Radiobrus

Jag söver bättre med en brusande am sändare men det finns väll inga sådana kvar på am bandet.
 
Lyssnade på Radio Nostalgica på Grundig Satteliten ifrån Holland när jag skulle sova men jag tror att dom har
Gått över att sända på internet mycket sjön 60 tals musik med jinglar etc ungefär men språket var på Holländska
 
Nyårshelgen brukar vara en aktiv tid för nostalgiska AM stationer, (läs Pirater).
Tycker man AM låter häftigt när de spelar nostalgisk musik så är det skönt att lyssna runt lite bland bruset.
Prova 1600 - 1700 kHz, (över mellanvågen), 3450 - 3500 kHz här körs musik med SSB ibland.
3905 kHz brukar vara en populär frekvens.
4000 - 4050 kHz kan man finna lite skrynklad bärvåg.
Huvudbandet för piratradio är 6200 - 6350 kHz.
11401 kHz RWI som jag nämt i andra trådar kanske är igång i helgen.
Förr var även bandet 7200 - 7500 kHz aktivt för nämnda radioaktivitet.

Googlar man "AM sändare", "AM transmitter" etc så finner vi många hembyggen av sändare för dessa band, vilket visar att det finns intresse och projekt.
Ja nästan som en form av illegal amatörradio.
Jo nog var väl den första amatörradion en form av rundradiosändning....

Nå lagligt eller inte, så kan det vara kul att lyssna lite, och periodvis kan man höra något "njutbart" med lagom brus och distorsion.
Saken är ett fenomen och det får vi väl acceptera, nåt annat kan vi inte göra.... förr hade ju en radioamatör en plikt att anmäla olagliga sändningar.

Grundig Sattelit var väl en tysk radio? SM0YDO. Mycket populär och den var väl rätt bra på sin tid. Många kortvågslyssnare drömde om den.

SM4FPD
 
YDO: Jag somnar också gott till en trevlig AM-station, så du är inte ensam.
Tyvärr är det lite ont om dem nu. Det är något mysigt med det "mjuka" ljudet.
 
Tack för rättstavningen av Satellit QRP. Det verkar inte finnas något rättsttavningsprogram som klarar detta.
Nu kan jag det i alla fall.

Ang AM, så har jag förundrats över att olika AM-stationer, rundradio kommersiella nu, har så väldigt olika modulation. Om man lyssnar över mellanvågen finns vi många vars vidband knappat syns på spektrat (på IC-756PROII) medan några få andra på mellanvåg vräker på för fullt, och ed 10 kHz total bandbredd, till synes väldigt väl reglerad bandbredd. Även på exvis 6 MHz bandet (5800 - 6200 kHz) finner vi många med jättebärvåg men mycket svag modulation.
1008 och 1341 kHz verkar vara stark-modulerande.
Vafför gör de på dette viset????? Att vara starkast borde ju vara ett vinnande koncept.
Ett rykte från Motala långvågstiden sade vill jag minnas, att man sänkte modulationen, eller minskade kompressionen för att spara på el, sant eller ej? bra fråga.

På 648 kHz sägs man kunna höra Radio Caroline, det vekar finns minst två stationer på denna frekvens, och periodvis spelar det musik, som då ev kan vara nämnd station som kommer upp ibland. Kolla så får vi se om det finns sanning i ryktet.


Ja att försvinna i bruset kan nog vara ett öde, men man kan nog komma fram igen....
I Norge kommer nu sockerskatten att höjas så bruset blir dyrare. Mer gränshandel blir resultatet... av den sortens brus.

SM4FPD
 
Jag tror att stationer med faktiska lyssnare satsar på bra processning. I dagens läge är det lätt att få bra tryck och skarpa filter tack vare digital signalbehandling. En sändarstation från 50-talet blir åter pigg o fräsch med en digital audioprocessor. När det glesnar på bandet verkar det som en del stationer även ökar bandbredden några kilohertz på eget bevåg.

–men vem vill lyssna på gammal mossig AM? Fler än man tror, speciellt i bilradion. Säkert många yrkeschaufförer i mellaneuropa som lyssnar på AM utan FM-flidder-fladder-flutter. Dessutom kan de ha på sin favo-kanal fast de passerar landsgränser ett par tre gånger. Den komprimerade ljudbilden är inte heller så fel när dieseln brummar i bakgrunden.

Eventuell dålig stavning beror på nyårs-brus... (Ah, vad gott!)
 
Det fanns ju bra analoga ljudprocessorer förr, har själv byggt många genom tiderna, så allt måste inte vara digitalt för att ge bra ljud.
Som sagt Motala hade väl en analog splitband klipper som lät MYCKET.
Hör bara gamla Amerikansk presidenters tal de var det krut i.....
Och högpass o lågpassfilter gick att göra lika eller bättre rent analogt.
De moderna digitala skapelserna efterliknar ju bara de gamla analoga konstruktionerna men billigare.
Ja vem vill lyssna på mossig gammal AM, klart att är bärvågen jättestarkt och mottagaren okänslig så hörs det ju i taxin... lite dovt mörkt och ett sorts skval, att uppfatta eller ta till sig själva meddelandet är nog inte aktuellt, bara det låter.
Och visst gick även, och går fortfarande gamla rörsändare att modulera till nära 100 procent....

Så det måste ju vara något man väljer....

Kineserna låter ju bra, och de sänder väl på gamla europeisk sändare.

Brus heter stöj på Norska för övrigt, men brus dricker man i Norge. (rapport från gränstrakterna här i väster.)

de
Roy
 
Hej finns det inte någon kul apparat i modulator stativet i radiostationen som heter Optimod eller
Med en massa led staplar eller ?

Mvh sm0ydo
 
Jo det finns fina analoga processorer. Orban Optimod är väl en av de mer kända.
Med digital teknik kan man åstadkomma lite mer än vad som är praktiskt genomförbart analogt, inte bara samma fast billigare.
 
Det man brukar vilja uppnå är först en långsam nivåhållare som håller en bra medelnivå, sen en flerbandskompressor följt av flerbandslimitrar och därefter snygg klippning för att minska dynamiken och pressa upp nivån till max. Om man dessutom tar till osymmetrisk begränsning kan man få ut mer än 100% modulation (!).
 
Var det inte Sölvesborgs sändaren med logperiodaren som körde med nån slags pwm modulering eller
Pullsbreddsmodulering eller ? För att öka hörbarheten ?

Sm0ydo
 
Pulsbreddsmodulering ökar inte hörbarheten, däremot gör det sändaren energieffektivare.
Man sparade ström altså.
 
Jag söver bättre med en brusande am sändare men det finns väll inga sådana kvar på am bandet.
Jodå, det finns fortfarande gott om AM-sändare kvar.
Fast kanske inte i närområdet. I Norden är det några få kvar.
I övriga Europa finns det en del sändare kvar, fast de blir färre och färre.
Nu skall man stänga en hel drös AM-sändare i England.
Men det gör det ju lättare att höra AM-sändare i andra världsdelar.
Så här års är det detta intresse som tar upp min tid. Jag har nyligen varit ute i ett torp några dagar och lyssnat på AM-sändare i Nord- och Sydamerika samt Asien. Jag har sådär ca 140 filer att lyssna igenom. Har inte hunnit med det än.
Men här kommer ett par länkar där ni kan kolla in vad som hörs.
Ett tips också: Absolute Radio i England på 1215, de är lätthörda och har underhållande musik.
Kolla in detta: http://radioenthusiasts.blogspot.se/
Vill ni se vilka antenner vi lyssnar med : http://sk3ph.se/wordpress/?page_id=87
73
Rolf
 
Med den takt AM-stationerna försvinner, har vi ju som lyssnare en intressant framtid att följa.
Hur låter det på lång, mellan, och kortvåg om 5, eller 10 år?
Spekulera?
Blir hela mellanvågen ett amatörband? För några andra tjänst lär det väl knappat bli där?
Ja som soptunna för störningar från bristfällig konstruerad konsumentelektronik kanske.
Rundradiobanden på kortvåg verkar även de bli mindre använda allt eftersom åren går.
Men kortvåg är ju av intresse för militär kommunikation, kanske.

Kommer de långa bölderna att få en återupprättelse nån gång framöver ? Vid större kristid kanske?

Men "tråden" finns ju, den avlyssningsbara och påverkbara tråden, läs Internet.

Spännande att lyssna med BEVEAGE-antennerna där SM3GUJ, avundsvärt att ha tillgång till sådana antenner.
Skall kolla 1215 kHz.


de
SM4FPD
 
Ja som soptunna för störningar från bristfällig konstruerad konsumentelektronik kanske.
Det är väl där vi kommer att hamna så småningom kanske.
Men det finns andra användare som vill ha tillgång till MV.
Inte bara radioamatörer.
Rundradio på MV och LV har visat sig segare än vad man kan tro.
Det här diskuterades redan på nittiotalet. Och ännu finns en hel del MV-sändare kvar.
I många områden i världen där infrastruktur saknas är AM-radio ett billigt sätt att täcka ett stort område.
Alla stater i världen har inte ett FM-nät med 300-metersmaster på 300-meters berg. Vi är nog rätt ensamma om det.
T.o.m. USA har många MV-sändare kvar. Främsta syftet med dem är att täcka stora områden när man färdas med bil,
Indien håller på att göra en satsning på ett antal starka DRM-sändare på MV. Det är förstås inte vad jag önskar mig.
Men min största farhåga när det gäller mitt utövande av MV-DX-ing är inte utvecklingen på MV, utan min egen utvecling, eller snarare åldrande. Det har blivit allt jobbigare att underhålla antennparken i vårt lyssnarställe. I dagarna har vi stora problem med blötsnö som tynger ner grenar, och själva trådarna. Och ju äldre man blir, desto jobbigare blir det att ta sig fram i terrängen.
73
Rolf
 
Back
Top