Radiofyrar

SM4FPD

Well-Known Member
Jag brukar lyssna på SM6AAL lilla fyr på 3567,30 kHz CW.
Kul projekt!
Man kan då få en uppfattnings av aktuell vågutbredning, även om hela telefonidelen av bandet är stendött, så kan fyren höra. Stendött pga av aktivitet......
Hörde under en HB-tur SM6AAL:s fyr ända uppe vid Vilhelmina för någon vecka sen.

Igår (2019-07-23) var det en viss öppning på 28 MHz, och jag kollade in några fyrar, i området 28200 - 28300 kHz CW.
Men så långt som till 50 MHz gick inte öppningen.
Jag märker att de gamla F1 nycklade fyrarna försvinner till förmån mot A1.
Begriper än idag inte idéen med F1 nycklad Morse?????

En lite fråga till forumet, skulle vilja ha tag på en enkel krets för att alstra Morse ID, för att nycklar en fyr, eller ge id till en relästation. Borde finnas något billigt kinesiskt kort för ändamålet?????

de
SM4FPD
 
Arduino Uno är en enkel lösning för detta. Eller en godtycklig mikrokontroller.

Om man vill knåpa ihop något själv med mikrokontroller så vill jag pusha lite för ATmega (eller Arduino) + Forth. Det är en trevlig kombination för enkla styr och mät -system. På sid 24 HÄR finns ett exempel på hur elegant det kan bli.
 
Åhå! En "fellow-forther":):):)

Kanske kan bifogad fil och implementation vara av intresse?
 

Attachments

  • morseiforth.pdf
    143,4 KB · Views: 14
Ja, jag gillar FORTH och kul att vi är två :) På 80-talet använde jag språket då jag fick i uppgift att bygga ett mätinstrument för en speciell givare, och har sedan dess haft ett gott öga till det. Tycker att det är ett speciellt starkt kort för experimenterande, eftersom man har kontakt med hårdvaran i realtid, och man oftast kan prova varje programprocedur innan man kodar vidare. Tror det är perfekt till att styra en fyr om man även t.ex. vill automatisera byte av antenn för utbrednings-experiment och ha olika callsign för det.

Har använt FlashForth på Arduino Pro Mini (59:- på Elektrokit eller 25:- på Ebay). Smidigt att kunna testa olika saker utan att kompilera om hela tiden. Dessutom kan man enkelt lägga programmet i autostart när man är nöjd :D

Snygg implementation av morse-algoritmen! Första gången jag ser lösningen med teckentabell och startbit i FORTH :cool:
 
Fann den här mojen på E-bay, verkar kunna det jag önskar, utan att behöva blanda in PC etc.
https://www.ebay.com/itm/IAMBIC-CW-...n-Keyer-KIT-Morse-Code-ham-radio/223491809331
Nån?
De
SM4FPD
Det verkar att vara något för dig, jag tror inte du vill grotta ned dig i någon obskyr mikrokontroller/procecessor som en del förslag förespråkar i tråden

Såg ingenting om hur man matar in sin signal/QRA lokator, men det brukar vara via nyckel/paddlarna på den här typen av moduler.
 
Verkar onödigt krånglig att använda, om du frågar mig. Jämför med keyern från QrpGuys som jag länkade till tidigare.

Saxat ur manualen från transverter-store.com :

Probably STORING MESSAGES process would take some time and need some
training. I know this because even me could not do this without some training :)
Finally when you get it done the Keyer works great! I tried to describe it as
simple as possible and that is what I got..

STORING MESSAGES IN THE BANKS OF MEMORY PROCEDURE.
1. Push and hold about 1 sec the SELECT and RESET knobs simultaneously.

2. Unhold RESET knob first and then unhold the SELECT knob.

3. Now you got an entry in the PROGRAM mode and should select the Memory
Bank Number you want to store the message in.

4. To select Memory Bank Number use the CW Key connected to the Keyer
pushing the DASHES and choosing particular quantity of dashes you hear from the
buzzer. ONE dash is the Memory Bank ONE, TWO dashes is the Memory Bank
TWO and THREE dashes is the Memory Bank THREE. If you need the Memory
Bank One then stop pushing the dashes right after the first DASH. If you need the
Memory Bank TWO then stop pushing the dashes right after the second DASH. If
you need the Memory Bank THREE then stop pushing the dashes right after the
third DASH.

TO NOTE PLEASE: Storing process is NOT working in IAMBIC keying style.
You should use a simple keying style while storing the messages.

5. Right after a stop you get an access into the memory bank. In about half of a
second after a stop you can store your message keying a text using Morse code by the
key. Do not wait too long or a time of storing process is expired and you would
need to do all things described in this instruction again. Then after keying your
message to stop and do not push the key or knobs but wait until you hear a 5 sec
long beep sound from a buzzer. It means that your message was stored. As a
confirmation of this right after this 5 sec long beep you should hear your stored
message from the buzzer. If the message was incorrect or you stored it with a
mistake then go right up to the p.1 of this instruction and do all things again.

Manualen keyern från QrpGuys.com :

To enter a message, press the message button you want for about 1/2 sec. until the keyer responds
with an “M” for message record. Enter your message. Then press the same message button to store it.
The keyer will respond with an “S” for stored.
 
Det verkar bara samma ide, att man endast fyller i lite info via nyckling. Ingen programmering av processor etc krävs.

Har svårt att bedöma de två olika modulernas kapacitet mot varandra utan svarade endast på Roys direkta fråga!
 
Båda fungerar säkert, men lite komiskt att tillverkaren själv tycker att den är svåranvänd och att det krävs träning för att kunna spara meddelande i minnet :)
 
Jo skall man nyckla in en text manuellt med paddlar så blir det ofta felslagningar, det är väl det som är "svårt"
Särskilt om det är en icke telegrafist som skall göra det hele.
Skall lusläsa lite sen.

de
FPD
 
Hej!

Bertils (SM6AAL) fyr på 80 m går in "vrålstarkt" oftast 599 här i Trollhättan, min lokala störnivå är rejält hög skall tilläggas.
När jag snacka med Bertil senast, så berättade han att uteffekten var under 0.5 W om jag minns rätt.
Detta tycker jag är värt att reflektera over, i synnerhet nuförtiden då många verkar tro att man "måste" köra med uteffekter överstigande 500 W för att överhuvudtaget höras.

Men, åter till fyrar, reverse beacon i all ära, fyrar är mycket användbara!

Ang F1 vs A1, en förklaring jag hört mer än en gång är att A1 är sämre för sändaren genom de temperaturcyklingar som bli i PA komponenterna, sant eller faskt, jag har aldrig brytt mig.
 
Hej Roy m fl!
Vill du kan du ju apa efter det jag byggde för SK4MPI i mitten av 80-talet. Det var en 555 timer som klockade en C-MOS 4040 binärräknare som adresserade ett 2716 E-prom. När meddelande och streck var klart ligger en reset-puls på en av utgångarna som nollställer 4040. Enda avlusningen var att sätta 20 nF på resetpulsen så inte adressglitcharna nollställde räknaren. Att programmera prommet blir lite hantverk, liksom att koppla ihop grejorna. Ut från E-prommet är ju 8 kanaler så det finns möjlighet att ha flera meddelanden att välja mellan genom att välja utgång. Nyckling gjorde jag med en transistor.
Det virade kortet jag gjorde fungerade till nya sändaren med PI4 gick igång och har fungerat även senare när jag kört gamla fyrsändaren.
Lite mer hårdvaruinriktat än tidigare förslag utan att vara tillbaks till diodmatris...
/Jan
 
Jag känner igen byggprojektet Lorentz, byggde nog fler sådana på sin tid när jag byggde relästationer.
Har säkert TTL kretsar kvar liggande.

Vad gäller just fyrarna så verkar SM6AAL:s fyr vara igång igen efter ett kort avbrott.
Eller är det vågutbredningen som selar ett spratt?

Ang myten om att A1 skulle förstöra slutsteget i sändaren.
Jag har hört denna myt, men söker ändå det verkliga skälet till att F1-nyckla Morse på vissa fyrar????
Men som jag nämnde F1 verkar försvinna numera till för mån för A1.

SM4FPD
 
Back
Top