Radio Swdden i graven?

SM4FPD

Well-Known Member
Det ryktas att Radio Sweden lägger av.
Någon som kan bekräfta om Sveriegs radio tänke sluta med Radio Sweden, eller om det gäller bara vissa sändningar från mellanvågen 1179 kHz och alla kortvågsändarna ?

Kanske blir det mer plats på kortvåg, sedan några år lade ju Norge av med utlandsändningarna. bl.a. 1314 kHz är ju tyst numera.
 
Journalisten 19 januari

Jag tolkar artikeln som att den svenskspråkiga redaktionen läggs ned, men att man kommer fortsätta sända annat på Radio Swedens frekvenser, exempelvis reguljära P1.

Vi ska nå utlandssvenskarna, men de kommer inte längre att få våra specialdesignade program som svenska redaktionen gjort. I stället kommer vi att sända, det är inte klart ännu, ekot eller andra svenska nyhetsprogram via kortvåg

73!
Jonas/SM5PHU
 
Det är just den artikeln som gör att det ställs frågor.
Artikeln är skriven så att den går att tolka olika. Det är därför jag vill veta rätt om saken.
Vissa tolkar det som att man stänger av sändarna andra som att de svenska sändningarna slutar.
 
Jag förstår inte hur man kan tolka artikeln som att man skulle stänga av sändarna.
Men om man väldigt gärna vill, kan man säkert hitta en alternativ tolkning till det mesta.

Ett enkelt sätt att få klarhet är kanske att skicka ett mejl direkt till Sveriges Radio och fråga. Adresser finns här.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Nämen du förstår det är ju så mycket mer spännande att spekulera. Sanningen tar kanske udden av kritiken ...

/ Göstha
 
Så här svarar man från radio Sweden på min fråga.
Avsikten med min fråga här var att få fram sanningen, att det finns flera rykten, olika artiklar och en massa spekulationer var skälet till att jag frågade, ibland finns folk som vet mycket här. Vissa artiklar som floreatrat är tvetydiga, kanske man skriver så för att man inte vet hela sanningen. Så jag är inte ute efter någon form av spänning. Utan så fort något är oklart blir det spekluationer och då är sanningen det som gör att vi kan veta istället för att tro.


Hej Roy,
Det är ett missförstånd att Sveriges Radios utlandssändningar ska läggas ned. Vi fortsätter att sända på kort- och mellanvåg, på svenska och på andra språk. Däremot kommer de särskilda program på svenska som hittills producerats av Radio Swedens svenska redaktion att upphöra senare i vår och ersättas av program ur Sveriges Radios övriga utbud av program på svenska.

med vänliga hälsningar,

Elle-Kari Höjeberg
 
Så här svarar man från radio Sweden på min fråga.
Avsikten med min fråga här var att få fram sanningen, att det finns flera rykten, olika artiklar och en massa spekulationer var skälet till att jag frågade, ibland finns folk som vet mycket här. Vissa artiklar som floreatrat är tvetydiga, kanske man skriver så för att man inte vet hela sanningen. Så jag är inte ute efter någon form av spänning. Utan så fort något är oklart blir det spekluationer och då är sanningen det som gör att vi kan veta istället för att tro.


Hej Roy,
Det är ett missförstånd att Sveriges Radios utlandssändningar ska läggas ned. Vi fortsätter att sända på kort- och mellanvåg, på svenska och på andra språk. Däremot kommer de särskilda program på svenska som hittills producerats av Radio Swedens svenska redaktion att upphöra senare i vår och ersättas av program ur Sveriges Radios övriga utbud av program på svenska.

med vänliga hälsningar,

Elle-Kari Höjeberg

Var det inte väldigt jobbigt att ta reda på fakta??? :eek:
:D:D:D:D:D
 
Kanske någon tycker det är konstigt att ta upp frågan om Radio Sweden här. Men många med mig har ett genuint intresse av radio, BC, kortvåg, DX:ing, mellanvåg, vågutbredning, radiospektrats användning etc. Något som har präglat många radioamatöer och derras intressen sedan unga år.
Därför menade jag att frågan har ett allmänt intresse bland många radioamatörer och kortvågslyssnare. Och jag räknande med att kanske någon vissste mer i frågan.

Att det inte är så att kortvågslyssning och rundradio, AM etc ges något större intresse bland dagens unga nya radioamatörer borde jag kanske insett och gjort inlägget tydligare. Eller är det tvärs om att de som inte vet, eller inte är intresserade kanske borde tänka på ett kunskapslyft, eller helt enklet läsa istället för att retas.
Själv nedvärderar jag inte de som har andra intressen än jag själv. Utan ser med stor respekt på vad andra åstadkommer och gör.

Till SA7ATO så vet jag inte om jag skall tacka för omtanken, och svara: tack att det var inte alls jobbigt, eller om jag skall ta det som en smocka rakt i fejset, om det är det sistnämnda så har du lyckats, dvs att göra mig skada och få mig ledsen.

Ang Radio Sweden så är detta kanske början till slutet, och att de har lyckats hålla på så länge med utlandsändingarna är ändå anmärkningsvärt. Det är därför jag tolkar vissa av de artiklar som skirivits som att det är slutet för utlands sändningarna.
 
Det är säkert bara en tidsfråga innan Radio Sweden verkligen upphör med sändningarna på mellan- och kortvåg. Men det tycks inte vara dags riktigt än, och kanske kan utvecklingen fördröjas en aning, om man som du mejlar till Sveriges Radio och visar sitt intresse.

Nyligen försökte jag hitta BBC på kortvåg, men insåg att de inte längre sänder till Västeuropa.

Frågan är om de frekvenser som frigörs blir användbara för amatörradio, eller om de kommer att ockuperas av störningar från switchade nätaggregat med mera.

För egen del lyssnar jag en hel del på internetradio, men det är så klart inte alls samma tjusning. Det skulle vara kul att prova på DRM, men jag vet inte om det finns några mottagare till rimligt pris. Och frågan är om inte DRM också kommer att dö sotdöden. Då står vi där med våra fina DRM-mottagare, hänvisade till att istället lyssna på trådradio (internet).

Vad gäller det allmäna tonläget i diskussionerna här, så är det inte alltid det bästa. Ibland råkar man säga något korkat. Det är svårt att göra sådant ogjort, och man får stå där och ta emot gliringar en stund. Ibland är det någon annan som säger något mindre intelligent, och då kan det vara frestande att ge igen. Det är ovanligt att någon erkänner att man varit fel ute. Hellre trasslar man in sig allt absurdare resonemang, för att försöka maskera sitt ursprungliga tillkortakommande.

Helt klart finns här olika grupperingar, som tycker hjärtligt illa om varandra, och tar varje chans till pajkastning. Av bara farten färgar nog detta av sig på den övriga debatten också.

Umgänget såväl på amatörradiobanden som här på forumet borde i första hand präglas av hänsyn till andra.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Frågan är om de frekvenser som frigörs blir användbara för amatörradio, eller om de kommer att ockuperas av störningar från switchade nätaggregat med mera.

Eller vänd på det, kommer störnivån att göra det omöjligt att lyssna på utlandsradio på kort- och mellanvåg? Fungerar det att plocka fram sin reseradio på hotellrummet i exempelvis Paris, London eller Lanzarote och höra Radio Sweden? Eller är allt man hör en massiv stördimma med brus, knaster och sprak?

SA6APZ
 
Visst är det något visst med att höra nyheter hemifrån på radio. Jag minns en gång när XYL och jag bilade runt i Nya Zeeland. När det var tid för nyheter från Radio Sweden stannade vi, gick ur bilen, hängde ut en liten tråd som antenn och lyssnade på nyheterna. Det var ju lite fusk för utsändningen var via en sändare på Madagaskar.
Annars har det mest blivit på hotellrum i Europa. För det mesta har det funkat, men ibland stör fläktinstallationen för mycket. Något jag retat mig på i alla år och som jag klagat på är att utsändningen på 1179 kHz fimpas precis före åttanyheterna. I närområdet befinner man sig i skipzonen för 49-metersbandet och FM-sändarna når inte fram.

73, Roland SM0BRF
 
Och vill man höra något riktigt smaklöst, lyssna på Family Radio, en amerikansk religiös station som verkar finnas överallt, ibland mkt stark och man kan fråga sig hur de kan ha så extremt hög effekt utan tanke på miljö. De har kortvågens nästan starkaste signaler, med en AM modulering som man dock kan avundas. Lyssna på 6240 kHz kvällar, (har inga tider) och hör den berusade pastorn som pratar mer och makalöst osmakligt än någon annan radioröst jag någonsin hört, låter som han är skitfull, i program som skall föreställa telefonkontakt med lyssnare, och fejkar telefonfrågor.

BBC saknar man, men sådan är utvecklingen.

Ett minne jag har är på den tid då Motala var igång på 191 kHz, vi var på semester och åkte mellan Kiruna och Narvik, FM bandet tystnade, det var nästan kusligt, men varför inte lyssna på långvåg, och si där dundrade Motala långvåg in på bilradion med five nine. Den är numera avstängd.

Det skall dock bli mycket spännande att följa utvecklingen av hur kortvåg, och mellanvåg kommer att användas i framtiden, om den blir soptunna för skräpeleketronik eller om alla BC stationer efterhand kommer att dö ut.
Fortfarande lär ändå kortvågsradio vara det största mediet i världen, vilket låter konstigt i dessa Internet tider, men vi har stora länder med merparten av jordens befolkning, där ännu bara korvåg är ett sätt att höra regeringens röst.

En stor förändring har vi ju bevittnat efter kalla kriget tiden, många hundra Mega Watt fösvann under en natt. Dvs störsändare.
De flesta utländska sändare som sänder på Svenska är tysta, Radio Moskva sänder väl lite svenska väl??
Radio Swedens utslandsändningar på alla dessa språk, är dom propaganda eller nödvändiga kan man spekuelra om.
 
Back
Top