Radiokommunikation i Ringar på 80m

Markus.Nilsson

Well-Known Member
Jag tänkte att det kanske var smidigast att starta en ny tråd runt det här ämnet. Det verkar vara lite svårt att komma igång med detta, jag tänkte att det kanske var ett alterantiv nu när 2m trafiken har tystnat, men ett par saker är lite problematiskt.

1. Tidpunkterna när ringarna är aktiva sammanfaller väldigt ofta med normala arbetstider, ganska få i arbetsför ålder är hemma då tyvärr.
2. Effekterna verkar vara väldigt höga, det jag har snappat upp av tekniksnacket verkar handla om slutsteg, hur mycket behövs, 1kW?
3. Antennerna, går det att använda en longwire-antenn som är hjälpligt resonant på 80m till NVIS?
4. Finns det olika teman? Jag läste om Nomira-ringen som verkar vara religös t.ex.
5. Hur vet man vilka frekvenser ringarna är på?

Bryter man sig bara in i ringen med sin signal, eller ska man på något sätt bli inbjuden först?
 
Last edited:
För att ta dina punkter i tur och ordning:


1. Tidpunkterna när ringarna är aktiva sammanfaller väldigt ofta med normala arbetstider, ganska få i arbetsför ålder är hemma då tyvärr.

Detta återspeglar sammansättningen hos amatörradion.
En stor del är pensionärer och andra "daglediga"
Man skulle kunna bilda en "ring" med jämnåriga som är aktiv på mer passande tider

2. Effekterna verkar vara väldigt höga, det jag har snappat upp av tekniksnacket verkar handla om slutsteg, hur mycket behövs, 1kW?

Hur mycket effekt som "behövs" kan diskuteras. Detta beror i hög grad av tid på dygnet, vilken lokal störmiljö som finns samt vilken antenn som används.
Erfarenhetsmässigt brukar 25 - 100 W vara tillräckligt i de flesta fall. Lokala störningar
påverkar detta påtagligt.
Många gillar även att prata om sina slutsteg.

3. Antennerna, går det att använda en longwire-antenn som är hjälpligt resonant på 80m till NVIS?

Alla former av antenner brukar ge godtagbara resultat, med möjligt undantag av små vertikalantenner. Dipoler i olika former ger de bästa resultaten, eftersom de är enklare att mata. En long-wire fungerar, men alla ändmatade antenner lider av problemet att matningsänden där det finns höga strömmar och spänningar finns precis invid operatörsplatsen.
Detta är besvärligt ur EMF/EMC-synpunkt och kan även ge en ytterligare ökad störnivå.

4. Finns det olika teman? Jag läste om Nomira-ringen som verkar vara religös t.ex.

Ringarnas teman är ofta regionala, där pensionärer från samma landsdelar utbyter artigheter. Sedan finns specialfall som Nomira-ringen, Tidigare fanns det även andra teman.
Gemensamt är att de inblandade vanligen starkt uppskattar att höra sina egna röster.

5. Hur vet man vilka frekvenser ringarna är på?

I bland finns de offentliggjorda på web-sidor.
Bra exempel är 3717 med västsvenskt tema,
Höglandsringen från Småland på 3613,
Huddingeringen på 3762.
Go'morron Ringen på 3638,5 kHz fanns åtminstone förr.

Har dock inte sett någon sammanställning "i modern tid". Annars är en mottagare alldeles utmärkt lämpad för att hitta igen dem. Spektrumplottar likt denna kan även ge en viss vägledning.

1665416440309.png


Bryter man sig bara in i ringen med sin signal, eller ska man på något sätt bli inbjuden först?

Har själv inte kört "ringar" på väldigt länge, men åtminstone förr var det kutym att göra
pauser då och då för att "släppa in nytillkomna". Sedan kan det finnas "slutna ringar", men misstänker att de är ganska få.
 
Last edited:
Så vitt jag kan höra så förekommer amatörradio mer frekvent under icke arbetstid.
Att några få som jobbat ut sitt arbetsliv pratar i sk ringar är en liten del som knappast behöver föringas, eller nedvärderas.
På kvällen går det att höra tusentals Morseentusiaster, dvs radioamatörer som kör icke arbetstid.
Morse, RTTY av alla former, det är mängder av amatörradio.
Så inte behöver man se ner på de som kör radio i någon form under arbetstid?????????
De allra flesta av dessa radioamatörer var aktiva under icke arbetstid och helger när de jobbade.
Sen har vi en stor dold massa av radioamatöer som bygger, experimenterar och labbar, och som mest lyssnar, för att lyssna är även det en del av radiohobbyn, dessa kommer ju inte med i statistiken.

Många ringar bygger på nostalgi, dvs de rdioamatörer som med ålderns rätt ägnar sig åt hobbyn under dagtid, ventilerr hur det var förr, och hur det var förr verkar ju vara en av de viktigaste sakerna inom hobbyn, elektronrör exvis.

SM4FPD
 
@ Markus,

1) Var på radion när "DU" har tid.
2) Strunta i vilka effekter som används, det viktigaste är att man har "en antenn" som fungerar för den frekvens man önskar vara aktiv på.
3) Svar ja, ifall du har möjlighet till ett montage av en relativt stor antenn, trådantenn.
4) Det står dig fritt att annonsera dig på en frekvens där ring-surret är igång, och oftast brukar ring-ledaren efterfråga eventuellt nya inhoppare.
5) Lyssna runt på ditt önskade frekvensband då du har tid, fråga i forum eller på SSA hemsida.

* På 2 m/ 70cm bandet så har du säkert många olika repeatrar att lyssna till, många ihopkopplade digitalt eller till internet.

- Var inte rädd för att prova eller fråga dig fram, gå med i en lokal radioklubb i din närhet. Det finns hur mycket guidning och hjälp att få. Och framför allt, amatörradion är till för alla som erhållit cert och får sända eller bara för dem som vill lyssna.

* Men än en gång, utan antenn så är det hopplöst dåligt, och har man störningar från det urbana samhället så är det inte roligt. - Det är som att köra muskelbil utan hjul, det går ingen vart bara en massa oljud(QRM)...

/Sven.
 
Jag har lite planer på en SRT ( Standard Radio & Telefon) ring, för dom som har SRT prylar och utbyta kunskaper och vänskap , men så klart är alla mycket varmt välkomna att delta.
 
De jag kan tillföra är:
08:00 SM5HSE Ring 3,606 MHz
08:00 SM1MUT Gotlandsringen 3,744 MHz
09:00 SM7CEP Ring 3,613 MHz
09:00 SM2AVG Ring 3,665 MHz
09:00 SM3 ringen 3,744 MHz
09:00 Ring 3,753 MHz
Sala Ringen 3,658 MHz
 
Back
Top