Radio på Jylland, några iakttagelser...

SA0BLI

Well-Known Member
Nyligen campat vid västerhavet på Jylland.

- På väg till Legoland passerade vi Skjern, och den ohyggliga trådparabolen från stats-tv:s tid. Det såg ut som den var i rimligt gott skick bortsett från någon tråd-del som hängde lite löst. Även det magnifika gaffelformade fackverket där parabolen är fäst såg ut att vara i hyggligt skick. Det verkar som man använt fackverksstolpen från en 220 el 400 kV överföring.
Jag undrar hur reaktionerna skulle bli här hemma i svedala om man satte upp något liknande!...

- En tur norröver från campingen i Norra Lyngvig, strax nord om Hvide Sand, förde oss till Lemvig och Bövlingsbjerg. Där har man integrerat en vindkraftpark med 3 Mw vindturbiner mitt inne i Dansk radios FM storstation med 5-6 ostagade högtorn. Där utsänder man FM samt diverse TX på andra frekvenser.
Intressant koncept med tanke på debatten om vindparkernas inverkan på försvars- och radio/SIGINT funktioner!


73 de Fredrik /sa0bli
 
Last edited:
Skjern måste ha haft norra Europas ambitiösaste kabel-tv-anläggning på sin tid. Det här var väl några år innan satellit-tv slog igenom och jag vill minnas att man tog in program från Tyskland, Sverige och Norge. Med ett avstånd på ca 25 mil till både Norge och Sverige lär tv-tittarna fått stå ut en del QSB. Hur stor kan antennvinsten ha varit?

Bild från Panoramio:
Panoramio - Photo explorer

Edit:
Skjern Bredbånd - FORENINGEN
Svensk tv var man tydligen inte intresserad av.
 
Last edited:
Back
Top