Radioamatör/Sändaramatör

SM3CIQ

Well-Known Member
En kul (?) grej jag funderat över ibland. Finns det någon definitionsmässig skillnad mellan orden Radioamatör, resp. Sändaramatör?

Hur upplever Ni det? Ja, jag vet att det är petitesser, men:

Den första klubb jag blev medlem i hette ÖSA (1958) Östersunds Sändare Amatörer.
Den andra SSA Sveriges Sändare Amatörer .

Numera heter min lokala klubb JRA :eek:(Nä inte IRA) Jemtlands Radioamatörer.
-"- är jag även med i ESR,Exprimenterande Svenska Radioamatörer

Med tanke på detta fina forum kanske att en Radioamatör är en teknisk Amatör och Sändaramatör en i huvudsak operativ sådan.:confused: Men det ena utesluter ju inte detandra:D
Hälsningar Uffe -CIQ
 
En sändaramatör klarar bara att sända.
För att kalla sig radioamatör måste man även utbilda sig till mottagaramatör.
;)
// Åke
 
Radioamatörer kallades de som i förra seklets början byggde egna radiomottagare för rundradio. Men benämningen innefattade tydligen även de som intresserade sig för radiosändning såväl privat rundradio som amatörradio. Vad jag kunnat läsa mig till i gammal litteratur så är Radioamatör en bredare benämning än Sändaramatör.

När SSA bildades 1925 så valde man benämningen Sändaramatör för att skilja ut sig från den bredare benämningen Radioamatör som ju i mångt och mycket var "vanligt folk" som var allmänt intresserade av den nya flugan radio. SSA bildades av civilingenjörer och radiotekniker m fl och var nog lite fina i kanten vilket framgår när man läser de första årens QTC.

I tidningen Radioamatören (som vände sig till de allmänt radiointresserade) nr 1 1924 kan man läsa följande s k Anmälan;

"I och med rundradioverksamhetens upptagande även i Sverige och det
därmed uppblossande intresset för radiotekniken, speciellt dess praktiska
sida, har behovet av en svensk tidskriftslitteratur på området med ens
blivit kännbart.

Med kännedom om svenskarnas goda tekniska läggning är det icke
svårt att förutse, att en livlig verksamhet kommer att utvecklas inom
de vidaste kretsar för att inom Sverige effektivt utnyttja detta
bokstavligen talat blixtsnabba kommunikationsmedels alla möjligheter och
fördelar. Men än mer: man kan vänta sig, att det inom landet kommer
att uppväxa en stor skara amatörer, som vilja och kunna upptaga
samarbetet med all världens radioentusiaster för vidare utveckling av
tekniken.

Radio-Amatören, som härmed utsänder sitt första nummer, är avsedd
att bliva alla aktiva radioamatörers speciella organ. Radio-Amatören
avser att vara en handledning för nybörjare, en tidskrift i vilken de
erfarna och skickliga finna allt nytt av intresse och ett organ för utbyte
av erfarenheter amatörer emellan. Givetvis komma alla spörsmål, som
på ett eller annat sätt sammanhänga med radioverksamheten, att
upptagas till behandling, men det centrala i Radio-Amatörens program är
dock det tekniskt praktiska.

Utnyttjandet av radion fordrar en allmän ingående kännedom om
densamma, men ingen kännedom är så värdefull som den på personlig
erfarenhet grundade. Radio-Amatören vill göra denna erfarenhet så
lättåtkomlig som möjligt för de vidaste kretsar och vill sträva efter att
genom framläggande av alla värdefulla erfarenheter underlätta den
allmänna radiokulturens snabba framsteg. "
 
Last edited:
Som Bengt/EQL är inne på så är "radioamatör" en något mer allmänt hållen beskrivning av det ideellt radiointresserade klientelet.

Ordet "sändaramatör" är ganska specifikt för Sverige, och ska ha sitt ursprung i att man tidigt ville göra en distinktion mellan de som även hade Kungl. Maj:ts tillstånd att inneha radiosändare och sända med dem, och de som endast byggde mottagare och lyssnade.

Ett "sändartillstånd" var något ganska exklusivt vid den här tiden, och innehavarna av dessa ville nog markera skiljelinjen mellan kategorierna.

I mera modern tid skulle man kunna ha gjort distinktionen mellan "sändaramatörerna" som bara sände och bara i undantagsfall använde mottagarna. Kategorin kunde man förr ganska ofta hitta på 80m på söndagsförmiddagarna.
Den andra kategorin "radioamatörerna" som även lyssnar kanske finns förmodligen på andra amatörband, om den alls existerar längre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
I mera modern tid skulle man kunna ha gjort distinktionen mellan "sändaramatörerna" som bara sände och bara i undantagsfall använde mottagarna. Kategorin kunde man förr ganska ofta hitta på 80m på söndagsförmiddagarna.

Den andra kategorin "radioamatörerna" som även lyssnar kanske finns förmodligen på andra amatörband, om den alls existerar längre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Stämmer rätt bra på 80m fortfarande. Förutom att tidsspannet verkar utökat från söndagsförmiddagar, till förmiddagar alla veckans 7 dagar :D

/Johan
 
CIQ skrev; "Numera heter min lokala klubb JRA (Nä inte IRA) Jemtlands Radioamatörer. Numera är jag även med i ESR,Exprimenterande Svenska Radioamatörer."

När vi påbörjade planeringen inför bildandet av ESR för drygt 10 år sedan var en av de stora frågorna - sändaramatör eller radioamatör - uppe till diskussion. Någon tyckte si och andra så. Lennart SM7KHF (SK) gjorde en noggrann research som resulterade i att benämningen radioamatör passade bäst för den lite bredare inriktningen som föreningen då skulle representera. Bl a kretsade resonemangen kring att det ju var radiotekniken i sig som var kärnverksamheten och att det kanske då var av underordnad betydelse om utövaren var nybörjare, BCDX-are (rundradiolyssnare), certifierad radioamatör/sändaramatör eller helt enkelt bara var intresserad av det radiotekniska utan för den sakens skull ha ett utpräglat intresse för hobbyn amatörradio. Alla skulle känna sig välkomna tyckte vi och den synen ligger kvar än idag även om huvudfokus av förklarliga skäl ligger på det tekniska inom amatörradio.

Historisk sett så har de flesta av oss bakgrund som den ursprungliga sortens "radioamatör" förstått som så att vi redan i späd ålder började lyssna och mixtra med vanliga BC-radioapparater och via det tekniska intresset och nyfikenheten på vad som fanns innanför skalet fann vägen vidare till amatörradio som hobby med rätt att sända.
 
Omvärldens bild av sändaramatörerna:

"Ulfs pappa är sändaramatör. Och som dom flesta sändaramatörer är han en smula tokig" :)

Ur "Shejken i Stureby" av Ulf Stark
vars far var SM5FL, känd DX-jägare på 50- och 60-talen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag vill påstå att min bana började som just "sändareamatör" med betoning på amatör.

Året var 1977 och jag hade 6 år gammal fått en radiostyrd bil av farsgubben, Lars-Åke SM3DIJ (SK).
Radiostyrda bilar på den tiden av enklare snitt gick bara rakt fram, tills man på fjärrkontrollen
tryckte in en knapp viket fick bilen att svänga åt ett håll. Inget mer.
Av en slump märkte jag att bruset i den vanliga FM-radion försvann på en viss frekvens när
fjärrkontrollen aktiverades. Glad i hågen började jag experimentera med en gammal mikrofon
modell svart plast, tillhörande någon kassettbandspelare, som jag metodiskt kopplade in
mellan olika punkter. Till sist kom heureka-tillfället då min röst hördes ur högtalaren !

Lyckan var total och farsgubben blev nog lite imponerad, även om han inledningsvis var mindre
road över att jag fördärvat sändaren till den fina radiostyrda bilen :)

Vill påstå att det fortfarande är "på den vägen" Hi! :) :) :)
 
Tack alla, för intressanta svar. Det var kul med den historiska aspekten..
Ämnet är därmed uttömt och jag avslutar "tråden".
Ha en trevlig söndag!

73 / Uffe -CIQ
 
Schejken i Stureby betittades av hela familjen, och pojkarna och frugan tittade med jämna mellanrumm menande på varandra, och verkade dela ett tyst samförstånd.
Skulle tro att de äntligen fick (TV) beviset på något de länge misstänkt, att farsan är knäpp...!

73 Fredrik / sa0bli
 
Som Stureby-bo var det roligt att bevittna TV-inspelningarna av Ulf Starks böcker som förvandlade delar av stadsdelen till autentiskt 1950-tal med vänstertrafik och strategiskt utplacerade blanka bilar, motorcyklar samt mopeder från samma tid.
En av mina grannar som var född i huset som han bor i var både statist och rådgivare åt inspelningsteamet om Stureby i svunna tider.

SM5FL var tydligen en lokal "kändis", när man pratar med äldre invånare så är det många som minns honom.
Det har funnits ganska många radioamatörer i Stureby, SM5LL och SM5FL var sannolikt de mest namnkunniga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Rk å Stureby Radio
 
Last edited:
Helt OT, men känner du Karl-Arne till något om eventuella tidiga amatörer i Bandhagen där jag bor ?
Det är ju bara "ett stenkast" bort från Stureby.
 
På 50/60-talen bodde SM5-orna DQ och YY, AFC samt BVF i Bandhagen.
I mer modern tid fanns den kände 80-m långprataren (sändaramatören) SM0BVY (SK) i området.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top