Radion stör datorns USB

SA4BWM

Member
Hej på er, jag har ett problem.
Radion stör datorns USB på 20 & 40meter.
Ofta så hörs det i datornas högtalare att usb enheter kopplas till och från, när jag sänder.
Det tråkigaste är att även radion tappar kontakten med rigstyrningen i loggboksprogramet & jag måste starta om det för att det ska fungera igen.

Nån som har tips på vad man kan göra?

Jag har provat sätta på klämferriter på antennkabaln & usb-kabeln mellan radion & datorn.
men det hjälpte inte.

Jag sänder 100w & antennen är en alpha-delta dxcc

Tack på förhand
 
Det är säkerligen CM-strömmar som är problemet här. Hur matar du antennen? Alpha-Delta DXCC är ju en symetrisk, balanserad antenn, den borde inte behöva ge så mycket CM-strömmar om den är rätt monterad, dvs med matarkabeln något så när vinkelrät mot antennen och med en ordentlig balun (gärna med hög CM-impedans för säkerhets skull). Att sätta ferriter på USB-kabeln kommer bara att flytta CM-strömmarna någon annanstans, troligen elnätet, med andra problem som följd.
 
Att sätta ferriter på USB-kabeln kommer bara att flytta CM-strömmarna någon annanstans, troligen elnätet, med andra problem som följd.
Just det, man måste blockera alla vägar cm-strömmarna kan ta på sin väg till jord.
Men varför har BWM problem med en så pass "balanserad" antenn.
Kanske sitter antennen aldeles för nära radion/datorn och alla kablar i shacket.
 
Jag har råkat ut för HF vid stationsplatsen med en W3DZZ-dipol som matats med koax utan balun. Lösningen blev att jag satte en mantelströmsspärr i änden på kabeln framför antennomkopplaren, jag tejpade tre långa ferritstavar till användbar tjocklek och lindade med så många varv RG-58 som fick plats. Impedansen är 3 kohm på 3,5 MHz och givetvis högre på högre frekvensband, HF-problemet var därmed ur världen.

Lennart
 
Back
Top