Radiosignaler på glid...

SM7MCD

Well-Known Member
Med -22 grader knäppte jag på mig försvarets vitablixten och med RT-320 manpack HF på ryggen begav jag mig ut på 8 km skidturande. Nu är det inte så att -22 grader gör att fingerfärdigheten är så stor, att köra CW med orginalnyckeln var ingen skönsång precis. Det blev lite enklare att köra SSB och då med radion på ryggen. Kylan lockade inte att sitta i en snödriva :rolleyes:

Framemot 0930 kom solen fram och värmde skööönt, men då började gubben bli trött (vilket förklarar den något bistra minen) och jag vände hemåt. Kul att köra helt ospårat över åkrar där endast harar och rådjur sprungit tidigare.

När det är så kallt räcker det normalt med bara tjära som valla, men med lite antennvax under laggarna blir glidet helt suveränt, dessutom gör antennvaxet att skidorna bara kan glida framåt. Det är just denna egenskap som gör antennvaxet så suveränt, smörjer man in kablarna med antennvax kommer all effekt bara att kunna färdas framåt, alltså kan man inte få någon stående våg oberoende vilken impedans man ansluter. ;)
 

Attachments

  • DSCN1465_mini.jpg
    DSCN1465_mini.jpg
    88,5 KB · Views: 86
  • DSCN1461_mini.JPG
    DSCN1461_mini.JPG
    69,6 KB · Views: 81
  • DSCN1463_mini.JPG
    DSCN1463_mini.JPG
    93 KB · Views: 68
  • DSCN1464_mini.JPG
    DSCN1464_mini.JPG
    55,8 KB · Views: 67
Måste bara prova antennvax på en av mina omöjliga antenner med för högt SVF:)

Härliga vinterbilder!

/Micke
 
Back
Top