Radio minnen. Berätta era radio historier!

Vad har ni för radio minnen som ni aldrig glömmer?
Berätta gärna flera stycken!
Vilka kontakter, DXningar och signaler kommer ni ihåg från er hobby?
Vad har ni hört och sänt genom åren? :)
Ni kan också berätta om minnen med människor, klubbar, utrustning osv, allt relaterat till hobbyn!

Jag vet att TS vanligtvis börjar, men jag har just börjat med hobbyn så jag har inga nämnvärda minnen ännu. Jag har fått in lite utländsk asiatisk radio på kortvåg och så hörde jag lite morse vilket jag tyckte var väldigt häftigt!
 
Mitt första minne av radio kom ur vår möbel som vi hade i vardagsrummet, en med vacker skala och öga som kunde indikera signalstyrka. Det blev helt magiskt och att ljud kunde komma ur något som inte var en människa. När man är liten och ung nog att inte förstå så blir det abstrakt, men med tiden så blev det förklarligare och det tog jag till mig. Just detta att något som sänds från ett ställe omedelbart blir tillgängligt i den, vår radio, samtidigt från en annan del av Sverige eller Europa beroende på vilken "radiostation" man lyssnade till. Det här var ju publicservice radio som man lyssnade till. - När jag som ungdom hade båtradio på 27Mhz kom jag vid tillfälle i kontakt med en Norrman ifrån Norge som hade "Bölgeradio" och fick en trevlig kontakt, allt detta på grund av reflektioner i luften, sk konditioner. - Det som fångade mig i radiohobbyn blev just det omedelbara i att trycka in en knapp och prata så hördes man någon annanstans i världen. Jag kan fördjupa mig ytterligare, men Europas radiostationer och hela världens för den del var för sin tid möjlighet till information - underhållning likt det internet ger idag - fast med mindre "skit" eller "spam" om man vill uttrycka sig så.. - Amatörradio blev ett senare kapitel i livet och då var jag redan 16-år, idag är jag 65-år men lite kul har det blivit över alla mina år, glädjen kan ingen ta ifrån en, inte ens sorgen över det man missat.. - Har du intresse för amatörradio så gör det till vad du gillar, fördjupa dig i historiken då hobbyn är mer än 100-år gammal. Internet är fullt med information därom.. * PS: En kvinna vars man var telegrafist fick frågan av sina väninnor i syjuntan om när hon hade sex med sin man senast och hon svarade - Vi gjorde det i "morse"..

- Välkommen till en alldeles fantastisk hobby!

/Sven.
 
Det här med minnen kan vara väldigt ambivalent med tanke på den åldrande generationen och vad man minns eller vill minnas. Sanningen och historien kan ingen ta ifrån oss. Det är därför viktigt att enskilda kan återge händelser i dåtid likväl nutid och personliga upplevelser av radiominnen. Summan av berättelser kan ge en exclusive upplevelse av personliga möten i etern och att dela med andra.. - World Wide Radio står och väntar - vi behöver dig, berätta..

/Sven.
 
Herr TS , "morse vilket jag tyckte var väldigt häftigt! "
- På vilket sätt tycker du att morse är häftigt? Förutom att det är ett primitivt, men i etern genomträngande "mode" och kan uppfattas med svaga signaler, under svåra omständigheter..??

/Sven.
 
Ikväll har jag lyssnat till NAC-TEST och på 2 meters-bandet och låga delen USB/CW mode.. Första tisdagen i månaden.

/Sven.
 
De starkaste minnena brukar man väl få som barn, så även om det inte var så märkvärdigt egentligen så var det en stor grej då. Jag var i 11-12-årsåldern och hade fått ett par Danita Junior FM, dvs ett par riktigt dåliga enkanaliga 27 MHz handapparater. :) Mitt första QSO med en av de lokala radioentusiasterna här i stan är ett starkt minne. Avståndet var inte ens en kilometer men bara det faktum att en vuxen människa, i andra änden av stadsdelen, kunde höra mig och dessutom svarade - det var coolt.

En liknande upplevelse var ett par år senare 1989, vi var på skolresa till Bornholm och fick kontakt med en dansk tonåring över 27 MHz som vi träffade och pratade med en stund (efter bästa förmåga, han var ju dansk!).

"Köra skip" som det kallades, var formellt inte tillåtet på 27 MHz men när man hade fått upp en ändmatad halvvågsantenn på taket kopplad till en 24-kanalers AM/FM-station var det svårt att motstå när brittiska stationer kom in med god signalstyrka under tidig sommar. Detta var runt -91 (högstadietiden) och man hade lärt sig tillräckligt mycket engelska för att kunna genomföra ett enkelt QSO.

Under slutet av 80- och början av 90-talet var jag extremt intresserad av TV-DX:ing. Första gången jag såg italiensk TV på låga VHF-bandet via sporadiskt E och brittisk TV på UHF via tropo är starka minnen.

Det dröjde ända till 2006 innan jag blev radioamatör. Ett minne från det året är när jag tog bilen och en magnetantenn till Hovs Hallar på Bjärehalvön (med fri sikt norrut över havet) och utan problem samtalade med några klubbkompisar över Falkenbergsrepeatern på två meter. Det var dessutom bra konds den dagen och några norrmän kördes också.

Ett minne av en annan typ är när jag i början av 90-talet blev medlem i SSA och började läsa tidningen QTC. Att man kan få in så många obegripliga fackuttryck på 50 sidor är för mig fortfarande en gåta. Q-förkortningar till förbannelse, tabeller utan förklaring, ord och begrepp som betyder något helt annat i vardagsspråket (signal och test t.ex.) Fiktivt exempel: "Trots QRP och QRM och dessutom dåliga condx körde jag både OZ och DL i senaste NAC. I slutet av testen ropade XYL och jag blev tvungen att avsluta i förtid." Och inte har det blivit så jättemycket bättre heller.

SA6APZ
 
Back
Top