Radio "på riktigt": QRP, /P och skräpantenn

Ballz

Well-Known Member
Hello hams -

nyss hemkommen från en kort visit på Lomma Beach där kvällen tillbringats med trevligt sällskap, midsommarmat och en del 20m-radiolyssning/körning från folkabussen.

Förvånande hur bra man kan höra (och nå) med den simplaste av vertikaler (tack för tipset, SM5JAB!) och en liten byggsatsrigg (K1 - tack för fint bygge, SM0RVV)!

Några axplock från kvällen: R85NN, UA9KW, RA9LL, UA0BA, TK, JA1,2 , en trolig BY(!), PY4KB, PY8CO, W1AW bulletinsändning, VE1VAS, K1ON, KA1EFO, WA1NSD, WP4DQK/P, KX2P, HB9CCL, SM0BRF och många många fler.

Fick QRZ av rätt många, och QSO med ett 15-tal. Bästa körda DX med 5W blev nog WP4 (8000km). Ansträngde mej att köra de svagaste, och hittade minsann 5 eller 6 QRP-stationer som hörde lika bra som dom hördes.

Nu är jag ju nykomling på HF, men jag ser ju parallellerna med 50MHz. Condx som följer solen, multipla hopp a ca 2000km. Men: JA1/2 på kvällen/natten: borde det inte vara via long path? Små signaler, rätt fluttriga, men stabila, ungefär som de längsta F2-kontakterna på 6m. Hade det inte varit så många UA på bandet hade jag kanske kunnat köra nån JA, dom var bitvis 559..så: var det JA longpath jag hörde?

Nån som kan peka på en bra intro till hur 20m funkar, speciellt så här i starten av en cykel?

Och ja, det är definitvt "radio på riktigt" att höra men inte bli hörd - frustration extraordinaire :( ...men det är ju samtidigt drivkraften att bli en bättre operatör, och till att fila på antennerna :-)
 
Ett tips är att installera HAM CAP DX Atlas: Amateur Radio software på datorn. Då får man ett bra hum om vad som är möjligt. Sedan får man ta prognosen med en stor nypa salt. Dessutom klarar den inte av lite mer ovanliga utbredningsmoder som ofta förekommer, men programmet är ändå till stor hjälp.
Angående japanerna så säger HAM CAP att bästa signalerna på 20m vid midnatt kommer korta vägen. Samtidigt finns ett maximum för MUF på 20 MHz just vid midnatt för långa vägen. Så det går inte att svara på vilket det var. Ofta funkar båda vägarna.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Tack för tips! DXAtlas (o HamCap i viss mån)har jag kört med sedan 1999 eller så :-) - men det blir tji dator i bussen. Känns alltför enkelt att ha koll på DX via DXcluster och diverse programvaror, sen har jag ingen 230V i bussen heller. Batteritiden på min laptop är rätt kass också :-) så...näe. Fast: i ärlighetens namn hade jag GÄRNA haft en dator igår för att kunna koda av dom supersnabbaste som körde uppemot 250-300-takt. Men jag antar att dom inte hade hört mej ändå, och QRS vet dom inte vad det är :-)
 
Kul, det där med "strand-QRP" i Lomma!

Förra helgen tillbringade jag/vi en kväll/natt/morron där igen, med K1 och enkel metspövertikal, och 20m visade sej från en bra sida igen. Synd att jänkarna vägrade svara, dom körde FD-test och var bara intresserade av stater (eller multipliers). Ett märkligt fenomen: kring midnatt kunde jag höra massor av W-stationer, allt från östkusten till Arizona, och det lustiga var att alla liksom var lika starka. Knappt nån QSB, inga 599++ men heller ingen nere i gruset. Hörde säkert ett hundratal olika på nån timme, fördelat över nästan hela USA. Många QRZ fick jag, men inga QSO - alla körde test.

Lite godis på kvällskvisten: hörde (och försökte ropa på) 6W1SE, men i hans ända ville man bara köra JA...och efter nån timmes QRZ JA? lessnade jag. Synd - 6W hade suttit fint i loggen :-)

Övrigt hört/kört: JA4FKX starkast av många JA hörda, hela asiatiska UA, EA8, EA5/SM6KVE, ett par lokala SM7or, LU3MAM, 3A2MD, samt kvällens clou: CX5BW 559/599.

Hur som helst - äventyret fortsätter!
 
7/7: nytt QTH - Vitemölle havsbad. Vidöppet åt öster, och kanske skillnaden mot att häcka i Lomma (rakt västerut) gav mej min första JA-kontakt (8600km) med 5W och hemmasydd metspö-vertikal. RST 339 räcker gott åt mej :-) . Massor av UA4,5,6,9 hörda - inga nollor denna kväll, 8-10 bombstarka JA (som körde YT5AA men inget annat), ett par okörbara W. Hört i övrigt: CX, LU x2 och shortskip över hela EU, inkl PA och ON. 10m måste bara ha varit öppet, baserat på dom indikationerna.

Fun stuff!
 
2 radialer, dragna efter bussens tak-kant. Antennfoten strax över takplåtens höjd, på ett studioblixtstativ som binds fast i kofångaren. Radialerna och strålaren är alla 5,2m. Ingen balun, ingen bottenspole. Funkar hyggligt utan tuner, med tuner blir det riktigt bra. Verifierade 5W ut (nåja, in i antennfoten, då :-) ) och SWR 1:1,0--1,2
 
7/7: nytt QTH - Vitemölle havsbad. Vidöppet åt öster...

Fun stuff!

Kul att det är kul:) Du kanske vill gå vidare till "next level"? Gör en half-square, det är nästan lika enkelt, men den är inte rundstrålande utan lyssnar/sänder bättre framåt-bakåt än åt sidorna. Det upplevs som en fördubbling av sändareffekten i huvudriktningen medan sidorna dämpas 10-15 dB eller så. Med riktning mot JA slipper du en hel del väsen från EU.

Gör så här: Skaffa en mast till och gör en likadan vertikal som du redan har, dvs 5.2 meter lång. Använd inga radialer men koppla ihop vertikalernas toppar med en halv våglängd tråd, dvs 10.4 meter. Mata med koax i ena övre hörnet, dvs bryt tråden och koppla in skärmen till den vertikala delen och innerledaren till den horisontala, där är det nästan perfekt anpassning redan. I den bästa av världar ska koaxen gå horisontellt ut från hörnet men man gör vad man kan... Det är bra om den är nån meter ovanför mark och inte står direkt på den men riktningsverkan har man ändå.

Huvudriktningen är tvärs antennen och i dess längsriktning upplevs dämpning. Dvs sätter du den i nord-syd-riktning är strålningen maxad mot JA resp Karibien ungefär.

/Micke
PS Mer finns att läsa på SM5JAB
 
Jag har tillverkat och kört just den här antennen enl. Mickes beskrivning med stor framgång. Enda skillanden är att jag monterade den mellan två träd. Nu har material införskaffats för att göra en Half Square Beam. Det är kul med trådantenner som fungerar bra. Experimentera mera!
 
Back
Top