Radiosändare Innehav/Tillstånd ?

sm0gjk

Well-Known Member
Kan ngn hjälpa mig ? Vill minnas att man sedan några år får inneha radiosändare utan att ha tillstånd för att sända med den. Gäller detta gemene man eller bara radioamatörer, FRO'are etc...? Har tittat på pts.se utan att hitta ngt konkret.
Vem vet ?
 
sm0gjk said:
Kan ngn hjälpa mig ? Vill minnas att man sedan några år får inneha radiosändare utan att ha tillstånd för att sända med den. Gäller detta gemene man eller bara radioamatörer, FRO'are etc...? Har tittat på pts.se utan att hitta ngt konkret.
Vem vet ?


Gäller vem som helst vill minnas att det gäller från den 1/4 2001 då nåt EU-direktiv fastslog detta

//SM0TSC
 
Tackar Johan, precis vad jag ville minnas oxo, men var lte osäker. Blev lite fundersam hur det var när jag läste en artikel i senaste numret av pc för alla s.26, där PTS tydligen kunde förbjuda försäljning av MP3 spelare som kunde sända på fm-bandet. Kanske är det skillnad på försäljing och innehav på ngt sätt ?
 
Jahaja så var det, det var nog som vanligt en icke påläst skribent som stod för artikeln jag refererade till. Trevligt att PTS kommer att "testa konsumentprodukter som har svaga FM-sändare för att ta reda på hur mycket störningar de ger". Det kan man väl tycka borde vara väl känt redan, när flera länder använt sådana sedan Sundsvall brann. Men en vacker dag uppfinner nog PTS hjulet igen oxo ...
 
Back
Top