Radiostation utstörd i Malmö

Har de verkligen länkar, eller slavar?
Går inte ljudet till sändarn via Internet?
I så fall kan hela världen nå den..... trådradio....

Men vore i alla fall intressant att veta hur det gått till

De
SM4FPD
 
Av vad dom sa på nyheterna framgick det att en sändare hade sänt på samma frekvens och stört ut den ordinarie sändaren inom ett mindre område i Malmö.
/Roland
 
Vi bör nog vara vara tacksamma över att ingen fåkunnig journalist använder uttryck som "någon radioamatör" o s v i detta sammanhang.

73,
Rolf
SM5MX
 
Det är nog inte ovanligt att det länkas från en frekvens till en annan på "FM-bandet".
Jag har sett det på flera siter jag har besökt när jag reste runt i Sverige och projekterade/servade de basstatioer jag hade hand om i vårt dataradionät.
Infrekvens till en FM-turner med bandpassfilter, utfrekvens på en FM-tx med badpassfilter. TX var ofta en CTE.
Behövs inte många watt för att kapa länken om man vet var länken finns och har den kunskapen.
 
Frågan kvarstår. Sände dom direkt på utfrekvensen eller in på en mottagarlänk?

" Vi kunde stänga ner ganska fort och återgå till ordinarie sändningar"

Det är mycket som är oklart i den här historien. Vad stängde de ner? Om det var en piratsändning på samma frekvens kan de ju omöjligtvis ha stängt ner något utan att ha hittat sändaren.
Vi vet egentligen ingenting om händelsen. Hur stort område påverkades till exempel? Någonstans påstods det att reklamen hördes och att bara det ordinarie programmet bröts, men jag har inte sett det bekräftas. Fungerar malmösändaren som en klassisk FM-repeater eller kan den matas från annat håll? Sänder Lund och Malmö samma reklaminslag?
 
Back
Top