt enkelt.
Kanske är det ordet i sig som leder till nedvärdering, preppa, borde heta att man bygger för att kunna utöva hobbyn i alla väder, förbereda sig.
Teknikintresset hos en radioamatör borde ju kunna omfatta även teknik för att hålla elförsörjning regulatorer, instrument etc. och inte bara elektronrör, radiohistoria och antennteori.
En lågeffekt amatörradiostation helt "off grid" (oberoende av elnätet) med 24 h passning exvis. Då kommer ju Morse in, och att lära sig telegrafi.
Att preppa sig med mat och möjligheter till betalning är ju ren allmänbildning och det bör ju även en radioamatör se till att göra.
Men att tro att man blir samhällsnyttig är kanske lite väl optimistiskt, bör inte direkt vara ett mål för amatörradio.
Så för att vara beredd att fortsatt kunna lyssna på radio, och kommunicera som radioamatör, kan det vara en utmaning att se till att ha grejer.
Strömförsörjning om någon stänger av kraftverken, mat, pengar, batteribank, radiostation som går att köra på 12 V. Rörgrejer göre sig inte besvär här.
SM4FPD