Radio Nord

SDR...
Du är tokig, det måste väl vara elektronrör med i mottagarkedjan?
Kör med R390A + SE3 sync detektor = kanonbra ljud!
 
Hej!
Micke, det får falla inom förmildrande omständigheter...

När jag jobbade på Saab hade jag några mottagare på jobbet; R-390A, SP600 och BRT400.
Tyvärr i en miljö där störningar fanns i mängder, men ändå... :)
 
6065 hörs bra här på min NO TUBE WR-G33DDC mottagare. Max moduleringsfrekvens 3 kHz med skarpa filter i sändaren. Ingen bas heller så det låter väldigt beskuret men i övrigt god ljudkvalitet om än lite svagt modulerat. Sändning på AM men endast övre sidbandet. Signalstyrka -60...75 dBm långsam fading på en dipol 28 m över marken. Inga störningar alls. Har inte hört något på de andra kanalerna än. Kul att höra hur det lät på den tiden det begav sig...
 
6065. Hörbar men inte stark i Moskva ännu (1428 UTC). Antenn, 1/4-vågsvertikal för 40 med 2 eleverade radikaler.

QTH? Effekt? Antenn?

73 de RM2D, Mats
 
Saxat från deras hemsida:

Radio Nord Revival now testing on 1512 kHz
We are now testing from Kvarnberget, Vallentuna on MW 1512 kHz and tomorrow, Friday 22, we will start testing at 0800 UTC from Ringvalla, Sala on 3950 and 6065 kHz with 5 and 10 kW respectively. Also, tests are expected on 5770 kHz tomorrow. This is the one frequency that will be used from The Castle, as 6220 kHz has been deleted. 3915 kHz has been substituted by 3950 kHz.
 
Ok, nu har jag hört att det är sändaren i Sala jag hört.
Lustigt nog är det ungefär lika långt dit hemifrån som till Bonjours ankarplats. :)
Och mellanvågen från Vallentuna, det är inte så långt.
 
Last edited:
Nu 59+ i Moskva... Det tar sig... Samtidigt QSO med HS0ZEE och ett par JA på 40 meter CW, så skapliga conds både på långt och kort håll på 6-7 MHz. Solnedgång om en halv timme.

73 de Mats RM2D
 
6065kHz går in på 59,lite fading,lyssnar med TS-440S/AT och hemmasnickrad dipol!
 
Last edited:
Hej.

Radio Nord Revival går bra i DELSBO på 6065 kHz på min transistor-radio national Panasonic DR29 med spjutantenn
vet att den hörs norrut väldigt bra dessutom enl en del radiorelaterade nyhetsbrev.
Sändaren i Waxholm skall komma igång nu under kvällen.enligt insider info.
73 de DAN Sm3MTQ i Delsbo
 
3950 kHz S9 med lite fading bra och fylligt ljud.
6065 kHz S9+20 mer fading än på 3950 och ganska tunt ljud.
1512 kHz finns där i bruset men går ej att tyda.

Horisontell loop och IC-7200

Broddman Broddman Broddman :)
 
Back
Top