Radiorör

SM6VVG

Well-Known Member
Står i begrepp att byta ut driv plus slutrör i min Yaesu FT-902DM (slutrör 6146B matchade).

Vad bör jag tänka på i samband med detta?

Jan
 
Att köpa rör av ett kvalitetsfabrikat.

Billiga rör har ofta ojämn kvalitet, och
kan sprida så mycket i data att det blir närmast
omöjligt att få tag i två slutrör som "drar jämnt".

Om det går att få tag på RCA, GE eller Svetlana 6146B är de
ofta så jämna att de inte behöver "matchas".
Det satt 6883B (12V glöd versionen av 6146B) i generationer
av mindre fartygssändare utan att man någonsin bekymrade sig om "matchning".

FT902 innehåller också både katodmotstånds- och HF-motkoppling som
gör att rörvariationer blir något utjämnade.

Drivröret 12BY7A börjar tyvärr också bli dyrt om man ska ha ett av bra kvalitet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok, tack för svaret. Ska se till att det blir av "de gamla märkena". Fick också tips att det ev kunde bli aktuellt med att lägga lite glödström på rören för att ta bort ev "lagringsluft".

Jan
 
12BY7A finns hos "Swedish Radiotube Shop" (Lövånger);
w1.920.telia.com/~u92011883/index_sv.htm

6146B kan finnas hos "TV-rör AB"; http://www.tvror.se (Stockholm), är dock inte säker på detta, annars har jag sett sådana till salu då och då på bl.a. DX-radio.
Man kan också hålla ögonen öppna efter ekvivalenterna YL1370 (Philips/Mullard)
och 8298A.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl-Arne!

Testat dom ställena du tipsat om och han i Lövånger hade inte 6146B men däremot 12BY7A. Vi kom överens om att jag ska återkomma efter semestern då han ska ha fått hem ett parti rör.

Siemens 1025 är det något man kan ha roligt med? På jobbet i källaren (Medicintekniska avd) har dom några gamla 27Mhz kortvågsmassage apparater. Verkar vara stadiga don. Spolarna har över en centimeters avstånd mellan plattorna och rejäla nätdelar.

Mvh Jan
 
Rören i medicinska HF-värmare brukar vara hårddrivna trioder som t.ex. TB3/750.
Siemens (RS?)1025 hittar jag inte i någon rörlista. Du får kolla beteckningarna en gång till.

Vanligen är sådana apparater självlikriktande effektoscillatorer som ger en svårt brummodulerad
utsignal. För att använda dessa till något annat än störsändare på 27 MHz behövs ganska mycket
ombyggnad...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
(med ett kort medicintekniskt förflutet på 70-talet...)
 
En bekant som pysslat med HF-svetsning beskrev avstämmningsproceduren någonting ungefär så här: När man börjar känna att det blir varmt om benen, och att värmen börjar leta sig uppåt skrevet brukar man avbryta proceduren m y c k e t snabbt...
 
Back
Top