Radio på Rosetta och Philae

SM0GCU

Well-Known Member
Rymdsonden Rosetta och dess landare Philae, vad har de för radioutrustning?

- Jag har tittat lite på den europeiska rymdorganisationen ESAs hemsida, bl a
Rosetta #CometLanding webcast on Livestream
och det är mycket intressant.
Next Live: Media briefing on 13 November 2014 at 13:00 GMT / 14:00 CET.

Men jag skulle gärna vilja veta lite om den radiokommunikation som används, system/effekter etc.
Enligt ESA tar det 20 minuter för sondens radiosignaler att nå jorden, att jämföra med solens ljus som tar 8 minuter. Sonden och kometen är i praktiken på andra sidan solen i sin omloppsbana vid detta tillfälle.
https://www.flickr.com/photos/europeanspaceagency/15369747957/in/set-72157638315605535

Det skulle vara bra om några i forumet som vet mer om detta, kan berätta.
 
Jag tycker också detta är intressant men kan nog kanske inte hjälpa dig så mycket.
Kanske någon som är aktiv inom AMSAT-SM som kan berätta mera??


I varje fall, jag tror man kör på S-bandet 2-4 GHz samt någon del av X-bandet vars frekvenser är från 7 GHz och uppåt till 10 GHz (???). Detta är frekvensband som normalt används för sk "Deep Space Communication" av bl a NASA och säkerligen ESA.

På jorden finns ett nätverk med flera stora roterbara paraboler i Australien, Europa och USA för att hålla kontakten så länge det går under dygnets timmar. Jorden roterar ju som bekant så man använder den antenn som har den bästa kontakten. Hastigheten på förbindelsen är nog ungefär som ett vanligt gammaldags telefonmodem, tror det är runt 28 kBit/sek men med dopplereffekter involverade lär det nog reducera hastigheten en del.

Rosetta roterar runt 67P och har vad jag har läst endast två tillfällen och okänt antal timmar/minuter per dygn då Rosetta kan ha kontakt med Philae via radiolänk (förmodligen på en låg frekvens) då de kan "se" varandra (Line Of Sight).

Aktiviteter som genererar data ombord på Philae när de inte kommunicerar med varandra direkt kanske måste lagras en stund i något internminne innan Philae kan etablera en förbindelse med Rosetta och länka upp till Rosetta, som i sin tur eventuellt måste mellanlagrar data i internminnet och länkar data vidare mot Jorden.

Samma sak åt andra hållet, så det kan ta endera ett par kvartar eller timmar (pga mellanlagring och kontaktmöjligheter) innan ev kommandon från jorden når Philae.
 
Back
Top