Radiostörningar från värmepumpar?

SM0BRF

Well-Known Member
Det blir allt vanligare med inverterstyrda värmepumpar. Inverterstyrda Luft/luft-pumpar har ju funnits länge, men nu kommer även luft/vatten- och och bergvärmepumpar på bred front med den tekniken. Finns det någon som har erfarenhet av en egen eller en grannes pump när det gäller störningar?

/Roland
 
Last edited:
Grannens ena cirkulationspump störde ut min radio. Den bytte de ut med en gång.
Min värmepump stör men lustigt nog bara på 144,5 MHz och då bara på min walkitalki om jag är i pumpens omedelbara närhet.

Redigerat;
Bergvärme i bägge fallen. Flera har bergvärmepumpar här i området utan störproblem.
 
Inverterstyrning. Värmepump eller som i "mitt fall" en grannes motions-maskin för hästar som också har inverterstyrd motor.
Jag tror att man helt har gått över till inverterstyrning numera när det gäller nyare VP, oavsett luft eller "bergvärme". Jag hade störningar långt över S9 på 80 meter när grannen skulle motionera hästarna. Installationen ca 300 meter bort. Ny för ändamålet korrekt installationskabel löste problemet och störningen är nu helt borta. Installationen var utförd av en "gammal elektriker" som tydligen alltid använde samma typ av oskärmad installationskabel. Minns jag rätt så ska kabel till inverterstyrda motorer ha dubbelskärm. Här är mycket pengar att spara genom att använda en billigare installationskabel.

/Göran
 
Jag har två Panasonic luft/luft-värmepumpar (inverter). Jag har inte hört några störningar från dom på kortvåg eller 2m/70cm. Kortvågsantennen, en stegmatad dipol, hänger 8 meter rakt ovanför den ena pumpen, och stegen passerar mindre än en meter ifrån den.
Så just dom här modellerna verkar helt ok.
 
Nu har jag lite mer på fötterna när det gäller värmepumpar. Har goda känningar inom den branschen. Alla (kända märken) levereras idag färdigmonterade från fabrik och har nästan uteslutande inverterstyrning. Det innebär att inverterstyrningen (motor-styrenhet) redan är färdigkopplad i enheten med en korrekt kabel. Det utesluter ändå inte att störningar inte förekommer. När det gäller luft-luft pumpar så är det ingen frekvensstyrning mellan inne och ute-del. Mellan ute och inne-del går det en signalkabel som är oskärmad. Den styr inne-delen med olika fasta spänningsnivåer. På samma sätt som en "band-switch" som vi har på våra stationer. Inne-delen har sen en separat nätanslutning.

Hur det är med billiga pumpar från Kina som säljs på olika varuhus är okänt.

/Göran
 
Det är väldigt vanligt att man använder billig/felaktig kabel mellan motor och frekvensomriktare. Det spelar mindre roll huruvida omriktaren är billig eller ej, kabeln/"antennen" är alltid boven.

De produkter jag arbetade med på mitt gamla jobb och som i visa fall monterades med kabel mellan motor och styrning hade så klart alltid rätt kabel vid leverans till kunden. Om kunden sedan bytte till något annat kunde inte tillverkaren belastas för. Detta sker dock fortfarande, att billig/felaktig kabel används.

Som en parallell kan nämnas att det ofta används UTP-kabel i nätverksinstallationer i stället för FTP-kabel. Lyssna på 14,212 MHz USB, finns det felaktigt monterad kabel(UTP) så ligger det en malande bärvåg med något som liknar A2A på denna frekvens.

Har efter flytten helt sluppit ifrån detta otyg.
 
Det är ett krav att alla motor /omriktar installeras enligt tillverkarens specifikationer för att CE kravet skall kunna uppfyllas, tyvärr är det inte direkt ovanligt att man slarvar.
 
Faktum är att en 100BASE-T installation generar cirka tusen bärvågor från cirka 10 MHz och uppåt. Skulle vara skoj att kunna peka på krav att det skall vara FTP/STP kabel men jag är tveksam om det finns ett sådant.
Våra lägenheter från 2009 har UTP men när vi fick nya switchar när man bytte till Telia öppen fiber så kan eventuellt störningarna därifrån ha minskat eftersom den nya switchen har 1000BASE-T och många har möjlighet till gigabit i sin utrustning
 
tyvärr är det inte direkt ovanligt att man slarvar.

Ja tyvärr...
Problemet är inte att man slarvar alla gånger utan faktiskt att montörerna inte har kunskap nog att förstå följderna av det dom gör.
Man tror att bara kablarna är korrekt förbundna och att elsäkerheten är god så är att bra.
Har själv ett långtgående ärende med en hissleverantör som "inte hade en aaaaniiing" om hur viktigt det var med riktiga kablar.
Det tog tre år att åtgärda.

Det behövs bättre kunskap och förståelse för att det ska bli rätt.

/Micke
 
Då verkar kanske värmepumpar vara bättre än vitvaror. För några år sedan fick jag en konstig störning på kortvågen. Det visade sig vara den nyinköpta inverterstyrda tvättmaskinen, men eftersom radiokörande och tvättande sällan inträffar samtidigt har jag inte åtgärdat problemet.

/Roland
 
Back
Top