Radiokultur

SM4FPD

Well-Known Member
Föreningen Sveriges Sändaramatörer SSA hemsida kan vi läsa att samlingarna med radio och telegrejer är hotade, dvs de som fanns på telemuseum för ett antal år sedan. Vad tycker ni om detta?
Är inte teknikhistoria av typen Tele, Radio, något värt?
Okunskap bland politikerna? Avsaknad av pengar, är detta dyrt?
Kanske intresset bland Svensson är för lågt.
Kanske en massa lådor men en massa knappar och sladdar mer ses som gammal skrot, i ett musem. Att det är så och att det är en mycekt liten procent av befolkningen som verkligen uppskattar att se, läsa och komma ihåg den fantastiska utvecklingen inom Radio Tele är väl sant.
Går det att försvara skattepengar för att bevara historien om gamla mottagare, förhistoriska komradio, och mobilteleföner.

Vi har ju radiomuseet i göteborg, hur är besöksfrekvesen där? Finns utrymme att kanske ta hand om sakerna av er?

Klart att vi radioter tycker att detta är kultur, men den andra 99,9999 procenten av befokningen då?

Kanske räcker det att vi själva har lite gammal skrot liggande, som kulturbärare.
 
... Klart att vi radioter tycker att detta är kultur, men den andra 99,9999 procenten av befokningen då? ...
När det gäller radioapparater får vi inte glömma att alla dom som växte upp efter TV-apparatens intåg i vardagsrummet inte har samma känslomässiga koppling till just radion som vi äldre har. Och den unga generationen ser inget historist-nostalgiskt i gamla släpbara NMT-apparater och hembyggda Z80-datorer med grönflimrande grafikbefriade klumpiga 12"-bildskärmar. Det intresset kommer kommer naturligtvis att vakna så småningom hos allt fler även hos den kategorin, men knappast före 50-årsåldern. Bl.a. därför är det så viktigt att även för kommande generationer bevara länken till teknikens ursprung genom att inse att inte bara flagnande tavlor och arm- och huvudlösa statyer är kultur.

Tills dess får vi nog finna oss i att begreppet radiokultur rätt allmänt väcker känslan av radi-okultur!

/ Göstha
 
Klart att vi radioter tycker att detta är kultur, men den andra 99,9999 procenten av befokningen då?

Måste bara inflika att om din procentsats är riktig, ja då har vi problem. Du och jag och de 7 (!) andra radiointresserade i det här landet. :)

SA6APZ
 
Generationsfråga

Och den unga generationen ser inget historist-nostalgiskt i gamla släpbara NMT-apparater och hembyggda Z80-datorer med grönflimrande grafikbefriade klumpiga 12"-bildskärmar.

Med mina blott 35 år och det faktum att jag byggde min Sinclair ZX80 själv på 80-talet så vet jag inte vilken generation jag tillhör i så fall :)
 
Den var bra Fredrik!!!!
Men jag högg till lite bara och nog kunde jag klarat mig med ett par decimaler färre.
Dock är det nog sant att det är väldigt få som verkligen skulle kämpa för att rädda skrotet, öhhh de fina kulturskatterna.
Du johanengdahl, om tjugo till trettio år blir du nog oxo nostalgiskt och hittar en sån där Sinclair på en loppis, och köper den....och upplever den nostalgiska drömmen om hur det var i ungdomen.

Prylar har ett högt värde när de är färska och man drömmer och dreglar efter dem,
När man väl har dem går det över snart, efter fem år hamnar det mesta i soptunnan. En del blir liggande ovanpå oljetanken.
Mellan 5 och 30 är är prylen gammal skrot och slängs.
Vid en ålder över 30 år på prylarna börjar de bli en nostalgiskt skatt och många åldrade gentlemän drömmer om tider som varit.
Snart blir den en antikvitet, och då finns endanst få kvar. Och priset kan stiga igen.
När så ägaren lämnar in handuken så hamnar skiten i en container.
Endast några få museieföremål blir kvar.
 
Ja visst var det väl härligt med svart-vit TV, tänk vad spännande det var när man var liten grabb. På den tiden lagade man sin TV, idag slängs de på tippen. Stor bärbar NMT hade man med sig i bilen och även 11m radio med rör i :)
Museum med äldre teknik är mycket trevligt att besöka och skall bevaras. Det finns ju många veteran ställen att besöka för att titta på MC och mopeder. Men som vanligt handlar det om pengar:cool:


Mvh Janne;)
 
Ja inom HiFi världen så är ju vinyl och rördrivna grunkor mycket populärt igen.
Är man ägare av äldre NOS rör som passar HiFi prylar så betalas det rätt så bra med pengar för sådana.
 
Jo, fast jag är ju lite onormal kanske. Min ZX80 står i finhyllan bakom glas i storarummet med tillhörande termoskrivare. Jag har inte slängt några av mina gamla Sinclairmaskiner eller dess tillbehör. Allting finns fint bevarat.
 
Kul med en del gamla prylar. Min första cb radio var en Clarion, en tvådelad pyts som endast hade 23 kanaler och am. Mitt första qso gjorde jag från bilen, kände inte någon radiointresserad så jag gjorde ett allmänt anrop på kanal 19 och fick svar direkt från en kille på en båt och det häftiga var att hans hemma qth var västerås men han jobbade och befann sig på en fraktbåt ute på Indiska oseanen. Dx från start så att säga. Om jag hittar en sådan radio på loppisen så blir det nog ett köp. Det blir en snygg prydnadssak som väcker minnen från ett tidigt 80 tal.

Roger
 
Jo, fast jag är ju lite onormal kanske. Min ZX80 står i finhyllan bakom glas i storarummet med tillhörande termoskrivare. Jag har inte slängt några av mina gamla Sinclairmaskiner eller dess tillbehör. Allting finns fint bevarat.

Sinclair Spectrum då! Vilken maskin, med Microdrive och allt:)

ZX80:ans PROM-innehåll häckade jag många timmar över för att lära mig assembler.

/Micke
 
Så ja, kom igen nu alla nostalgier, lätta på lädret så får ni ha kvar grejorna. Amatörer enbart bidra?? Nix, dom som vill ha gammalt skrot får allt betala kalaset.
 
Kul med en del gamla prylar. Min första cb radio var en Clarion, en tvådelad pyts som endast hade 23 kanaler och am. Om jag hittar en sådan radio på loppisen så blir det nog ett köp. Det blir en snygg prydnadssak som väcker minnen från ett tidigt 80 tal.

Roger

Har en sådan liggandes! Tyckte det var världens coolaste station när det begav sig.
Hade den i min Opel Manta med en Allgon 5/8-ing (med rävsvans i toppen).
Gick som tåget !

Den är dessutom till salu, så skicka ett PM om du är intresserad :)

73 / Christian
 
Last edited:
Back
Top