Radioaktiv i utlandet

SM0UAN

Well-Known Member
Om man bortser från licensfrågan, vad är för övrigt att tänka på om man tar sin utrustning med till "utriket"? Det jag snappat upp är bland annat att man ska lägga till landets prefix till sin signal, men hur, rent praktiskt ska det se ut? Jag har ett QTH i Rīga, där jag insett att det lätt går att få upp en antenn och haka på sin Tx/Rx, men jag tycker det är svårt att hitta info om "procedurer", både i LV (det finns ju en motsvarighet där till SSA) och på andra ställen. Ett call är väl ett call, åtminstone på CW, men ska det vara YL/SM0UAN eller ska det se annorlunda ut? Några praktiska tips vore välkomna!

73 de SM0UAN
 
När jag körde radio från Danmark sökte jag tillstånd därifrån och fick all info på papper från OZ.
Men det var på 70-talet.
 
Kan vara värt att kolla upp tull / importavgifter med mera med. En del länder är griniga med det, kan vara surt att ge upp sin fina KX3 till någon nitisk tullare...
 
T/R 61-02 ger dig svar

2.3 When transmitting in the visited country the licence holder must use his national call sign preceded by the call sign prefix of the visited country as indicated in Annex 2 and Annex 4. The call sign prefix and the national call sign must be separated by the character “/” (telegraphy) or the word “stroke” (telephony).

Så YL/SM0UAN går bra att använda

/73 de SM7NTJ Lorentz
 
Den lettiska motsvarigheten till PTS kan nås med e-post för förfrågningar:
 
Litauen är ju med både i EU och CEPT så det ska inte vara några problem att köra med YL/ordinarie callsign.
Ibland finns en tidsgräns på tre månader.
Om du är i Riga ofta så kanske det kan vara kul att ha ett eget YL-callsign. Det finns under 500 registrerade radioamatörer i Litauen så ett tillskott kan ju vara välkommet.

Jag har själv ett QTH i EU och har rest mycket med radioutrustning utan problem. Ha med en kopia på ditt cert om någon skulle fråga i tullen eller i Security (Fast ingen har någonsin frågat mig).
Lycka till
SA0ZTT/F4VTU
 
Litauen är ju med både i EU och CEPT så det ska inte vara några problem att köra med YL/ordinarie callsign.
Ibland finns en tidsgräns på tre månader.
Om du är i Riga ofta så kanske det kan vara kul att ha ett eget YL-callsign. Det finns under 500 registrerade radioamatörer i Litauen så ett tillskott kan ju vara välkommet.

Jag har själv ett QTH i EU och har rest mycket med radioutrustning utan problem. Ha med en kopia på ditt cert om någon skulle fråga i tullen eller i Security (Fast ingen har någonsin frågat mig).
Lycka till
SA0ZTT/F4VTU
När jag stod i säkerhetskontrollen så var det inga problem med radioapparatur, det som det var problem med var olika sortes batterier :)
 
Nu ska vi reda ut det här...

Till att börja med ligger Riga i Lettland :) (Minnesregeln är "Rigoletto".) Men det visste i och för sig trådstartaren.

När det gäller regelverket, så är det T/R 61-01 som gäller vid tillfälliga besök utomlands.
Och det är enligt T/R 61-01 som man ska identifiera sig som YL/SM0UAN (eller vad man nu har för svensk anropssignal).

T/R 61-02 är ett annat regelverk (HAREC), som gäller om du permanent flyttar till ett annat CEPT-land.
I Lettlands fall om du stannar längre än tre månader, och då får du en "äkta" lettisk anropssignal.

Man ska inte ta för givet att det är fritt fram i alla europeiska länder.
Till exempel är det inte fritt för amatörturism i Andorra, och till ganska nyligen inte heller på Malta.

Man får helt enkelt kolla i T/R 61-01.

73,
Jonas SM5PHU
 
När det gäller regelverket, så är det T/R 61-01 som gäller vid tillfälliga besök utomlands.
Och det är enligt T/R 61-01 som man ska identifiera sig som YL/SM0UAN (eller vad man nu har för svensk anropssignal).
Usch så förtretligt:)

Naturligtvis är det T/R 61-01 som gäller.
Typiskt att jag lyckades förväxla dokumentsidan när jag skuttade tillbaka från inklistringen av citatet.

Här är en länk till T/R 61-01

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för alla kommentarer, bra tips, info och länkar. Och jag misstänkte att jag var i Lettland, eftersom folket här i Rīga talar lettiska... ;)

73!
 
Back
Top